Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-07, 10:11   #30
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Min datters beste venninne er Afrikansk.

Min datters Afrikanske venninne er vel en av de som har bidratt en del til at jeg har vært litt skeptisk. hun har fortalt om det å være jente og "feil" kjønn.

Men som sakt jeg dømmer ingen på forhånd.

Bare det å snakke om henne som afrikansk tenker jeg på som svært polariserende... Afrika er et veldig stort kontinent, som rommer svært ulike land og kulturer.

Vi mennesker blir sterkt preget av den kulturen vi vokser opp i, men dersom vi skal unne oss å være skeptisk mot større grupper på bakgrunn av avskyelige trekk ved kulturen så tror jeg neppe vi kommer særlig langt i arbeidet mot en bedre verden. Jeg er enig i at omskjæring og brutal kvinneundertrykking kan karakteriseres som en del av en kultur, men som Polyanna er inne på så er en kultur så mye mer enn det ene kjennetegnet som vi ikke kan tolerere ut fra vårt kulturgrunnlag. Dersom man er skeptisk til muslimer fordi mange har et kvinnesyn som avviker sterkt fra vårt, tror jeg vi mister mye, svært mye.

For å kunne overtale andre til å endre på noe vi mener er hårreseinde (som omskjæring og steining) må vi lære en del om kulturen for å finne gode måter å kommunisere på, sånn at vi kan forklare hvorfor dette er forkastelig. Endring av slik kulturpraktisering vil ta tid, og det må vi være villige til å akseptere. Tenk om britene plutselig skulle komme og lære oss å være høflige - det hadde neppe skjedd over natta det heller.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:12.