Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-07, 11:49   #61
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?

Gutta mine hadde selvvalgte røde glitterstøvler tidligere, og de andre vinterskoa var også røde. I fjor var det gull og sølv som gjaldt.

Sverre har hele tiden hatt noe rosa og lilla. Mannen kjøpte inn de første suttene hans. De var skikkelig rosa. Noe som førte til at vi stadig fikk høre at: "Endelig, der kom jammen jenta til slutt." En gammel arvestrikkegenser i rosa med lilla striper i har han stadig brukt gjennom våren og sommeren. Med olasnekkerbukse utenpå blir det knalltøft, og ikke det minste femi.
Nå har han nettopp fått denne dressen. Er vel like fin til gutter som til jenter den vel...

Så selvfølgelig synes jeg man skal kunne bruke lilla støvler til en gutt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 11:59   #62
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Man kan ikke tvinge ungen til å gå i noe de ikke vil selv, men så lenge de vil selv synes jeg det er helt høl i hodet å overkjøre barnet.

Det er da viktigere å fokusere på at det ikke finnes jentefarger og guttefarger, at man faktisk kan gå med akkurat den fargen man vil og at de som sier noe annet ikke er annet enn teit.

Jeg synes at forebygging av mobbing ved å hele tiden ha de "rette" fargene på klærne er å begynne på feil sted.

Jeg tror ikke at en 2-åring er i stand til å se konsekvensene. Men det vil være veldig sårt og leit for barnet å komme i barnehagen og "alle" erter og ler. Eller kanskje de skal gå ut og de ansatte leter etter guttens støvler, og finner dem ikke fordi de tror at de rosa der må være en av jentenes. Da får barnet bekreftet at dette var "feil" - og det syns jeg at vi som foreldre bør skåne barna våre for.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 12:04   #63
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tror ikke at en 2-åring er i stand til å se konsekvensene. Men det vil være veldig sårt og leit for barnet å komme i barnehagen og "alle" erter og ler. Eller kanskje de skal gå ut og de ansatte leter etter guttens støvler, og finner dem ikke fordi de tror at de rosa der må være en av jentenes. Da får barnet bekreftet at dette var "feil" - og det syns jeg at vi som foreldre bør skåne barna våre for.

Men du må da være enig i at det er noe riv ruskende galt om man skal være så forutinntatt i barnehagen at de ikke er i stand til å finne støvlene fordi de har "feil" farge?

Dette må vi jo gjøre noe med, og da nytter det jo ikke om vi nærer oppunder disse idiotiske fordommene eller hva man nå skal kalle det?

Gammel 24-09-07, 12:05   #64
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror ikke toåringer bryr seg om hva andre toåringer har på føttene. Det begynner nok en god del senere. Og selvsagt sier man fra til de ansatte at barnet har nye støvler, når de er så små. Ellers merker man selvsagt støvlene, og da skjønner forhåpentligvis de ansatte at de lilla støvlene er guttens. Forstår overhodet ikke den siste setningen din, bina, noe sånt ville aldri skjedd i barnehagen vår.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 12:22   #65
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom man som forelder nærmest forventer at guttebarnet mobbes hvis det har på seg såkalte jentefarger (ja, for det dreier seg vel i hovedsak om guttenes innsnevrede valg?), så er man vel også med på å legitimere mobbingen? Jeg synes det har noe med holdningsoverføring å gjøre. For meg blir det litt likt homofile med barn diskusjonen, det påstås at de ikke bør få barn fordi barna kan finne på å mobbes. Dersom man alltid skal tenke hvisomatte-dersom-atte får vi aldri et mer likestilt samfunn. Jeg mener at noen må tørre å bryte noen sosiale normer for å få til endring. De minste barna er vel i utgangspunktet de minst fordomsfulle vesener på kloden, de bryr seg katta om lekekameraten har lilla eller brune sko, lys eller mørk hudfarge. Det er fra foreldrene og samfunnet for øvrig barna lærer fordommer og kjønnsforventninger. Det er uansett en balansegang dette, og jeg ville selvsagt ikke tvunget et barn til å bruke noe det ble mobbet for. Det måtte iallefall ha blitt en diskusjon rundt det. Men ved å lukke øynene og følge de sosiale normene som fører til et diskriminerende samfunn (ja, jeg mener faktisk at svart batmangenser versus råsa blomstergenser gjør det) så vil vi ikke oppnå noen endring. Det er det som blir integrert i oss som barn, som i stor grad holdninger og valg man tar senere i livet.

