Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å la barn gå til barnehagen alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-07, 00:00   #181
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å la barn gå til barnehagen alene

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Gud, så glad jeg er for at du ikke jobber i mine barns barnehage!
Makan til besserwizzer som setter deg til doms over andres unger.
Ikke en eneste av førskolebarna som hadde vært i stand til å gå alene til bhg dersom forholdene lå til rette, sier du? Snakk om å ha tro på de barna man jobber med til daglig...jøss! Er du førskolelærer??

Vel, jeg synes du overreagerer her. Jeg synes absolutt ikke det er utenkelig at blant de barna polarjenta kjenner ikke er noen som er i stand til å gå alene til barnehagen. Unger er forskjellige. Noen førskolebarn vil være i stand til det, men definitivt ikke alle.

Gammel 17-09-07, 00:09   #182
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vel, jeg synes du overreagerer her. Jeg synes absolutt ikke det er utenkelig at blant de barna polarjenta kjenner ikke er noen som er i stand til å gå alene til barnehagen. Unger er forskjellige. Noen førskolebarn vil være i stand til det, men definitivt ikke alle.

Jeg synes det er veldig spesielt at hun ikke synes en eneste en hadde klart det. Skulle like å vite hvor mange førskolebarn det er i den barnehagen......

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 00:11   #183
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er veldig spesielt at hun ikke synes en eneste en hadde klart det. Skulle like å vite hvor mange førskolebarn det er i den barnehagen......

I vår barnehage er det 2 storbarnsavdelinger, på sønnens er det 5 stk førskolebarn, på den andre vet jeg ikke men kanskje totalt mellom 8-12.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 00:11   #184
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Her har jeg en teori: når sønnen din begynner å gå alene til skolen (før eller siden), vil han oppleve på første forsøk at det ikke aksepteres å komme for sent til skolen. Dette er jeg rimelig sikker på at skolen kommer til å kommunisere veldig tydelig, og det er ikke morsomt å komme for sent og troppe opp i klassen etter at undervisningen har begynt for den det gjelder.

Min teori er at de fleste barn vil lære helt av seg selv viktigheten av å komme tidsnok på skolen – også de barna som av natur er vimsete og "askeladdete". I alle fall var jeg en slik en, og jeg lærte å komme meg tidsnok på skolen etter at jeg opplevde hvor flaut det var å komme for sent.

Og uansett så er det jo en mulighet å la ham gå alene hjem. Da spiller det jo ingen rolle om veien tar lenger tid enn budsjettert.

Helt klart. Det der så jeg jo på storesøster da hun begynte å gå alene til skolen. Var jo rask og punktlig som bare det.

Jeg antar han får begynne å gå alene, eller sammen med storesøster, etterhvert nå. Men foreløpig så skal jeg fortsette med det vi gjør nå: jeg går sammen med han, og så tar jeg meg en lang omvei hjem igjen. Kjekt med trim om morgenen til late kjærringer

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 00:14   #185
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

I vår barnehage er det 2 storbarnsavdelinger, på sønnens er det 5 stk førskolebarn, på den andre vet jeg ikke men kanskje totalt mellom 8-12.

I min datters bhg hvor det er to storbarnsavdelinger, er det totalt 14 førskolebarn.

Gammel 17-09-07, 00:16   #186
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Sjølv om en kan stole på barnet,er det ikkje så sikkert man kan stole på omgivelsane. Det er mange som har sluppet større barn enn bhg barn en liten tur på nær butikken,og vips så kjem ikkje barnet tilbake.

Mange!?!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 00:17   #187
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

I min datters bhg hvor det er to storbarnsavdelinger, er det totalt 14 førskolebarn.

Ja, må si meg enig i at det er rart hvis det ikke skulle finnes en og annen som var moden nok til det i en slik gruppe.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 00:21   #188
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Mener hun, ja! Tidligere i innleggene sine skriver hun at de først og fremst har den regelen pga forsikringen i kommunen hun jobber i.

Enig i at ikke alle vil være klare for det. Men at INGEN er det, synes jeg virker veldig rart. Jeg mener at en førskolelærer skal være lydhør overfor foreldres syn på barna sine. Jeg synes det skal være vektige grunner til at bhg-personell overkjører foreldrenes syn.

Gammel 17-09-07, 00:37   #189
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne latt min modne og forstandige 5-åring gått alene til barnehagen dersom det var 500 meter og bilfritt. Faktisk så løper han rett som det er i forveien hjem fra sentrum her. Det er vel omtrent samme avstand, og "villaveier". Jeg har ham ikke i synsavstand da. Han passer seg og går rett hjem. Min ville og gærne nevø slipper jeg aldri ut av syne.

Men barnehagen vår tillater det uansett ikke. En venninne med barn samme sted, og som bor i synsavstand fra barnehagen, får ikke lov. Det syns jeg er litt tåpelig. Skjønner argumentet med beskjeder, men en gang i mellom må det da gå an? (Jenta hennes ønsker virkelig å gå selv).

Oppsummering: Jeg syns HI er temmelig hysterisk.

