|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Gutta mine hadde selvvalgte røde glitterstøvler tidligere, og de andre vinterskoa var også røde. I fjor var det gull og sølv som gjaldt. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Ustabil
|
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?
Jeg tror ikke at en 2-åring er i stand til å se konsekvensene. Men det vil være veldig sårt og leit for barnet å komme i barnehagen og "alle" erter og ler. Eller kanskje de skal gå ut og de ansatte leter etter guttens støvler, og finner dem ikke fordi de tror at de rosa der må være en av jentenes. Da får barnet bekreftet at dette var "feil" - og det syns jeg at vi som foreldre bør skåne barna våre for. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Protonterapeut
|
Men du må da være enig i at det er noe riv ruskende galt om man skal være så forutinntatt i barnehagen at de ikke er i stand til å finne støvlene fordi de har "feil" farge?
|
|
|
#64 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Jeg tror ikke toåringer bryr seg om hva andre toåringer har på føttene. Det begynner nok en god del senere. Og selvsagt sier man fra til de ansatte at barnet har nye støvler, når de er så små. Ellers merker man selvsagt støvlene, og da skjønner forhåpentligvis de ansatte at de lilla støvlene er guttens. Forstår overhodet ikke den siste setningen din, bina, noe sånt ville aldri skjedd i barnehagen vår.
|
|
|
#65 |
|
Ekvilist
|
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Dersom man som forelder nærmest forventer at guttebarnet mobbes hvis det har på seg såkalte jentefarger (ja, for det dreier seg vel i hovedsak om guttenes innsnevrede valg?), så er man vel også med på å legitimere mobbingen? Jeg synes det har noe med holdningsoverføring å gjøre. For meg blir det litt likt homofile med barn diskusjonen, det påstås at de ikke bør få barn fordi barna kan finne på å mobbes. Dersom man alltid skal tenke hvisomatte-dersom-atte får vi aldri et mer likestilt samfunn. Jeg mener at noen må tørre å bryte noen sosiale normer for å få til endring. De minste barna er vel i utgangspunktet de minst fordomsfulle vesener på kloden, de bryr seg katta om lekekameraten har lilla eller brune sko, lys eller mørk hudfarge. Det er fra foreldrene og samfunnet for øvrig barna lærer fordommer og kjønnsforventninger. Det er uansett en balansegang dette, og jeg ville selvsagt ikke tvunget et barn til å bruke noe det ble mobbet for. Det måtte iallefall ha blitt en diskusjon rundt det. Men ved å lukke øynene og følge de sosiale normene som fører til et diskriminerende samfunn (ja, jeg mener faktisk at svart batmangenser versus råsa blomstergenser gjør det) så vil vi ikke oppnå noen endring. Det er det som blir integrert i oss som barn, som i stor grad holdninger og valg man tar senere i livet.
|
|
|
#66 |
|
Ustabil
|
Tja, ikke mer riv ruskende galt enn at hvis du går i butikken for å lete etter klær til jenta di så går du automatisk mot den rosa avdelingen. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Ustabil
|
Jeg er rett og slett veldig uenig med deg. Jentefarger og guttefarger er i stor grad nettopp et barnehagefenomen. Det er der ungene lærer det, og de lærer det av hverandre. Om barna er aldri så små så er de en del av samfunnet og de utsettes for påvirkning. Selvsagt! Jeg husker selv hvordan min datter ble ekstremt rosa i løpet av den første høsten i barnehagen. Og hvordan hun hylte og skrek hver morgen for å ha på kjole. Hvorfor? Fordi alle de andre jentene hadde det. Og fordi de bygde identitet, samhørighet og fellesskap. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Ekvilist
|
Jeg synes det er stor forskjell mellom å la barna ha reell valgfrihet, og det å ønske at barna skal velge slike og slike farger. Barn i dag har ganske mange begrensninger med tanke på valgfrihet og rollemønster, det synes jeg at det bør bli en endring på. Jeg synes det er ganske fordomsfullt å tro at man ønsker at guttene skal velge rosa, fordi man selv ønsker å framstå fordomsfri.