Dere som sier at dere vil godta at sønnen på 4 år ikke vil bruke lilla sko, gjelder det samme dersom de hadde nektet å bruke blå sko? (Jeg sier ikke at jeg selv ville gjort det annerledes, men jeg synes allikevel svaret på spørsmålet er interessant.)

Gammel 24-09-07, 12:33   #66
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Men du må da være enig i at det er noe riv ruskende galt om man skal være så forutinntatt i barnehagen at de ikke er i stand til å finne støvlene fordi de har "feil" farge?

Dette må vi jo gjøre noe med, og da nytter det jo ikke om vi nærer oppunder disse idiotiske fordommene eller hva man nå skal kalle det?

Tja, ikke mer riv ruskende galt enn at hvis du går i butikken for å lete etter klær til jenta di så går du automatisk mot den rosa avdelingen.

Og jo, barn kan være ganske forutinntatte. De har klare meninger om hvordan verden fungerer. Og om ikke en annen 2-åring syns det er rart med en gutt med rosa støvler, så kan du være sikker på at en eller annen 4-åring vil være rask til å opplyse om sammenhengene her i verden!

Forutinntatte er vi alle sammen. Ser vi et barn med kjole og lange fletter antar vi at det er ei jente. Eller? Vi er hele tiden med på å forsterke disse fordommene, som du kaller det. Men så noen ganger vil vi at barna skal bryte dem slik at vi selv skal fremstå som fordomsfrie. Derfor vil vi gjerne at guttene skal velge rosa støvler, selv om vi ikke vil kjøpe kjoler til de samme guttene.

Gammel 24-09-07, 12:41   #67
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Dersom man som forelder nærmest forventer at guttebarnet mobbes hvis det har på seg såkalte jentefarger (ja, for det dreier seg vel i hovedsak om guttenes innsnevrede valg?), så er man vel også med på å legitimere mobbingen?

De minste barna er vel i utgangspunktet de minst fordomsfulle vesener på kloden, de bryr seg katta om lekekameraten har lilla eller brune sko, lys eller mørk hudfarge. Det er fra foreldrene og samfunnet for øvrig barna lærer fordommer og kjønnsforventninger.

Men ved å lukke øynene og følge de sosiale normene som fører til et diskriminerende samfunn (ja, jeg mener faktisk at svart batmangenser versus råsa blomstergenser gjør det) så vil vi ikke oppnå noen endring. Det er det som blir integrert i oss som barn, som i stor grad holdninger og valg man tar senere i livet.

Dere som sier at dere vil godta at sønnen på 4 år ikke vil bruke lilla sko, gjelder det samme dersom de hadde nektet å bruke blå sko? (Jeg sier ikke at jeg selv ville gjort det annerledes, men jeg synes allikevel svaret på spørsmålet er interessant.)

Jeg er rett og slett veldig uenig med deg. Jentefarger og guttefarger er i stor grad nettopp et barnehagefenomen. Det er der ungene lærer det, og de lærer det av hverandre. Om barna er aldri så små så er de en del av samfunnet og de utsettes for påvirkning. Selvsagt! Jeg husker selv hvordan min datter ble ekstremt rosa i løpet av den første høsten i barnehagen. Og hvordan hun hylte og skrek hver morgen for å ha på kjole. Hvorfor? Fordi alle de andre jentene hadde det. Og fordi de bygde identitet, samhørighet og fellesskap.

Jeg ser ingen grunn til å bryte med et mønster hvor gutter har batman-genser og jenter har blomster-genser. Jeg mener derimot at verken batman-genser eller blomster-genser på noen måte er mindreverdig, og kan derfor ikke se hvordan den ene genseren skulle lede til diskrimminering, mens den andre ikke gjør det. Derimot mener jeg altså at den ene genseren kan føre til erting fra andre barn. Men det tror altså ikke du. Du tror bare at de blir diskrimminert?

