Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-07, 12:19   #1
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Akkurat dette syns jeg blir litt flisespikkeri. Hvis mitt barn har en nær venn fra Somalia kan det hende at jeg på nett eller overfor andre vil bruke betegnelsen Afrika for å ikke risikere gjenkjenning. (Og det kan godt hende jeg sier "en venninne" når jeg snakker om en kollega eller en søster, og så videre).

Jeg ser poenget med en viss anonymisering, men mistenker at det ikke er bevisst brukt. Da ville det vært bedre å presisere et land sør/nord for Sahara, øst/vest i Afrika. Selv om det ikke er ment sånn så blir afrikansk veldig (slt for) ofte brukt som beskrivelse av andre mennesker vi ikke kjenner. Jeg er europeer, det samme er de italienske mammaguttene, britiske Skinheads og ei rødstrømpe fra Island. Skjønner?

Afrika har slett ingen enhetlig kultur, som kan forklare hvorfor mange gjør ting som for oss er uforståelige. :teskje:

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 12:54   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg ser poenget med en viss anonymisering, men mistenker at det ikke er bevisst brukt. Da ville det vært bedre å presisere et land sør/nord for Sahara, øst/vest i Afrika. Selv om det ikke er ment sånn så blir afrikansk veldig (slt for) ofte brukt som beskrivelse av andre mennesker vi ikke kjenner. Jeg er europeer, det samme er de italienske mammaguttene, britiske Skinheads og ei rødstrømpe fra Island. Skjønner?

Afrika har slett ingen enhetlig kultur, som kan forklare hvorfor mange gjør ting som for oss er uforståelige. :teskje:

Nå har jo Mor til 4 forklart at årsaken til bruken av ordet afrikansk var at hun ikke i farta husket hvilket land det var jenta kom i fra.

Reagerer du like negativt på betegnelsen "asiatsisk"? Jeg bruker nemlig det begrepet en del. (Mye mer enn afrikansk). Jeg jobber f.eks. sammen med ei som jeg ikke kjenner så godt. Hun er i mine øyne asiatisk. Typisk asiatisk utseende - men jeg aner ikke hvilket land hun kommer i fra. Jeg kjenner ikke geografien eller folkeslagene godt nok til å gjette heller.

Jeg tror kanskje at grunnen til at du reagerer på betegnelsen afrikansk er at det brukes litt synonymt for "neger". Jeg skulle en gang på jobb forklare for en kollega om et par som hadde vært innom. Jeg visste ikke hva de het. Det som ble problematisk var at jeg kunne ikke si at de var negre. Jeg kviet meg for å kalle dem svarte. Ville ikke brukte betegnelsen mørkhudede - for det syns jeg virker så fordomsfullt. Jeg endte med å kalle dem "det afrikanske paret". Jeg ante ikke hvilket land de kom i fra. Det var i grunnen heller ikke min sak.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 13:06   #3
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker også vestlig, øst-europeisk, asiatisk, afrikansk og sør-amerikansk/latin-amerikansk. Dette for å forklare trekk hos personen. Igjen noe jeg mener er nøytrale begrep, og ikke ment nedsettende eller fordomsfullt. Hvorfor skulle det liksom det. Er det nå regnet som mindreverdig å komme fra et annet land enn Norge? Da snakker vi om fordommer ja. Når alt annet blir galt.

Jeg har som regel ingen anelse hvor folk kommer fra ut fra utseende, men trekk kan jo si noe om verdensdel i alle fall, hvis det er å beskrive personen man skal.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 15:25   #4
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jeg bruker også vestlig, øst-europeisk, asiatisk, afrikansk og sør-amerikansk/latin-amerikansk. Dette for å forklare trekk hos personen. Igjen noe jeg mener er nøytrale begrep, og ikke ment nedsettende eller fordomsfullt. Hvorfor skulle det liksom det. Er det nå regnet som mindreverdig å komme fra et annet land enn Norge? Da snakker vi om fordommer ja. Når alt annet blir galt.

I denne tråden diskuteres jo forholdet mellom kultur og rasisme og om det å være skeptisk til kultur er det samme som rasisme. Å bruke "afrikansk" når det et snakk om kultur blir svært misvisende, mens å snakke om et afrikansk utseende er en annen sak. Poenget mitt er at hvis man kobler automatisk kobler disse to - afrikansk utseende og kultur - så kan det lett bli problematisk. Det er selvfølgelig slitsomt å forholde seg til nyansering og kan sikkert virke som flisespikker, men etter min mening blir dette viktigere og viktigere jo mer kulturkontakt vi opplever.