Gammel 17-09-07, 00:41   #190
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det høres helt utenkelig ut å la et barn gå alene til barnehagen, nesten uansett hvor kort avstand. Men det er nå meg. I vår barnehage får vi ikke lov til å levere barna i garderoben alene en gang, må følge dem inn på avdelingen om de er der. Mitt førskolebarn slipper jeg ikke ute av syne på "villaveier" en gang, men det finnes sikkert unger som er mere til å stole på enn henne når det gjelder å gå alene.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 00:55   #191
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Du sier: "Jeg tror mange verner om sine egne følelser."
Det sa jeg "nei" til.

Jeg siterer meg selv nok en gang:

Sitat:

Etter mitt syn er overbeskyttelse av hensyn til mors eller fars følelser heller ikke så bra. Jeg tror ikke på at alle som overbeskytter barna sine gjør det kun for barnas skyld. Mange tror jeg verner om sine egne følelser. Og det synes jeg også blir feil.

Jeg har ikke sagt at "Buuu, alle dere som mener noe annet er bare ute etter å skåne egne følelser!" og jeg synes man må ha gått ganske kraftig i forsvar for å klare å lese det utav det jeg skrev.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 01:04   #192
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg ser av måten du svarer meg på at du finner det problematisk at mitt synspunkt ikke sammenfaller med ditt.
Men slik er det nå bare.

Slett ikke. Jeg finner det overhodet ikke problematisk at andre velger noe annet enn meg. Jeg finner det ikke problematisk at andre ikke lar barnet få prøve å gå hjem fra barnehagen en og annen gang.

Det er ikke jeg som sier at "det og det er det rette uansett" og "slik er det nå bare".

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 17-09-07, 01:12   #193
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Man må kunne gi uttrykk for eget syn uten å bli beskyldt for å kalle andre "dårlige mødre", synes jeg.

Fullstendig enig.

Sitat:

"Klam og kvelende omsorg" kunne du vel ikke i fullt alvor ha betegnet det å følge barnehagebarn til barnehagen?!

Jeg ville ikke ha gjort det, nei. Nettopp fordi jeg ikke synes jeg kan avgjøre hva som er det beste for absolutt alle.

Men det kan fort bli både klamt og kvelende om man setter egne emosjonelle behov foran barnets behov for å få gjøre nye ting. Og for noen barn så kan det å gå over en liten fotballbane i et bilfritt område der en forelder venter på andre siden være helt kurant. Uten at det barnet får mindre omsorg, trygghet osv. for det.

Gammel 17-09-07, 01:18   #194
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg har ikke sagt at "Buuu, alle dere som mener noe annet er bare ute etter å skåne egne følelser!" og jeg synes man må ha gått ganske kraftig i forsvar for å klare å lese det utav det jeg skrev.

Jeg har på ingen måte gått i forsvar - er verken opprørt eller såret.
Du skrev at mange ganger tenker du overbeskyttelse kommer av at foreldre beskytter egne følelser. Selvfølgelig er det slik.
Og overbeskyttelse er da slett ikke bra.
Poenget mitt, er vel at det å insistere på å følge /hente barnehagebarna sine hver eneste dag på ingen måte kan kalles overbeskyttelse.
Det går vel innunder høyst normal og forventet atferd.

Slett ikke. Jeg finner det overhodet ikke problematisk at andre velger noe annet enn meg. Jeg finner det ikke problematisk at andre ikke lar barnet få prøve å gå hjem fra barnehagen en og annen gang.

Det er ikke jeg som sier at "det og det er det rette uansett" og "slik er det nå bare".

Jeg sa jo slett ikke "slik er det bare" som i : "Ingen barn får gå alene, og slik er det bare"!
Jeg sa det i forbindelse med at du mener det ene og jeg mener det andre - og slik er det bare.

Gammel 17-09-07, 01:23   #195
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En venninne med barn samme sted, og som bor i synsavstand fra barnehagen, får ikke lov. Det syns jeg er litt tåpelig. Skjønner argumentet med beskjeder, men en gang i mellom må det da gå an? (Jenta hennes ønsker virkelig å gå selv).

I "vår" barnehage virket det som om vi var veldig på samme linje når det kom til å øve til skolestart med barnet. Heldigvis.

Men nå har jeg bare erfaring med at barnet får gå hjem alene, da. Ikke at det ikke følges om morgenen.

Gammel 17-09-07, 01:26   #196
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det kan fort bli både klamt og kvelende om man setter egne emosjonelle behov foran barnets behov for å få gjøre nye ting. Og for noen barn så kan det å gå over en liten fotballbane i et bilfritt område der en forelder venter på andre siden være helt kurant. Uten at det barnet får mindre omsorg, trygghet osv. for det.

Ingen fare, kie - jeg er helt overbevist om at ditt barn får all den omsorgen h*n trenger.
Mitt barn kunne også fått gått over en fotballbane, altså.

Jeg er ikke noe mere glad i "klam og kvelende" omsorg enn deg, jeg heller.