Hvis min gutt eller jente ikke vil ha et bestemt par med sko, eller en bestemt farge, så respekterer jeg det, ja. Jeg ville aldri tvunget barna mine til å gå i verken det ene eller det andre. Vi har for eksempel hatt en del diskusjoner med gutten om fargen grønt - som han ikke liker og nekter å gå med. Og jenta som nekter å bruke rødt, for hun insisterer på rosa, lilla, gult og hvitt. Jeg ser ikke helt problemet med det.

Og til sist; jeg vil aldri bruke barna mine som middel for å fremme mine egne kampsaker.

Gammel 24-09-07, 12:43   #68
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forutinntatte er vi alle sammen. Ser vi et barn med kjole og lange fletter antar vi at det er ei jente. Eller? Vi er hele tiden med på å forsterke disse fordommene, som du kaller det. Men så noen ganger vil vi at barna skal bryte dem slik at vi selv skal fremstå som fordomsfrie. Derfor vil vi gjerne at guttene skal velge rosa støvler, selv om vi ikke vil kjøpe kjoler til de samme guttene.

Jeg synes det er stor forskjell mellom å la barna ha reell valgfrihet, og det å ønske at barna skal velge slike og slike farger. Barn i dag har ganske mange begrensninger med tanke på valgfrihet og rollemønster, det synes jeg at det bør bli en endring på. Jeg synes det er ganske fordomsfullt å tro at man ønsker at guttene skal velge rosa, fordi man selv ønsker å framstå fordomsfri.

Gammel 24-09-07, 12:46   #69
bina
Ustabil

Standard

Jeg synes det er stor forskjell mellom å la barna ha reell valgfrihet, og det å ønske at barna skal velge slike og slike farger. Barn i dag har ganske mange begrensninger med tanke på valgfrihet og rollemønster, det synes jeg at det bør bli en endring på. Jeg synes det er ganske fordomsfullt å tro at man ønsker at guttene skal velge rosa, fordi man selv ønsker å framstå fordomsfri.

Jeg beklager, men det var slik jeg leste innleggene dine. At du gjerne ville bruke barna dine som et kampmiddel for å fremme dine egne holdninger.

Gammel 24-09-07, 12:47   #70
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg ser ditt andre innlegg bina og bare konkluderer med at vi er ganske uenig når det gjelder dette. Og jeg gjentar at dette dreier seg om å gi ens egne barn valgmuligheter, ikke å fremme egne kampsaker.

Gammel 24-09-07, 12:58   #71
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Ja det hadde jeg, uten tvil, ihvertfall så lenge ungen selv ikke har noe i mot fargen.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 13:02   #72
Tusta
Aktiv

Tusta sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tusta er litt kul
Standard

Ja! Helt klart!

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 13:21   #73
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg beklager, men det var slik jeg leste innleggene dine. At du gjerne ville bruke barna dine som et kampmiddel for å fremme dine egne holdninger.

Det er fint at du forklarer hvordan du leste innleggene mine, men jeg kunne godt tenke meg at du kunne si noe om hvor jeg skriver noe som tilsier at jeg er villig til å bruke sønnen min som kampmiddel. Det er nemlig ikke slik jeg ønsker å framstå. Jeg skrev blant annet at foreldre må tørre å bryte noen sosiale normer, er det hva som gjorde at du oppfattet meg slik? Jeg mener at jeg turte å bryte noen sosiale normer ved å la sønnen min få velge en rosa matboks, og en rosa lommebok blant annet. I mitt hode (særlig med tanke på en del diskusjoner på NM - her utvikler diskusjonen seg litt annerledes) virker det som om en del foreldre ville overtale barnet til å kjøpe noe annet. Eller nekte å kjøpe lommeboken. Ved å la sønnen min velge en rosa lommebok synes jeg kanskje at vi brøt en sosial norm - men jeg har ingen følelse av å bruke sønnen min som kampmiddel. Mulig at andre kan se dette på et annet vis, fordi jeg da risikerer at sønnen min blir mobbet.