(Siden omskjæring er nevnt, så kan det jo for eksempel trekkes fra at det finnes folk i Afrika som driver med det stikk motsatte: småjentene forsøker å forlenge kjønnsleppene i puberteten fordi dette er både vakkert og regnes for å fremme fruktbarhet.)

Gammel 23-10-07, 15:31   #5
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

I denne tråden diskuteres jo forholdet mellom kultur og rasisme og om det å være skeptisk til kultur er det samme som rasisme. Å bruke "afrikansk" når det et snakk om kultur blir svært misvisende, mens å snakke om et afrikansk utseende er en annen sak. Poenget mitt er at hvis man kobler automatisk kobler disse to - afrikansk utseende og kultur - så kan det lett bli problematisk. Det er selvfølgelig slitsomt å forholde seg til nyansering og kan sikkert virke som flisespikker, men etter min mening blir dette viktigere og viktigere jo mer kulturkontakt vi opplever.

(Siden omskjæring er nevnt, så kan det jo for eksempel trekkes fra at det finnes folk i Afrika som driver med det stikk motsatte: småjentene forsøker å forlenge kjønnsleppene i puberteten fordi dette er både vakkert og regnes for å fremme fruktbarhet.)

Jammen jommen. Det er du som roter det til her nå. Mor til 4 uttalte seg slett ikke om "afrikansk kultur". Hun uttalte seg om kulturen eller levesettet til familien til den jenta som hennes jente leker med. Og denne familien er av afrikansk opprinnelse. Hun har ikke sagt at "alle afrikanere" gjør ditt eller datt, eller har slik eller sånn kultur. Koblingen er det du som har gjort - på hennes vegne.

Jeg kjenner en tyrkisk familie som feirer jul på "norsk" vis. Det betyr ikke at jeg tror at alle tyrkere gjør det, eller at dette er en del av deres tyrkiske kultur.

Du prøver å vri det Mor til 4 skrev over fra noe som gikk på enkeltindivider som Mor til 4 kjenner, og over til noe generelt om alle som går under betegnelsen "afrikanere".

Gammel 23-10-07, 15:43   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jammen jommen. Det er du som roter det til her nå. Mor til 4 uttalte seg slett ikke om "afrikansk kultur". Hun uttalte seg om kulturen eller levesettet til familien til den jenta som hennes jente leker med. Og denne familien er av afrikansk opprinnelse. Hun har ikke sagt at "alle afrikanere" gjør ditt eller datt, eller har slik eller sånn kultur. Koblingen er det du som har gjort - på hennes vegne.

Jeg kjenner en tyrkisk familie som feirer jul på "norsk" vis. Det betyr ikke at jeg tror at alle tyrkere gjør det, eller at dette er en del av deres tyrkiske kultur.

Du prøver å vri det Mor til 4 skrev over fra noe som gikk på enkeltindivider som Mor til 4 kjenner, og over til noe generelt om alle som går under betegnelsen "afrikanere".

Beklager hvis det ble oppfattet som en slik kritikk av Mor til 4 - jeg forsøkte ikke å vri det Mor til 4 til å bety noe annet enn det det var ment (reagerte over hodet ikke på innlegget i utgangspunktet) - jeg forsøker å gjøre et mer generelt poeng basert på Tinks kommentar om polariseringen som kan oppstå når man bruker ordet (og i tråd med innlegget jeg selv skrev før innlegget til Mor til 4). Beklager at det ble rotete.

Gammel 23-10-07, 15:52   #7
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Tror denne tråden ikke bare handler om kultur, men som nevnt før her kulturelle ytringer/handlinger i ulik form, samt andre former for grupperinger. Så gled det videre til også å omhandle hvordan vi omtaler hvordan folks er ut. Forøvrig er jeg veldig klar over at sistnevnte i alle fall ikke kan si noe konkret om hvem folk er, - men for folk flest er det jo det første man ser. Sånn er det jo bare. Så må man jo bare høre eller se om antagelsene stemmer. Broren min er blanding av sør-amerikansk mor og en far med negroide trekk, og er da mørk mulatt. Folk tror han kommer litt herfra og litt derfra. Når han åpner munnen derimot, så er han jo kav nordlending. Han vurderes jo derfor av meg som den han er og hva han gjør. På samme måte som jeg vurderer andre ut fra det samme.

