Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du også fått gratis "slankekur"? Vannet i Oslo

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du merket noe av det dårlige vannet i Oslo?
Ja, kvalme, oppkast og / eller diaré 3 4,35%
Ja, men bare litt 3 4,35%
Nei, ikke selv, men jeg har venner/bekjente som har merket det. 2 2,90%
Nei, jeg bor i Oslo og har ikke merket noe 26 37,68%
Jeg bor utenfor Oslo 35 50,72%
Deltakere: 69. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-07, 12:05   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du også fått gratis "slankekur"? Vannet i Oslo

Aiai. Jeg hadde magekramper og diaré i hele går, og litt sure oppstøt i dag. Da bør jeg kanskje ringe legen da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 12:07   #62
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Aiai. Jeg hadde magekramper og diaré i hele går, og litt sure oppstøt i dag. Da bør jeg kanskje ringe legen da.

Hvis det ligner symptomer på giardiainfeksjon så er det nok ikke så dumt. Dumme vannverket.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 12:12   #63
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også at jeg skal ringe fastlegen. Diaré og sure oppstøt her også. Føler meg dårligere enn i går (men så pass grei nå at jeg kan være på jobb). Ikke noe oppkast (eller behov av det).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 12:23   #64
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Ettersom jeg kan huske fra den lignende situasjonen i Bergen for noen år tilbake så er det viktig for de som er blitt syke og som på et eller annet senere tidspunkt skulle ha behov for erstatning, at de ble diagnostisert ordentlig. Så min oppfordring er at dere kommer dere til lege dere som er syke og får tatt de nødvendige prøvene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 13:47   #65
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Huff, god bedring til dere som er syke.
All sympati herfra!

Gammel 18-10-07, 14:23   #66
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg kjørte fra jobb (og hjem på hjemmekontor) så jeg at vann- og avløpsetaten tok prøver i en kum 2 km fra huset vårt. Fastlegekontordamen ville vente og se til i morgen, får jeg diaré så skal jeg ringe. Men jeg føler at jeg kanskje uansett bør sjekke det opp og få det registrert om det skulle være Gardia.

Gammel 18-10-07, 16:49   #67
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jo være verdt å vite at i Bergen trodde man at det først bare var omgangssyke. Der visste man jo ikke om at det var noe i vannet, før man etterhvert fikk inn litt vel mange med omgangssyke.

Jeg ville ikke ha latt meg avspise med omgangssyke-diagnose sånn helt uten videre kjenner jeg ...

Gammel 18-10-07, 17:30   #68
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er det bare meg som nesten er mer redd for hysteri enn selve parasitten?

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 18:08   #69
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Hva er det du synes er mer skummelt med hysteri enn selve sykdommen?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 19:06   #70
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Da har jeg vært hos legen og skal ta tre avføringsprøver som skal sendes inn til kontroll. Legen tok det veldig alvorlig, siden symptomene er forenlige med giardia. Man skal visstnok behandles uansett, da smitten kan ligge latent i kroppen selv om man ellers føler seg frisk. De som har vært dårlige bør derfor få tatt disse prøvene. "Trøsten" er at magen min tømmer seg så hyppig at jeg sannsynligvis får tatt alle prøvene i dag, mot tre dager som er det vanlige. Man trenger tre forskjellige prøver for å kunne være sikre, men i følge legen var det helt greit at jeg tok alle i dag. Hvis jeg er heldig så har jeg svaret innen mandag, hvis ikke må jeg nok vente en ukes tid. Jeje. Nå er jeg lei. Magesyke suger uavhengig av hva årsaken er.

Å, huff! Masse sympati får du fra meg. Jeg syns ikke man kan bli for forsiktig i forhold til dette. Som skrevet før har jeg venner i Bergen som aldri har blitt ordentlig bra i magen etter Giardiaen der. Parasitter i magen er ingen spøk, og mange får varige mén av det.

Sist redigert av daffy : 18-10-07 kl 23:47.
daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 19:15   #71
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hva er det du synes er mer skummelt med hysteri enn selve sykdommen?

At man lager en masse oppstuss ut av noe som ikke trenger å bli kjempekrise.
Greit å ta forholdsregler men jeg blir helt svett av "panikkstemningen" som råder hos enkelte.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 19:17   #72
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Har du også fått gratis "slankekur"? Vannet i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Dsjeeezes. Jeg pusset nettopp tenner i kranvann. Hvor dum kan man bli? :latterlig treg:

Gjorde jeg også i går, glemte meg helt bort. Nå er tannbørstene plassert ved kranen med renset vann på kjøkkenet.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 19:27   #73
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Har du også fått gratis "slankekur"? Vannet i Oslo

Nå var endel av prøvene ferdig analysert, og de viste at det giardia i de prøvene. Det var vel 7 av 21. Men jeg er spent på hva de kommer til å råde oss til. Tross alt er det jo påvist i andre prøver.

