|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturer
Jeg ser poenget med en viss anonymisering, men mistenker at det ikke er bevisst brukt. Da ville det vært bedre å presisere et land sør/nord for Sahara, øst/vest i Afrika. Selv om det ikke er ment sånn så blir afrikansk veldig (slt for) ofte brukt som beskrivelse av andre mennesker vi ikke kjenner. Jeg er europeer, det samme er de italienske mammaguttene, britiske Skinheads og ei rødstrømpe fra Island. Skjønner?
![]() |
#2 |
Ustabil
|
Nå har jo Mor til 4 forklart at årsaken til bruken av ordet afrikansk var at hun ikke i farta husket hvilket land det var jenta kom i fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerJeg bruker også vestlig, øst-europeisk, asiatisk, afrikansk og sør-amerikansk/latin-amerikansk. Dette for å forklare trekk hos personen. Igjen noe jeg mener er nøytrale begrep, og ikke ment nedsettende eller fordomsfullt. Hvorfor skulle det liksom det. Er det nå regnet som mindreverdig å komme fra et annet land enn Norge? Da snakker vi om fordommer ja. Når alt annet blir galt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
I denne tråden diskuteres jo forholdet mellom kultur og rasisme og om det å være skeptisk til kultur er det samme som rasisme. Å bruke "afrikansk" når det et snakk om kultur blir svært misvisende, mens å snakke om et afrikansk utseende er en annen sak. Poenget mitt er at hvis man kobler automatisk kobler disse to - afrikansk utseende og kultur - så kan det lett bli problematisk. Det er selvfølgelig slitsomt å forholde seg til nyansering og kan sikkert virke som flisespikker, men etter min mening blir dette viktigere og viktigere jo mer kulturkontakt vi opplever.
![]() |
#5 |
Ustabil
|
Jammen jommen. Det er du som roter det til her nå. Mor til 4 uttalte seg slett ikke om "afrikansk kultur". Hun uttalte seg om kulturen eller levesettet til familien til den jenta som hennes jente leker med. Og denne familien er av afrikansk opprinnelse. Hun har ikke sagt at "alle afrikanere" gjør ditt eller datt, eller har slik eller sånn kultur. Koblingen er det du som har gjort - på hennes vegne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Beklager hvis det ble oppfattet som en slik kritikk av Mor til 4 - jeg forsøkte ikke å vri det Mor til 4 til å bety noe annet enn det det var ment (reagerte over hodet ikke på innlegget i utgangspunktet) - jeg forsøker å gjøre et mer generelt poeng basert på Tinks kommentar om polariseringen som kan oppstå når man bruker ordet (og i tråd med innlegget jeg selv skrev før innlegget til Mor til 4). Beklager at det ble rotete.
![]() |
#7 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerTror denne tråden ikke bare handler om kultur, men som nevnt før her kulturelle ytringer/handlinger i ulik form, samt andre former for grupperinger. Så gled det videre til også å omhandle hvordan vi omtaler hvordan folks er ut. Forøvrig er jeg veldig klar over at sistnevnte i alle fall ikke kan si noe konkret om hvem folk er, - men for folk flest er det jo det første man ser. Sånn er det jo bare. Så må man jo bare høre eller se om antagelsene stemmer. Broren min er blanding av sør-amerikansk mor og en far med negroide trekk, og er da mørk mulatt. Folk tror han kommer litt herfra og litt derfra. Når han åpner munnen derimot, så er han jo kav nordlending. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
har tatt seg sammen
|
Jeg er heller ikke særlig god i geografi, dessverre. Når jeg snakker om fysiske, ytre kjennetegn kan jeg også bruke kontinentbetegnelser, men ikke når det er snakk om kultur. Det er vel dette hovedinnlegger er inne på at det er forskjell mellom kultur og ytre kjennetegn, og at en bør kunne kritisere en kultur uten å kalles rasist, noe jeg forsåvidt er enig i. Likevel synes jeg det er drøyt å kritisere en måte å handle på som samsvarer med en kultur for en kultur er så mye mer enn bare ett kulturtrekk. I det hele tatt er kultur et for ullent/vidt begrep til å brukes uten laaaange definisjoner som ikke egner seg til hverdagslig nettprat.
Og det viser hvor unøyaktig omgang vi har med andre kulturer, noe som gjør at jeg synes det er for vanskelig å skulle kritisere en hel kultur og menneskene som tilhører denne. Det er dessuten de ulike handlingene jeg vil til livs, ikke kulturen som helhet.
![]() |
#9 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Rasisme kontra skepsis mot andre kulturerForøvrig har jeg forståelse for skepsis som oppstår når en får annerledesheten servert i fanget. Vi sitter alle inne med et sett med fordommer, dersom en velger å ta tak i disse og møte enkeltmennesker med friskt mot og prøve å bekjempe egen forutinntatthet tror jeg vi kommer lenger enn om en blånekter på å være rasist/bruke fordommer.
![]() |
#10 |
Ustabil
|
Det er her jeg aner at vi har svært ulik oppfattelse av hva rasisme er. Hvis jeg får servert en grusom kultur i fanget, hvor man ofrert 9 år gamle jenter og banker kona rutinemessig - da har jeg all rett til å mene noe om det, UTEN at jeg av den grunn er rasist. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|