Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-07, 10:45   #11
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Makspris i barnehage reduseres ikke allikevel

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Enig. Førsteprioritet må være barnehageplass til alle. Deretter kan man begynne å se på prisen.

Jeg syns også barnehageprisene og barnetrygden burde graderes etter en nøkkel basert på inntekt og formue. Og bort med kontantstøtten i samme slengen.

Men i det man gjør om barnetrygden fra en universell gode til en selsektiv gode, så vil det føre til ekstra kostnader i byråkrati, samt at litt av poenget med tiltaket forsvinner. Barnetrygden er til barnet, ikke til foreldrene. Og dersom foreldrene som tjener mer enn andre prioriterer pengene sine dårlig, så taper ungene på det. (Ikke at det er en garanti for at de ikke soser bort pengene fra barnetrygden også, men likevel har jeg en tro på at de fleste ikke tar barnetrygden med i beregningen av dyre bo-utgifter). I tillegg mener jeg at dersom barnetrygden blir behovsprøvd, så så mister man litt av den allmenne aksepten ved å motta den, og mange vil kanskje ikke motta den av redsel for å bli stemplet eller båssatt som behovsprøvd (ja, det er faktisk et vel så stort problem og kanskje større også, med underforbruk av velferdsgoder, som missbruk). Så i utgangspunktet så er jeg mot å gjøre barnetrygden til en selektiv gode, men jeg kan jo selvsagt se at de steinrike som Røkke ol ikke trenger å motta barnetrygden, men jeg tror andelen av slike mennesker er så liten at vi ikke ville tjene noe på den posten. Samt at det er vel slik at vi må søke om barnetrygden nå, så vi kan jo satse på at dem som er så rike lar være å søke fordi de ikke trenger stønaden.

Når det gjelder makspris i bhg, så er den grei som den er nå er jeg også enig i, og jeg synes vel at neste satsingsområde skal være på at vi får hel bhg dekning, og på kvaliteten og kompetansen i bhg og utbedring av SFO-tilbudet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:30.