Gammel 18-10-07, 19:33   #74
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greit å ta forholdsregler men jeg blir helt svett av "panikkstemningen" som råder hos enkelte.

Det er jo ikke til å legge skjul på at manglende oppstuss førte til mye større krise enn det hadde trengt å være når man oppdaget Giardia i Bergen.
Det er flere som fortsatt - så mange år etter - er syke.

Gammel 18-10-07, 19:36   #75
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Føniks, her.

Nå var endel av prøvene ferdig analysert, og de viste at det giardia i de prøvene. Det var vel 7 av 21. Men jeg er spent på hva de kommer til å råde oss til. Tross alt er det jo påvist i andre prøver.

¨

Hvor har du lest det?

Dette står på vg.no:

Totalt 21 vannprøver ble tatt onsdag. Resten av prøvesvarene blir klar fredag.

- 3 av 7 prøver er helt negative, altså uten parasitter.

- 4 av prøvene inneholder 1 stk cryptosporidium. Det er en parasitt som kan føre til diaré.

- Det er ikke funnet Giardia i noen av de 7.

...

Smittevernoverlege Frantz Leonard Nilsen sier at cryptosporidium-parasitten som er funnet i prøvene, ikke er like farlig som Giardia-bakterien.

- Den er sykdomsfremkallende og gir også en akutt infeksjonssykdom som diaré og magesmerter. Dette går gjerne over etter noen dager. Eventuelt kan det sitte i kroppen noen uker, opplyser Nilsen.

- Vi er ikke kjent med at den skaper de samme følgetilstandene som Giardia. Vi er mer bekymret for immunsvekkede personer. Det er en større bekymring ved denne parasitten, sier smittevernoverlegen.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 19:39   #76
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Har du også fått gratis "slankekur"? Vannet i Oslo

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

¨
- Den er sykdomsfremkallende og gir også en akutt infeksjonssykdom som diaré og magesmerter. Dette går gjerne over etter noen dager. Eventuelt kan det sitte i kroppen noen uker, opplyser Nilsen.

Det kan jo forklare alle de som er syke nå.
Giardia har jo lenger inkubasjonstid.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 20:06   #77
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du er ikke redd for hysteriet, med andre ord, du bare synes det er litt teit?

Det er jeg ikke enig med deg i. Jeg synes det er fornuftig at man bråbremser litt, til man får kontroll over situasjonen. Det er tross alt en relativt farlig parasitt å få i kroppen, ref alt som har skjedd i Bergen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 20:20   #78
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Takk MinaX det var informerende. Da kan det jo tyde på at det kanskje er den jeg har fått.

Gammel 18-10-07, 20:35   #79
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

¨

- 4 av prøvene inneholder 1 stk cryptosporidium. Det er en parasitt som kan føre til diaré.

- Det er ikke funnet Giardia i noen av de 7.

...

Smittevernoverlege Frantz Leonard Nilsen sier at cryptosporidium-parasitten som er funnet i prøvene, ikke er like farlig som Giardia-bakterien.

- Vi er ikke kjent med at den skaper de samme følgetilstandene som Giardia. Vi er mer bekymret for immunsvekkede personer. Det er en større bekymring ved denne parasitten, sier smittevernoverlegen.

Jeg håper at det er cryptosporidium, hvis det viser seg å være en parasitt. Uansett er det kjipt at drikkevannet i Oslo ikke renses tilstrekkelig, og jeg kommer til å koke drikkevann (og sende med Snupp i barnehagen hvis de slutter å koke) frem til det nye anlegget på Oset er oppe og går. Sånn jeg ser det så er det ikke nødvendig å utsette seg for plager man kan unngå gjennom enkle forhåndsregler en periode.

Jeg syns faktisk det hadde vært mer alvorlig om de hadde ventet og sett til det eventuelt utbrøt en epedemi. Da er det bedre å gi beskjed om at folk må være forsiktige.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 22:19   #80
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette syns jeg var en smule teit skrevet. Rett og slett. Folk blir SYKE av slike parasitter, og kan bli merket for livet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.