Gammel 24-09-07, 13:32   #74
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jentefarger og guttefarger er i stor grad nettopp et barnehagefenomen. Det er der ungene lærer det, og de lærer det av hverandre.

Jaha. De lærer det selvfølgelig ikke hjemme hos en mor som synes det er utenkelig å bryte med skillet guttefarger/jentefarger i innkjøp og påkledning, altså.

Plutten arver mye klær av sin storesøster. Når jeg henter ham løper han svært sjelden naken rundt fordi barnehagepersonalet ikke forsto at den lille genseren med blomster på var hans, jeg tror barnehagepersonalet nok skal takle å huske at eventuelle rosa eller lilla støvler er hans også, jeg. :tillitsfull:

Gammel 24-09-07, 14:03   #75
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Nå utvikler diskusjonen seg fint videre, men bare for å svare først, så tilhører jeg nok majoriteten på FP som ikke ser problemet med lilla støvler (og takk for diverse hint på NM da dere reiste over til FP).

For å klargjøre, jeg vil ikke la mitt barn fremme mine kampsaker, men jeg forsøker å la verden ligge mest mulig åpen for ham. Hvorfor begrense livet hans uten gode grunner?

Jeg er så enig med Irma (generelt i tråden). Men dersom jeg ikke hadde vært trygg på at de voksne i barnehagen delte min holdning og formidlet dette videre, ville jeg tatt en ekstra vurdering. I mitt tilfelle tror jeg en del av de store og ekstremt "rosa" jentene på avdelingen ville plaget toåringen hardt for rosa klær/sko hvis ikke de voksne hadde vært tydelige motkrefter.

Min veldig guttete snart-treåring har langt hår, og har ikke lyst til å klippe det. Han er også glad og stolt når han får ha hestehale. For meg er dette hipp som happ, og jeg blir fremdeles overrasket over at andre voksne stadig tror at han er jente kun pga håret? For her går klærne stort sett i grønt, blått og svart ellers, selv om jeg holder tilbake på Spiderman og dødningehoder mens jeg kan.

Første gang han hadde hestehale i ny barnehage kom han hjem og fortalte at en av de store jentene hadde sagt at dette var bare for jenter. Jeg sa at da måtte jeg bare le, for "da hadde nok ikke X sett Y" (mannlig ped.leder på en annen avdeling, en kjekk kar med hestehale stadig vekk). Han spurte om hestehale dagen etter også. Ped.leder møtte oss i garderoben og vi fortalte episoden fra dagen før, og ped.leder gjentar nesten ordrett min reaksjon. Samt legger til at det ikke er noe som er bare for gutter eller bare for jenter.

Den ekstreme kjønnsdelingen og valgbegrensingen som barna sosialiseres inn i nå synes jeg er uheldig. Jeg er overrasket over at mange oppegående foreldre virker så bevisstløse på dette. Og en ting er fargene, men grunnen til at vi stort sett kjøper gutteklær (og dermed begrenses til "guttefarger") er den samme som gjør at kusinene ofte har gutteklær på seg: Jenteklærne er ofte ekstremt upraktiske, i snitt og stoff som hemmer bevegelsesfrihet og lek, også for de minste barna...

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 14:16   #76
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jaha. De lærer det selvfølgelig ikke hjemme hos en mor som synes det er utenkelig å bryte med skillet guttefarger/jentefarger i innkjøp og påkledning, altså.

Plutten arver mye klær av sin storesøster. Når jeg henter ham løper han svært sjelden naken rundt fordi barnehagepersonalet ikke forsto at den lille genseren med blomster på var hans, jeg tror barnehagepersonalet nok skal takle å huske at eventuelle rosa eller lilla støvler er hans også, jeg. :tillitsfull:

Joda, de lærer hjemme også. Jeg tenkte mer på begrepsbruken rundt jentefarger og guttefarger. Jeg er lite begeistret for rosa, egentlig, og kjøpte ikke ett eneste rosa plagg før jenta 2 år gammel kom hjem fra barnehagen og forlangte "losa" fordi alle de andre jentene gikk i det. Jeg syns hun er så fin i rødt, men plutselig ville hun ikke ha noe rødt lengre. Vi har ALDRI brukt uttrykkene jentefarger og guttefarger hjemme. Og i den grad ungene gjør det har vi sagt at det er ikke noe jentefarger og guttefarger - og vist til at mamma gjerne går i både blått, svart og grønt, og at pappa har både rødt og gult i sitt klesskap. Men det preller av. For barna SER jo at jenter går i rosa og gutter i svart og blått.

