|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
--
|
![]() Sv: Kunne du vært surrogatmor?Eggdonor kunne jeg fint ha vært :får fine og mange egg ved eggstimulering: |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
flisespikker
|
![]() Sv: Kunne du vært surrogatmor?
Uten å ha prøvd det, tror jeg jeg også ville tenke slik. Tanken på et barn som jeg var genetisk mor til er derimot helt annerledes - et slikt barn ville jeg følt var "mitt", selv om det eventuelt var blitt "ruget ut" i en annen mage. Emosjonelt sett ville det være mye mindre problematisk for meg å være GS enn ED (for å bruke de nye forkortelsene jeg har lært); "rugekasse" er det bare praktiske grunner til at jeg ikke ville være, men eggdonor er helt uaktuelt av emosjonelle grunner.
![]() |
#143 |
ctrl+z
|
Dette er jo et glimrende eksempel på at du er en person som hadde egnet seg godt som surrogatmor. Jeg på min side er helt annerledes bygget og det har nok sannsynligvis å gjøre med at jeg selv lenge vurderte å motta egg fra ei annen kvinne.
![]() |
#144 |
Glamorøs
|
Der er jeg helt motsatt. Gener har null og niks å si for om jeg blir knyttet til et barn. Hvis jeg hadde hatt barnet inne i meg, kjent det sparke, snakket med det osv. så hadde morsfølelsen kommet automatisk.
![]() |
#145 |
flisespikker
|
Siden jeg skrev at jeg tenkte likt som Miss Norway her, så svarer jeg også: Hvis jeg fikk lagt et barn i armene og visste at dette var mitt barn (som jeg fikk fra en surrogatmor, eller via adopsjon, f.eks.), ville jeg sikkert umiddelbart også følt at dette var mitt barn - men jeg føler jo ikke dette hver gang jeg får et barn i armene, for i de fleste tilfeller vet jeg jo at dette ikke er mitt barn. Og å være surrogatmor med et donoregg ville bli litt sånn at jeg visste at dette ikke var mitt barn (hverken genetisk eller i praksis). Men selvsagt antar jeg at jeg ville fått like mye morsfølelse for og blitt like glad i et barn jeg adopterte som i et barn jeg fødte selv.
![]() |
#146 |
Glamorøs
|
Jeg syns det er et ganske langt steg fra å få et barn i armene og å bære det inne i seg i ni måneder og føde det.
![]() |
#147 |
flisespikker
|
Jeg sier jo ikke at det er det samme heller, da. Jeg prøver bare å si hvorfor jeg ikke tror jeg ville føle at det var mitt barn.
Det kan jeg også godt se for meg at ville være vanskelig. Uten at det nødvendigvis betyr at man oppfatter barnet som "sitt eget" og seg selv som barnets mor.
![]() |
#148 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: Kunne du vært surrogatmor?Jeg elsker å være gravid, så sånn sett kunne jeg gjerne vært surrogatmor. Men det blir tyngre og tyngre å trene opp igjen kroppen, så sånn sett har jeg ikke lyst. Dessuten er jeg usikker på hvor lett det er å skilles fra den lille bylten også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Glamorøs
|
Det er greit, jeg syntes bare ikke det var en særlig god sammenlikning.
![]() |
#150 |
Alltid motsatt
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kunne du vært surrogatmor?Vanskelig! En utrolig flott ting og gjøre, men om det er mine gener eller ei : morsfølelsen hadde nok dukket opp. Regner det som usansynlig at jeg blir spurt, og det er jeg veldig glad for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
flisespikker
|
Jeg mener det er en god sammenligning for meg. Den illustrerer hvordan jeg tenker, som var poenget her - at den ikke får deg til å tenke på samme måte er jo irrelevant.
![]() |
#152 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kunne du vært surrogatmor?Dette var forresten en spennende tråd hvor jeg fikk vite om og tenkt over mye nytt (selv om jeg til tider blir forvirret av alle forkortelsene til Sitron
![]() |
#153 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn er det for meg også. Både surrogatmor og hennes partner i dokumentaren snakket også om dette, hele prosessen ble veldig mye mer alvorlig for dem begge i det magen begynte å vises og barnet begynte å bevege seg og de begynte å få et forhold til den lille babyen inne i magen.
![]() |
#154 |
By the Sea
|
![]() Sv: Kunne du vært surrogatmor?Nå er det jo ganske få damer i verden som faktisk har prøvd dette med å være surrogatmor.
![]() |
#155 |
flisespikker
|
Jeg kommer helt sikkert aldri til å være surrogatmor, og det er klart jeg ikke vet sikkert hvordan jeg ville opplevd en slik situasjon. Men jeg har vært gravid, og vet hvordan jeg opplevde forholdet til barnet i magen da, og det er naturligvis en del av basisen for min teori om hvordan jeg ville oppleve å være gravid med noen andres barn.
Jeg har ikke lest artikkelen, så kanskje dette er helt feil, men jeg kan tenke meg at disse kanskje primært har gjort dette fordi de trengte pengene? Jeg ville tro at det å bli mer eller mindre presset inn i en slik situasjon av økonomiske grunner kan være mye verre enn det å ta et helt frivillig valg og hele tiden være klar over at man har valgt det selv og at hensikten er å hjelpe noen. Men som sagt, jeg har ikke lest artikkelen.
![]() |
#156 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Kunne du vært surrogatmor?Jeg tenker som Skilpadda. Den grønne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
intro
|
Samme her. Jeg ville mye heller ha donert de 24 overskuddseggene fra uttakene mine til verdig trengende enn til Oslos kloakk, hvor de (formodentlig) endte sine dager.
![]() |
![]() |
#158 |
Tilpasser tittel
|
Jeg bryr meg fint lite om prisene i USA
![]() |
#159 |
By the Sea
|
Dette har du nok helt rett i.
![]() |
#160 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Kunne du vært surrogatmor?Ja, Skilpadda og Skremmern forklarer det akkurat slik jeg selv ville gjort det.
Sist redigert av Miss Norway : 19-09-07 kl 16:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|