Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valla - kva er det med den dama ...?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-07, 00:14   #21
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Valla - kva er det med den dama ...?

Opprinnelig lagt inn av tiril, her.

Nemlig! Ho framstår berre meir og meir patetisk. Kvifor ikkje legge seg flat? Neida,alt er alle andre sin feil,alle er dumme og ho gjere jo absolutt ingen ting feil i sine auge. Ho bør få seg eit par nye briller! Det blir jo berre verre og verre!

Hva om hun rent faktisk ikke har gjort noe galt? (Annet enn dårlig mediehåndtering da saken eksploderte og hatt tillit til noen granskere) Jeg påstår det ikke, men siden jeg ikke kjenner saken som en av de innvolverte så tillater jeg meg å stille meg det spørsmålet. Hva om det er slik at det er Yssen som er den som har kludret til og konstruert hele konflikten? Skal Valla legge seg flat også da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg forstår godt at hun vil fortelle sin side av denne historien. Jeg tror hun er en hurpe, men det visste man da for pokker da hun fikk vervet. Og alle syns det var tipp-topp så lenge det førte til kjemperesultater.

De som kommer dårligst ut av hele greia er en ryggradsløs LO-organisasjon som først ikke gjorde noe som helst for å hindre denne påståtte "mobbingen", og så snudde helt om og ropte Korsfest-Korsfest når VG sa de skulle gjøre det. Feigt, rett og slett. (Det sier sitt når de som fikk den "hemmelige" rapporten satt i rommet der de fikk den utdelt, skummet gjennom så raskt de kunne og så sms-et det forteste de rakk til journalister).

(Og ER det mobbing å bli forbannet på noen som ikke gjør jobben sin? Sånn på generelt grunnlag?)

Veldig godt skrevet!

Og dette fører meg til spørsmålet om dette ikke hele saken kan bunne ut i at Valla faktisk har forsøkt å ta tak i at Yssen ikke gjorde jobben sin? Hvordan kan det være mobbing? Den som blir irrettesatt eller korrigert kan kanskje oppleve det som ubehagelig og trakkasering, men vil den subjektive opplevelsen av det alltid være det som blir det objektive korrekte? Ikke etter min mening.

Personlig vil jeg ikke mene så fryktelig mye om saken annet enn at jeg skjønner at den har flere sider enn hva som noen gang kommer til å komme frem i media.

Valla har vært en utrolig sterk LO leder og hun har stor ære for at sykelønnsordningen forsatt består.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 00:17   #22
Lucci
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

"Psykiatere har uttalt"... jeez. Referer til 1 psykiater som har diagnosisert Valla som psykopat (akkurat som det er en diagnose) etter å ha gjort en grundig undersøkelse, da.

Sier du det? Mener du at jeg eller noen andre her på forumet tror noe så idiotisk?

Det er nok mange som kan ha et litt feil bilde av psykopati ja, og ikke tror at "vanlige" mennesker kan være det. Det med mordere på film var litt satt på spissen

Jeg kan ikke sette den diagnosen på noen som helst, for jeg er ikke psykolog, men jeg kan gjøre meg opp en mening selv om hva jeg tror.

http://www.doktoronline.no/news/NONAME-1328.html

Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 00:19   #23
Libra

Libra sin avatar

Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucci, her.

Det er nok mange som kan ha et litt feil bilde av psykopati ja, og ikke tror at "vanlige" mennesker kan være det. Det med mordere på film var litt satt på spissen

Jeg kan ikke sette den diagnosen på noen som helst, for jeg er ikke psykolog, men jeg kan gjøre meg opp en mening selv om hva jeg tror.

Mener du å putte på henne en sannsynlig diagnose ut fra hvordan hun fremstår og fremstilles i media?

Gammel 23-10-07, 00:21   #24
Lucci
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Mener du å putte på henne en sannsynlig diagnose ut fra hvordan hun fremstår og fremstilles i media?

Putter ikke på noen en diagnose jeg, bare sier hva jeg tror

Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 00:22   #25
Libra

Libra sin avatar

Standard

Putter ikke på noen en diagnose jeg, bare sier hva jeg tror

Og du tror at hun kan være psykopat? Og du tror det på bakgrunn av hvordan hun fremstår og fremstilles i media?

Gammel 23-10-07, 00:27   #26
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det var da nettopp det å sette en diagnose du gjorde over her? Slikt synes jeg er en uting. Jeg tror dessuten du undervurderer mennesker rundt deg når det gjelder kompetanse på hva psykopati er, og hinter til at flere en filmatiserte drapsmenn kan være psykopater. Nettopp det at du slenger ut av deg slike diagnoser i denne tråden, gjør at slike begrep blir banale og mister innhold.

