Sv: I Norge får menn og kvinner lik lønn for lik arbeid
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Det der tror jeg varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass, mye avhengig av bransjen man er i.
Her jeg jobber har man målbare resultater - i tillegg til et generelt inntrykk av om folk stiller opp og tar i et tak når det trengs, eller bare hegner om sitt eget arbeidsfelt. Her er det ikke forventet at man jobber overtid annet enn i krisetilfeller. Men det ER forventet at man står på i arbeidstiden.
Men det er jo akkurat det som er poenget! Det finnes ingen objektiv måte å måle hvor god f.eks. en lærer, en sykepleier, en barnehageassistent er. Når det ikke er noe objektivitet inne i bildet er det veldig lett for at trynefaktor blir det avgjørende. Og hvis man har målbare resultater; hvorfor skal man da være nødt til å forhandle selv om lønna? Kan man ikke bruke de resultatene til å gi folk det de fortjener?
Jeg prøver så godt jeg kan så bruke objektive mål til å gi karakterer. Selvsagt legger man også vekt på innsats (det elever oppfatter som smisking og trynefaktor). Men jeg skal alltid være i stand til å dokumentere standpunktkarakteren v.hj.a. skriftlige og/eller muntlige prøver. Hvorfor har ikke arbeidsgivere samme krav på seg når det gjelder lønn?
|