Men som andre sier: Noen fordommer har jeg nok en mørk kveld ute på byen, - men de står jeg for. Jeg har mange fordommer mot alle slags folk på mørke kvelder. Helst er jeg hjemme.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 13:40   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Reagerer du like negativt på betegnelsen "asiatsisk"? Jeg bruker nemlig det begrepet en del. (Mye mer enn afrikansk). Jeg jobber f.eks. sammen med ei som jeg ikke kjenner så godt. Hun er i mine øyne asiatisk. Typisk asiatisk utseende - men jeg aner ikke hvilket land hun kommer i fra. Jeg kjenner ikke geografien eller folkeslagene godt nok til å gjette heller.

Jeg er heller ikke særlig god i geografi, dessverre. Når jeg snakker om fysiske, ytre kjennetegn kan jeg også bruke kontinentbetegnelser, men ikke når det er snakk om kultur. Det er vel dette hovedinnlegger er inne på at det er forskjell mellom kultur og ytre kjennetegn, og at en bør kunne kritisere en kultur uten å kalles rasist, noe jeg forsåvidt er enig i. Likevel synes jeg det er drøyt å kritisere en måte å handle på som samsvarer med en kultur for en kultur er så mye mer enn bare ett kulturtrekk. I det hele tatt er kultur et for ullent/vidt begrep til å brukes uten laaaange definisjoner som ikke egner seg til hverdagslig nettprat.

Sitat:

Nå har jo Mor til 4 forklart at årsaken til bruken av ordet afrikansk var at hun ikke i farta husket hvilket land det var jenta kom i fra.

Og det viser hvor unøyaktig omgang vi har med andre kulturer, noe som gjør at jeg synes det er for vanskelig å skulle kritisere en hel kultur og menneskene som tilhører denne. Det er dessuten de ulike handlingene jeg vil til livs, ikke kulturen som helhet.

Gammel 23-10-07, 14:11   #9
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Forøvrig har jeg forståelse for skepsis som oppstår når en får annerledesheten servert i fanget. Vi sitter alle inne med et sett med fordommer, dersom en velger å ta tak i disse og møte enkeltmennesker med friskt mot og prøve å bekjempe egen forutinntatthet tror jeg vi kommer lenger enn om en blånekter på å være rasist/bruke fordommer.

Det er veldig lett å være antirasist når en sjelden/aldri treffer de mer problematiske sidene ved andre kulturer. (Det er begreper som er vanskelig å holde fra hverandre!)

Gammel 23-10-07, 15:28   #10
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Forøvrig har jeg forståelse for skepsis som oppstår når en får annerledesheten servert i fanget. Vi sitter alle inne med et sett med fordommer, dersom en velger å ta tak i disse og møte enkeltmennesker med friskt mot og prøve å bekjempe egen forutinntatthet tror jeg vi kommer lenger enn om en blånekter på å være rasist/bruke fordommer.

Det er veldig lett å være antirasist når en sjelden/aldri treffer de mer problematiske sidene ved andre kulturer. (Det er begreper som er vanskelig å holde fra hverandre!)

Det er her jeg aner at vi har svært ulik oppfattelse av hva rasisme er. Hvis jeg får servert en grusom kultur i fanget, hvor man ofrert 9 år gamle jenter og banker kona rutinemessig - da har jeg all rett til å mene noe om det, UTEN at jeg av den grunn er rasist.

Rasist er man (i mine øyne) hvis man konsekvent mener at mennesker av annen kultur, religion, etnisitet eller nasjonalitet er mindreverdige. Det er uavhengig av om man kjenner detaljer i deres kultur / religion, osv eller ikke. Man kan være rasist uten å kjenne kulturen fra innsiden, og man kan være rasist selv om man kjenner kulturen fra innsiden.

Fordommer er det når man går ut i fra ting uten at man egentlig vet. Fordommer er det når man antar at alle som kjører Volvo stasjonsvogn er bønder. Fordommer er det når man ser mørk hud og antar omskjæring. Fordommer er egentlig ting man ikke har grunnlag for å tro, men likevel antar. Og fordommer gjør de fleste av oss seg skyld i ganske ofte. (Som at jeg har en tendens til å snakke ekstra høyt til gamle damer, for jeg antar at de kanskje hører dårlig).

Men jeg mener altså at i det øyeblikket jeg VET at en kultur / religion praktiserer omskjæring, så har jeg ikke fordommer. Da vet jeg. Og hvis jeg misliker omskjæring så går det på sak - og ikke på rasisme.

Og når jeg passerer guttegjenger av "utenlandsk opprinnelse", som står i store flokker, er høylydte og snakker mest på sitt eget språk, da er det fordommer som gjør at jeg velger å gå på andre siden av gaten. (Men når det er sagt så kan fordommer noen ganger være gode og ha også.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:26.