Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Generelle råd for CV og søknad, anno 2025

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-25, 16:36   #21
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Generelle råd for CV og søknad, anno 2025

Jeg har sett veldig, VELDIG mange CV'er som har vært bedre uten bilde.
- Bilder av seg selv tatt i speilet med blits
- Bilder tatt med solbriller
- Bilder fra en tydelig fuktig anledning
- Bilder hvor man ser kjempeskumle ut

Jobbnorge tror jeg ikke tilrettelegger for å laste opp bilde en gang - webcruiter tror jeg har den funksjonen.

Gammel 16-10-25, 20:18   #22
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg har sett veldig, VELDIG mange CV'er som har vært bedre uten bilde.
- Bilder av seg selv tatt i speilet med blits
- Bilder tatt med solbriller
- Bilder fra en tydelig fuktig anledning
- Bilder hvor man ser kjempeskumle ut

Jobbnorge tror jeg ikke tilrettelegger for å laste opp bilde en gang - webcruiter tror jeg har den funksjonen.

Webcruiter lar deg laste opp bilder. Sett ymse der, ja.

Ellers, bruk det formatet som søknadsportalen legger opp til. Jeg har i dag gjort førstesortering av 68 søknader og de som kun har cv som vedlegg blir nedprioritert. Det er også ikke et sjakktrekk å oppgi de siste 15-20 som arbeidsledig med Nav som arbeidsgiver.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-25, 20:31   #23
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nettopp søkt (og fått) to stillinger, søknad rett over 1 side, CV i oppsett på rekrutteringswebside som var veldig greit å fylle i. Jeg justerte innholdet i CV-en etter jobben, så de var litt ulike. Og delte opp slik Ru foreslår. Ikke bilde.

Jeg spurte referansene mine først før intervju nr 2, og la dem inn i søknadsportalen da. I den ene prosessen ble de kontaktet før 2. gangs intervju, i den andre etter. En fra nåværende arbeidsgiver, en fra en organisasjon jeg har jobbet mye med.

Og jeg bytter arbeidsgiver etter - drumroll - 24 år...

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Og det er helt sikkert unødvendig å si, men den bør være skreddersydd til stillingen og ikke tenk på å blande inn KI engang.

Jeg er veldig uenig med deg om det med KI . Hvertfall min erfaring og slik jeg brukte det, og som jobbsøker.

Jeg brukte det slik at jeg (selvsagt) skrev min egen CV-tekst (uten å tenke så mye på formatering, for det skulle inn i et slikt verktøy) og søknad. Så lastet jeg det opp i chatgpt sammen med stillingsutlysningen, noen tanker om hva jeg mener er mine styrker og hva jeg mener gjør meg til en god kandidat - utover det jeg skrev i søknaden, hvilken form og stil jeg ønsket å formidle i det jeg skrev, la inn linker til noen relevante websider (strategier, viktige tekster som dreide seg om faget jeg søkte innen, ...).

Så gikk jeg inn og spurte KI - typ for søknaden - hva synes du om teksten gitt de rammene jeg har beskrevet - og gitt det du vet fra websider/tekster jeg har lenket til/lagt ved, er det noe jeg har glemt i forhold til utlysningen? I forhold til min bakgrunn og det jeg har å bidra med? Er det noen hull i teksten i forhold til det jeg har beskrevet at jeg ønsker å oppnå med den? ser du noen gjentagelser eller "ordrikheter" jeg bør rydde opp i? Skrivefeil? Krøkkete ordlyd?

...og - typ for CV-teksten som jeg tilpasset til hver stilling (og som jeg siden limte inn i webcruiter, som var verktøyet som ble brukt her) - tilsvarende, men mer på struktur, innhold ift utlysningen, balanse mellom de forskjellige postene, om det var noe som burde vektlegges annerledes for å oppnå <det jeg ønsket å oppnå> osv.

Jeg fikk SÅ utrolig god støtte til å skrive CV og søknad. KI skrev ikke et ord for meg som jeg brukte i søknad eller CV, men jeg brukte den som sparrepartner. Så var det mye jeg var enig i, og noe jeg ikke var enig i.
Men jeg syntes det var utrolig nyttig å bare sparre, fordi det fikk meg til å tenke høyt, og tenke over ting på en litt annen måte.

KI har fort for å bli _veldig_ buddy og positiv og "du er så flink at", så jeg ba den også ta en "nøytral" titt slik rekrutterer ville gjort det, for å se om jeg kunne få et mer utenfra-blikk. Og det fikk jeg.