Gammel 24-09-07, 14:16   #77
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada, lilla er greit. Pøbel'n arver av rusket, og går med både rosa støvler, bodyer og strømpebukser.

Jentefarger og guttefarger er i stor grad nettopp et barnehagefenomen. Det er der ungene lærer det, og de lærer det av hverandre. Om barna er aldri så små så er de en del av samfunnet og de utsettes for påvirkning.
...
Jeg ser ingen grunn til å bryte med et mønster hvor gutter har batman-genser og jenter har blomster-genser.

Jeg er til en viss grad enig i at mange slike holdninger læres i barnehagen. Mitt tøffe troll ble en rosa prinsesse da hun entret stor avdeling.

Men jeg ser en grunn til å forsøke å bryte et mønster med batman og blomster. Jeg vil ikke "ofre" ungene for min kampsak - dersom de absolutt vil, så får de lov - men jeg vil gjerne gi dem alternativer og oppmuntre dem til å gå med noe de selv liker.

Gammel 24-09-07, 14:24   #78
bina
Ustabil

Standard

Irma: du ber om forklaring på hva som gjorde at jeg oppfattet deg slik jeg gjorde, og jeg skal prøve å forklare.

Dersom man som forelder nærmest forventer at guttebarnet mobbes hvis det har på seg såkalte jentefarger (ja, for det dreier seg vel i hovedsak om guttenes innsnevrede valg?), så er man vel også med på å legitimere mobbingen?

Jeg mener at noen må tørre å bryte noen sosiale normer for å få til endring. De minste barna er vel i utgangspunktet de minst fordomsfulle vesener på kloden, de bryr seg katta om lekekameraten har lilla eller brune sko, lys eller mørk hudfarge.

Og det er noe i summen av dette. Jeg oppfattet at du syns det er så viktig å bryte de sosiale normene at du om så ville tvunget gutten på 4 til å bruke lilla støvler. Jeg oppfattet avsnittet om barns mangel på fordommer slik at du som forelder da må bryte de sosiale normene ved å kle barnet i strid med dem - siden barnet likevel ikke har noen mening.

Og så hjelper det jo ikke at det står "rødstrømpe" i profilen din.

Men for all del - la oss rydde misforståelser til side. Jeg ser hva du skriver etter dette innlegget, og går ikke rundt og tror at du bruker barna dine som kampmiddel på noen måte. Men jeg oppfattet altså dette innlegget slik - i sum.

Gammel 24-09-07, 14:26   #79
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jada, lilla er greit. Pøbel'n arver av rusket, og går med både rosa støvler, bodyer og strømpebukser.

Jeg er til en viss grad enig i at mange slike holdninger læres i barnehagen. Mitt tøffe troll ble en rosa prinsesse da hun entret stor avdeling.

Men jeg ser en grunn til å forsøke å bryte et mønster med batman og blomster. Jeg vil ikke "ofre" ungene for min kampsak - dersom de absolutt vil, så får de lov - men jeg vil gjerne gi dem alternativer og oppmuntre dem til å gå med noe de selv liker.

Jeg tror nok vi er ganske på linje her egentlig. Jeg oppmuntrer også barna til å finne ut hva de selv liker. Det er bare det at barna liker det som "de andre" har.

Gammel 24-09-07, 14:31   #80
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste forøvrig nå nylig.... i Foreldre og Barn, kanskje... en artikkel om mobbing i barnehagen.

Det er ikke gjort så mye forskning på dette, men det som ble sagt i den artikkelen var at mobbing generelt sett ikke ble utløst av ytre faktorer som hudfarge eller klær, men indre som selvsikkerhet og samspill.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.