Jeg kjenner at jeg har mistet litt av piffen ifht. Valla-Yssensaken.

Gammel 23-10-07, 00:39   #27
Libra

Libra sin avatar

Standard

Hender det at du gjør deg opp noen tanker om hvordan du tror ting kan være på bakgrunn av ting du ser/leser om i media?

Det er ikke dermed sagt det er sånn og media kan selvfølgelig fremstille ting slik at virkeligheten blir forvrengt også.

Det jeg har lest om Valla saken, slik saken har blitt fremstilt i media og psykiaterens uttalelse om at hun manglet selvinnsikt og empati, og mine personlige erfaringer med mennesker som er psykopater det legger jeg til grunn for hva jeg tror i denne saken.

Ja, jeg tror hun kan være psykopat.

Klart det hender at man gjør seg tanker om hvordan ting kan henge sammen, men jeg forsøker å være nyansert og jeg forsøker å huske på at hvordan ting fremstår på forsiden av VG og hvordan ting egentlig er ikke nødvendigvis er samme ting. Jeg forsøker også å være forsiktig med personkarrakteristikker som er såpass alvorlige som det du kommer med, på bakgrunn av mine erfaringer med media og med mennesker som er psykopater .

Jeg foretrekker å stille spørsmål og være åpen for nyanser fremfor å konkludere der hvor en riktig konklusjon er helt klart umulig for meg, slik som i denne saken.

Gammel 23-10-07, 00:43   #28
Libra

Libra sin avatar

Standard

:klørmegihodet: Hvor ble det av innlegget av Lucci som jeg siterte? Hvor har jeg hentet det fra?

Gammel 23-10-07, 00:49   #29
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg kjenner at jeg har mistet litt av piffen ifht. Valla-Yssensaken.

Jeg og. Er fryktelig lei hele saken. Tror det hadde vært taktisk av Valla å vente et år eller to med denne boken så folk hadde fått en sjanse til å hente seg inn igjen etter ståheien i vår.

Nå blir det bare pinlig og dumt når Valla ikler seg softe beigenyanser og liksom skal være myk på forsiden av helgemagasinene til alle tabloidavisene.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 01:01   #30
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å hjelpes.
Det hender ikke ofte, men nå nå jeg bare:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 02:06   #31
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Himmel. Psykopati er ingen diagnose. Og ingen seriøs fagperson ville finne på å diagnostisere folk i det offentlige rom utifra VG-oppslag og pressekonferanser. Ærlig talt.

Og for det andre: Jeg nekter å tro at Valla vs. Yssen er så svart/hvitt som en del ser ut til å tro. Ikke tale om.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 09:40   #32
tiril
Passiv

Standard

Eg berre høyre Valla åpne munnen, så tenker eg at ja her er en psykopat!

Ja klart ho har vore dyktig i jobben på mange felt,ingen tvil om det. Men eg synes ikkje det uskyldiggjør å trakasere andre med lite passande kommentar. Når en står fram i media og er så ubøyelig på alle felt, så tviler eg på at ho er full av empati og forståelse for andre i jobb situasjon.
Skulle berre ønske ho hadde visst en tanke mennesklighet i denne saken, då hadde det vore so mykje lettare å like ho igjen. No er ho berre ei stor stor hurpe!
At ho gav ut bok er eg einig i at er det dummaste ho har gjort ever! I hvertfall når ho har vore så steil. Hadde ho lagt seg flat med eingang,eller visst den minste evne til empati hadde det vore meir interesant å lese boka. Då hadde ho kanskje hadde ho fått litt sympati også av meg.

Eg bryr meg katten i kva media seier, det som skremmer meg er måten ho står fram og uttaler seg på. Det er skremmande å sjå det!

Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 10:17   #33
Manitoba
Passiv

Standard

Det er vel ikke bare VG som gir grunnlag for å mene at Valla er en person som har psykopatiske trekk. Fougner-rapporten går, slik jeg har lest den, ganske langt i å trekke i denne retningen. Og de har ikke basert seg på VG og sladder, men på samtaler med folk som har vært Valla nær.

Man skal selvsagt være forsiktig med å sette en diagnose på mennesker man ikke kjenner ut fra en sak man ikke har vært en del av, men det er også viktig å kjenne igjen visse trekk hos personer som man bør beskytte seg mot. Jeg synes mangel på selvinnsikt, mangel på empati og det å skylde på andre er trekk jeg ikke ville like å se hos en sjef.