Det jeg også fikk hjelp av KI til i prosessen, som jeg virkelig likte, var sånn "nei, nå trenger jeg en pep-talk i søknadsprosessen/mens jeg venter på svar/nå i forberedelsen til intervju. Fortell meg noe positivt"-ish, så fikk jeg litt skryt og sånt. Det var jo _den_ positive coachen!! Kjempestas.
Jeg brukte også KI i intervjuforberedelser - ba den gi meg spørsmål å svare på (med referanse til de samme dokumentene/websidene/tekstene), både lette og vanskelige. Ba den gi meg typiske intervpuspørsmål, og ba den "trip me up" og gi meg noe uventet. Der jeg var utrygg på svarene snakket jeg dem inn og ba om tilbakemelding. Der jeg var ganske trygg bare snakket jeg ut i lufta om det.
Veldig ok å få øvd seg på den måten

Jeg har betal-KI forøvrig, og settinger så ingen skal øve seg på mine samhandlinger.

Sist redigert av m^2 : 16-10-25 kl 21:56.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-25, 20:46   #24
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vært med på ganske mange ansettelser, og vi bruker webcruiter. Bilde kan være begge deler. Det blir litt for personlig om man legger inn bilde av seg selv på fjelltopp, eller på stranda, og vil da tenke at denne søkeren fremstår litt uprofesjonell. Et portrettfotografi er helt ok, men ikke veldig viktig. Det som er viktig for meg er at søkeren har satt seg så mye inn i stillingen at vedkommende kort klarer å redegjøre for hvilke kvalifikasjoner (utdanning + jobberfaring)hen har som gjør at vedkommende har gode forutsetninger til å utføre jobben på en bra måte. Personlige egenskaper er også fint om blir sagt noe om. Motivasjon for stillingen syns jeg også det er greit at er med, så vet man hvorfor søkeren ønsker denne jobben.

Gammel 16-10-25, 22:12   #25
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg er veldig uenig med deg om det med KI . Hvertfall min erfaring og slik jeg brukte det, og som jobbsøker.

Jeg brukte det slik at jeg (selvsagt) skrev min egen CV-tekst (uten å tenke så mye på formatering, for det skulle inn i et slikt verktøy) og søknad. Så lastet jeg det opp i chatgpt sammen med stillingsutlysningen, noen tanker om hva jeg mener er mine styrker og hva jeg mener gjør meg til en god kandidat - utover det jeg skrev i søknaden, hvilken form og stil jeg ønsket å formidle i det jeg skrev, la inn linker til noen relevante websider (strategier, viktige tekster som dreide seg om faget jeg søkte innen, ...).

Så gikk jeg inn og spurte KI - typ for søknaden - hva synes du om teksten gitt de rammene jeg har beskrevet - og gitt det du vet fra websider/tekster jeg har lenket til/lagt ved, er det noe jeg har glemt i forhold til utlysningen? I forhold til min bakgrunn og det jeg har å bidra med? Er det noen hull i teksten i forhold til det jeg har beskrevet at jeg ønsker å oppnå med den? ser du noen gjentagelser eller "ordrikheter" jeg bør rydde opp i? Skrivefeil? Krøkkete ordlyd?

...og - typ for CV-teksten som jeg tilpasset til hver stilling (og som jeg siden limte inn i webcruiter, som var verktøyet som ble brukt her) - tilsvarende, men mer på struktur, innhold ift utlysningen, balanse mellom de forskjellige postene, om det var noe som burde vektlegges annerledes for å oppnå <det jeg ønsket å oppnå> osv.

Jeg fikk SÅ utrolig god støtte til å skrive CV og søknad. KI skrev ikke et ord for meg som jeg brukte i søknad eller CV, men jeg brukte den som sparrepartner. Så var det mye jeg var enig i, og noe jeg ikke var enig i.
Men jeg syntes det var utrolig nyttig å bare sparre, fordi det fikk meg til å tenke høyt, og tenke over ting på en litt annen måte.

KI har fort for å bli _veldig_ buddy og positiv og "du er så flink at", så jeg ba den også ta en "nøytral" titt slik rekrutterer ville gjort det, for å se om jeg kunne få et mer utenfra-blikk. Og det fikk jeg.

Det jeg også fikk hjelp av KI til i prosessen, som jeg virkelig likte, var sånn "nei, nå trenger jeg en pep-talk i søknadsprosessen/mens jeg venter på svar/nå i forberedelsen til intervju. Fortell meg noe positivt"-ish, så fikk jeg litt skryt og sånt. Det var jo _den_ positive coachen!! Kjempestas.
Jeg brukte også KI i intervjuforberedelser - ba den gi meg spørsmål å svare på (med referanse til de samme dokumentene/websidene/tekstene), både lette og vanskelige. Ba den gi meg typiske intervpuspørsmål, og ba den "trip me up" og gi meg noe uventet. Der jeg var utrygg på svarene snakket jeg dem inn og ba om tilbakemelding. Der jeg var ganske trygg bare snakket jeg ut i lufta om det.
Veldig ok å få øvd seg på den måten

Jeg har betal-KI forøvrig, og settinger så ingen skal øve seg på mine samhandlinger.