|
|
|
#69 |
|
Ustabil
|
Jeg beklager, men det var slik jeg leste innleggene dine. At du gjerne ville bruke barna dine som et kampmiddel for å fremme dine egne holdninger. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Ekvilist
|
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Jeg ser ditt andre innlegg bina og bare konkluderer med at vi er ganske uenig når det gjelder dette. Og jeg gjentar at dette dreier seg om å gi ens egne barn valgmuligheter, ikke å fremme egne kampsaker.
|
|
|
#71 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Ja det hadde jeg, uten tvil, ihvertfall så lenge ungen selv ikke har noe i mot fargen. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Ja! Helt klart! |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Ekvilist
|
Det er fint at du forklarer hvordan du leste innleggene mine, men jeg kunne godt tenke meg at du kunne si noe om hvor jeg skriver noe som tilsier at jeg er villig til å bruke sønnen min som kampmiddel. Det er nemlig ikke slik jeg ønsker å framstå. Jeg skrev blant annet at foreldre må tørre å bryte noen sosiale normer, er det hva som gjorde at du oppfattet meg slik? Jeg mener at jeg turte å bryte noen sosiale normer ved å la sønnen min få velge en rosa matboks, og en rosa lommebok blant annet. I mitt hode (særlig med tanke på en del diskusjoner på NM - her utvikler diskusjonen seg litt annerledes) virker det som om en del foreldre ville overtale barnet til å kjøpe noe annet. Eller nekte å kjøpe lommeboken. Ved å la sønnen min velge en rosa lommebok synes jeg kanskje at vi brøt en sosial norm - men jeg har ingen følelse av å bruke sønnen min som kampmiddel. Mulig at andre kan se dette på et annet vis, fordi jeg da risikerer at sønnen min blir mobbet.
|
|
|
#74 |
|
Audacious
|
Jaha. De lærer det selvfølgelig ikke hjemme hos en mor som synes det er utenkelig å bryte med skillet guttefarger/jentefarger i innkjøp og påkledning, altså.
|
|
|
#75 |
|
Vaklende
|
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Nå utvikler diskusjonen seg fint videre, men bare for å svare først, så tilhører jeg nok majoriteten på FP som ikke ser problemet med lilla støvler (og takk for diverse hint på NM da dere reiste over til FP). |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Ustabil
|
Joda, de lærer hjemme også. Jeg tenkte mer på begrepsbruken rundt jentefarger og guttefarger. Jeg er lite begeistret for rosa, egentlig, og kjøpte ikke ett eneste rosa plagg før jenta 2 år gammel kom hjem fra barnehagen og forlangte "losa" fordi alle de andre jentene gikk i det. Jeg syns hun er så fin i rødt, men plutselig ville hun ikke ha noe rødt lengre. Vi har ALDRI brukt uttrykkene jentefarger og guttefarger hjemme. Og i den grad ungene gjør det har vi sagt at det er ikke noe jentefarger og guttefarger - og vist til at mamma gjerne går i både blått, svart og grønt, og at pappa har både rødt og gult i sitt klesskap. Men det preller av. For barna SER jo at jenter går i rosa og gutter i svart og blått. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Jada, lilla er greit. Pøbel'n arver av rusket, og går med både rosa støvler, bodyer og strømpebukser.
Jeg er til en viss grad enig i at mange slike holdninger læres i barnehagen. Mitt tøffe troll ble en rosa prinsesse da hun entret stor avdeling.
|
|
|
#78 |
|
Ustabil
|
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Irma: du ber om forklaring på hva som gjorde at jeg oppfattet deg slik jeg gjorde, og jeg skal prøve å forklare.
Og det er noe i summen av dette. Jeg oppfattet at du syns det er så viktig å bryte de sosiale normene at du om så ville tvunget gutten på 4 til å bruke lilla støvler. Jeg oppfattet avsnittet om barns mangel på fordommer slik at du som forelder da må bryte de sosiale normene ved å kle barnet i strid med dem - siden barnet likevel ikke har noen mening. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Ustabil
|
Jeg tror nok vi er ganske på linje her egentlig. Jeg oppmuntrer også barna til å finne ut hva de selv liker. Det er bare det at barna liker det som "de andre" har. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Rent hypotetisk - hva ville DU gjort?Jeg leste forøvrig nå nylig.... i Foreldre og Barn, kanskje... en artikkel om mobbing i barnehagen.
|
![]() |
|
|