Du lar ditt barn gå alene til bhg av og til, mens jeg ikke ville gjort det.
Muligheten er absolutt til stede for at jeg ville latt mitt barn gjøre noe du ikke ville latt ditt gjøre.

Jeg tror vi begge uansett er et godt stykke fra en så destruktiv oppdragelse som "klam og kvelende" omsorg er et tegn på.

Å vingeklippe barna sine, er en meget alvorlig ting.
Jeg tror de fleste av oss er milevis fra å gjøre dette, og det vi ofte diskuterer innen barneoppdragelse her inne, er da tross alt detaljer og minimale forskjeller.

For selv om jeg synes alle bhg barn bør bli fulgt og hentet hver dag, så mener jeg ikke at verden ikke står til påske om noen av deres barn får lov til dette.

Gammel 17-09-07, 01:26   #197
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jeg har på ingen måte gått i forsvar - er verken opprørt eller såret.
Du skrev at mange ganger tenker du overbeskyttelse kommer av at foreldre beskytter egne følelser. Selvfølgelig er det slik.
Og overbeskyttelse er da slett ikke bra.
Poenget mitt, er vel at det å insistere på å følge /hente barnehagebarna sine hver eneste dag på ingen måte kan kalles overbeskyttelse.
Det går vel innunder høyst normal og forventet atferd.

Jeg sa jo slett ikke "slik er det bare" som i : "Ingen barn får gå alene, og slik er det bare"!
Jeg sa det i forbindelse med at du mener det ene og jeg mener det andre - og slik er det bare.

Ok.

Men jeg lurer på en ting.

Er det sånn at du aldri noensinne f.eks. har latt en femåring løpe til deg over kortsiden av en liten fotballbane? Mener du for fullt alvor at det er utrygt å la barnet få løpe/gå den avstanden alene i et bilfritt og trygt område som dessuten både du og barnehagepersonalet ser?

Gammel 17-09-07, 01:29   #198
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg er på den virkelig "uansvarlige" delen av skalaen når det gjelder å la barn være alene? Mine har fått være alene ute i hagen fra før de var to, i gradvis lengre strekk. Jeg er vel dels preget av å ha vært et veldig lite overbeskyttet barn, dels av at jeg selv var veldig ansvarlig og forstandig og dels av at ungene er veldig fornuftige. Og dels rett og slett av ganske dårlig utviklet fantasi, tror jeg...

Hagen er forresten inngjerdet på alle kanter, i et trygt og rolig område. Men det viste seg plutselig for et par måneder siden at den ikke var så utbruddsikker som vi trodde Houdini-nevøen på 2 år klarte jommen meg å åle seg ut gjennom sprinklene i porten!! (Han var under oppsyn og ble straks innhentet, da...)

Gammel 17-09-07, 01:31   #199
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Du lar ditt barn gå alene til bhg av og til, mens jeg ikke ville gjort det.

Igjen; mitt barn har aldri gått alene til barnehagen. Han har alltid blitt fulgt inn. Vi har hilst på personalet og sett ham komme i gang med leken, lagt matpakken i kjøleskapet, gått over reservetøybeholdningen, sett etter beskjeder osv.

Men hjem har han fått lov til å ta turen alene innimellom. Ofte også i følge med eldre søsken som går på skolen rett ved siden av. Da mener jeg at alle behov blir ivaretatt. Både vårt behov for kontakt med barnehagen etc. og hans behov for å få prøve seg litt.

Gammel 17-09-07, 01:36   #200
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Men jeg lurer på en ting.

Er det sånn at du aldri noensinne f.eks. har latt en femåring løpe til deg over kortsiden av en liten fotballbane? Mener du for fullt alvor at det er utrygt å la barnet få løpe/gå den avstanden alene i et bilfritt og trygt område som dessuten både du og barnehagepersonalet ser?

Dette synes jeg selvfølgelig høres helt trygt og fint ut.

Det jeg først og fremst tenker på, er hele situasjonen rundt henting og bringing, som jo nesten blir som et rituale.

I vår bhage ser de helst at vi følger barna helt inn til frokostbordet. Jeg og den voksne der slår av noen ord om det som måtte være aktuelt ( eldstemann er kanskje litt ekstra trøtt, lei seg, oppspilt, glad, skal bli hentet av noen andre, være med noen hjem...etc). vi tar farvel med en god klem og noen hygelige ord i øret. Om han ikke er helt i slaget, og kanskje skulle være litt sår, setter jeg meg ned litt sammen med han, eller han får lov å bli med ut for å vinke.
På ettermiddagen har jeg anledning til å spørre en av de ansatte hvordan dagen hans har vært, se han litt i lek, bli vist noe han har laget.

Det er denne kontakten, oppmerksomheten, omsorgen, interessen, deltagelsen jeg synes er verdifull.

Og det å gå alene noen ganger på våren før skolestart kan jeg da godt skjønne poenget med.
Men nå er det høst - og barnet det hele startet med har jo da et helt år igjen til skolestart. Jeg synes h*n burde bli fulgt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.