Sv: Om å la barn gå til barnehagen alene
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Vi snakker vel egentlig om aldersgruppen 5-13 ettersom barn kan være født sent på året. Og det er derfor jeg reagerer på at du kategorisk sier at førskolebarn skal følges, mens hos skolebarn kan det diskuteres. Hvis man har et barn som er født i januar vil dette barnet være like gammelt som et skolebarn som er født i desember og derfor antok jeg at du også hadde meninger om skolebarn - ettersom det i realiteten er en overlappende gruppe.
Min mening om skolebarn, er at det kommer helt an på barnet, skoleveien og praktiske hensyn om det skal gå alene eller ei.
Nå må jeg jo også si at jeg ikke på noe tidspunkt har hevdet at jeg finner det hårreisende om noen sender sin 6-åring alene til barnehagen noen ganger på våren, for å øve på å gå alene når skolen begynner.
Jeg skjønner at det er mange nyanser i saken - men mener likevel at barnehagebarn skal følges og bringes som en generell regel.
(Og DER ble jeg igrunnen drittlei av min egen deltagelse i denne tråden.. )