Denne saken er jo heller ikke en sak om Valla og Yssen. Det er en sak om Vallas lederstil, der Yssen var tøff nok til å stå frem med det. Akkurat den saken har sikkert mange sider, men jeg synes ikke man kan se på den isolert. Fougner-rapporten gir andre eksempler også.

Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 10:20   #34
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Eg berre høyre Valla åpne munnen, så tenker eg at ja her er en psykopat!

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 10:26   #35
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At ho gav ut bok er eg einig i at er det dummaste ho har gjort ever!

For hennes personlige økonomi var det vel det smarteste hun kunne gjøre. Hun har jo allerede tjent masse penger på den, og mer vil det bli. Mediene har allerede fremstilt henne som såpass lite flatterende at jeg ikke helt kan se at boken kan gjøre mer skade enn hun allerede er påført.

Ikke for at jeg har noe som helst til overs for at alle politikere og offentlige personer skal skrive suspekte biografier for å få frem sin side av historien, men hun er da slett ikke den første som bruker den muligheten til å tjene kjappe penger. Jeg syns ikke det er dummere at hun gjør det enn at for eksempel Eli Hagen gjorde det. Det utrolige med den type bøker er jo at noen gidder å lese dem og dermed skaper markedet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 10:34   #36
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Det er vel ikke bare VG som gir grunnlag for å mene at Valla er en person som har psykopatiske trekk. Fougner-rapporten går, slik jeg har lest den, ganske langt i å trekke i denne retningen.

Fougner-rapporten har konkludert med at det forelå trakassering av Yssen og at Valla har begrenset innsikt i hvordan hun virker på andre.

Dette er ikke langt på vei å si at noen er psykopat. Dessuten har ikke Fougner-utvalget gjort undersøkelse av Valla selv og har overhodet ikke noe grunnlag, eller gjort forsøk på å uttale seg om det foreligger en reell personlighetsforstyrrelse.

Som Irma også sa: det er utvanning av begrepene å kalle mennesker som ikke virker "snille" for psykopater. At hun ikke virker som en hyggelig eller spesielt flink sjef er en helt annen ting.

Gammel 23-10-07, 10:42   #37
Manitoba
Passiv

Standard

Fougner-rapporten har konkludert med at det forelå trakassering av Yssen og at Valla har begrenset innsikt i hvordan hun virker på andre.

Dette er ikke langt på vei å si at noen er psykopat.

Men at et menneske mangler empati, ikke innrømmer feil og trakasserer andre er eksempler på psykopatiske trekk. Det er ikke nødvendigvis det samme som å være psykopat.

Vi vet vel også at hun har løyet på pressekonferanser.

Sist redigert av Manitoba : 23-10-07 kl 10:48.
  Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 10:55   #38
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Men at et menneske mangler empati, ikke innrømmer feil og trakasserer andre er eksempler på psykopatiske trekk. Det er ikke nødvendigvis det samme som å være psykopat.

Det er jo det jeg sier. Det er en stor del av befolkningen som har et eller et par personlighetstrekk som tilhører denne kategorien,
og de er på langt nær psykopater. Valla har venner og hun har hatt en langvarig karriere innenfor samme miljø og det er ikke typiske trekk for en psykopat.

Gammel 23-10-07, 12:11   #39
Manitoba
Passiv

Standard

Valla har venner og hun har hatt en langvarig karriere innenfor samme miljø og det er ikke typiske trekk for en psykopat.

Det er nesten det skumleste synes jeg. At man kan gjøre karriere innenfor den type organisasjoner når man er en ganske så hensynsløs person. Det er mange som støtter henne og synes hun har vært veldig flink saklig, og jeg vil tro hun først og fremst ser på seg selv som svært saksorientert. Jeg vil derfor tro hun har mange sak-venner. Det er godt mulig hun har mange andre venner også, det vet jeg ingenting om. Men det er ikke tvil om at hun har hatt mange fiender også.

Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 12:18   #40
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valla-kva er det med den dama...?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg liker fortsatt Valla jeg.

Jeg også. Yssen har jeg aldri likt og ikke synes jeg hun er særlig troverdig heller. Hun sutrer. Det gjorde hun som likestillingsombud til sånt overmål at hun gjorde meg flau over å være kvinne. En sånn ynkeliggjøring av kvinnfolk som hun la opp til da var patetisk. At hun fortsatt sutrer og det over å ha blitt satt på plass for å ikke ha gjort jobben sin, synes jeg overhodet ikke fortjener den spalteplassen det har fått.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 23-10-07 kl 12:23.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:53.