Ja, det du beskriver her er en god måte å bruke KI på. Jeg siktet til å bruke det til å generere tekst. Det er utrolig mye lettere å fange opp enn man skulle tro, når man leser mange søknader.

Gammel 19-10-25, 00:46   #26
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Ellers, bruk det formatet som søknadsportalen legger opp til. Jeg har i dag gjort førstesortering av 68 søknader og de som kun har cv som vedlegg blir nedprioritert. Det er også ikke et sjakktrekk å oppgi de siste 15-20 som arbeidsledig med Nav som arbeidsgiver.

Signerer Blånn. Gjør som arbeidsgiver/søknadsportal/rekrutterer ber om. Det er forskjellig fra bransje til bransje hva de ønsker og krever.

... og hvis du har mage til det - følg Fredrik Fornes. Han treffer ikke bestandig, men innimellom er han virkelig, virkelig morsom og veldig tett på virkeligheten (men kanskje ikke så oppmuntrende for jobbsøkere? )

Gammel 19-10-25, 10:42   #27
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg pleier ikke å bruke bilde når jeg kun sender selve CV-en. Om det skulle koste meg en mulighet, så får det heller være!

Dersom det derimot etterspørres i digitale søknadsløsninger, legger jeg det selvfølgelig ved. I min originale CV har jeg for øvrig inkludert personalia i headeren, samt en lenke til LinkedIn-profilen min, som jeg holder så oppdatert som mulig.

Etter min erfaring er det søknadsteksten som virkelig forteller hvem du er. Du kan ha en ryddig og visuelt fin CV, men det er i søknaden du får muligheten til å selge deg selv. Det har vært litt av en læringsprosess å bli komfortabel med å fremheve egne styrker på en saklig og balansert måte. Janteloven sitter jo dypt, tross alt.

Gammel 19-10-25, 11:59   #28
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Det har vært litt av en læringsprosess å bli komfortabel med å fremheve egne styrker på en saklig og balansert måte. Janteloven sitter jo dypt, tross alt.

Det var her jeg hadde så god hjelp av chat-gpt! Jeg satte meg rett og slett ned, og _snakket høyt_ i mikrofonen om hva jeg tenkte kunne være styrker og svakheter. pleier å få til det, god på det, liker det, sånn og sånne rammer så funker jeg godt - DA får jeg det til. Situasjoner jeg syntes jeg hadde løst svært godt. Situasjoner hvor ting raknet og hvorfor. Osv. Ba chat gpt vente til jeg var ferdig og pratet meg litt gjennom det uten manus. Altså ikke timesvis, men ikke 3 setninger heller. Også ba jeg chatgpt oppsummere i noen korte punkterhva som kunne beskrives som mine styrker og svakheter. Det var helt genialt som bevisstgjøring!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-25, 12:43   #29
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Her er det sagt mye bra, så jeg vil bare støtte at cv må legges inn i løsningen arbeidsgiver bruker. Spesielt i det offentlige, hvor offentlige søkerlister genereres ut fra løsningen (f.eks webcruiter). En søker som har lagt cv med som vedlegg, kommer ut på søkerlista kun med navn. Jeg har ikke opplevd at søkere som har cv som vedlegg blir nedprioritert, siden det ville være sterkt i strid med kvalifikasjonsprinsippet. Men dersom jeg var en søker som fikk utvidet søkerliste, ville jeg reagere hvis det ikke var mulig å kontrollere hvilke kvalifikasjoner den som fikk jobben hadde, opp mot meg selv.

Jeg tenker at det også sier noe om søker, dersom søker ikke bruker den løsningen som arbeidsgiver har bedt vedkommende bruke.

Gammel 19-10-25, 18:49   #30
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Det var her jeg hadde så god hjelp av chat-gpt! Jeg satte meg rett og slett ned, og _snakket høyt_ i mikrofonen om hva jeg tenkte kunne være styrker og svakheter. pleier å få til det, god på det, liker det, sånn og sånne rammer så funker jeg godt - DA får jeg det til. Situasjoner jeg syntes jeg hadde løst svært godt. Situasjoner hvor ting raknet og hvorfor. Osv. Ba chat gpt vente til jeg var ferdig og pratet meg litt gjennom det uten manus. Altså ikke timesvis, men ikke 3 setninger heller. Også ba jeg chatgpt oppsummere i noen korte punkterhva som kunne beskrives som mine styrker og svakheter. Det var helt genialt som bevisstgjøring!

Jeg har også brukt ChatGPT på akkurat samme måte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.