Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er det som gjør pølser til søppelmat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-07, 15:31   #21
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er det som gjør pølser til søppelmat?

Når det gjelder pølser, så kjenner jeg en som har jobbet på en fabrikk som lager pølser, og han spiser ikke pølser altså. Det er visstnok all slags restekjøtt, blodråvarer, slintrer og fett som går i pølsene. Kjøtt som ikke er bra nok til noe annet blir pølser.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 15:33   #22
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja det er helst potetmelet jeg tenker på i forbindelse med hvor usunt pølser er. Ketolysepølser eller enkelte slakterpølser uten potetmel må jo være ypperlige da.

De må jo ha ett eller annet som binder dem sammen? Hvis man ikke hadde potetmel (eller annen stivelse) i pølsene må de jo bli "smulete" - hvis du skjønner hva jeg mener. Nå fikk jeg lyst til å spise ketolysepølser bare for å kjenne hvordan smaken og konsistensen er - for ikke å snakke om å finne ut hva som er oppi dem.

Gammel 23-10-07, 15:34   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Når det gjelder pølser, så kjenner jeg en som har jobbet på en fabrikk som lager pølser, og han spiser ikke pølser altså. Det er visstnok all slags restekjøtt, blodråvarer, slintrer og fett som går i pølsene. Kjøtt som ikke er bra nok til noe annet blir pølser.

Og jeg kjenner folk som har jobbet med å produsere pølser og som selv spiser pølser så det ljomer etter. Så det der er nok individuelt. Hører jo alltid slike "historier" om folk som lager ditt og datt og som aaldri ville spist det selv. Fiskekaker, fiskepinner, pølser, nuggets, kjøttdeig og masse annet. Allikevel finner jeg bare info der det står at det faktisk er lovregulert hva som er lov å ha i pølsene og ikke, og at det IKKE er blodårer og dritt i dem. Fett er det jo, men det ser jeg bare på som sunt. Nei jeg vet ikke jeg.

Gammel 23-10-07, 15:35   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Står litt mer her også:

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=10333

Gammel 23-10-07, 15:35   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

De må jo ha ett eller annet som binder dem sammen? Hvis man ikke hadde potetmel (eller annen stivelse) i pølsene må de jo bli "smulete" - hvis du skjønner hva jeg mener. Nå fikk jeg lyst til å spise ketolysepølser bare for å kjenne hvordan smaken og konsistensen er - for ikke å snakke om å finne ut hva som er oppi dem.

De har fått MASSE skryt visstnok, og selger i bøttevis. Folk sier de ser ut og smaker som vanlige pølser. Skal se om jeg finner ut hva de inneholder.

Gammel 23-10-07, 15:39   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Her er en tråd der folk skryter av smaken. Jeg finner ikke ut nøyaktig hva som er blitt brukt som bindemiddel, men går ut fra at det er soyaprotein. Skal se om jeg finner ut mer.

Desembermamma, vet du?

Gammel 23-10-07, 15:44   #27
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Hvor: Oslo
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fant dette på Wikipedia :

Pølsetyper med definert kjøttinnhold
Kravene til råvarer er spesielt strenge for pølser med tradisjonelle navn i Norge. Dette skal sikre at forbrukerne får en vare som har en høy, ensartet og sammenliknbar råvarekvalitet. De pølsetypene som er underlagt disse spesielle kravene (til «definerte kjøttvarer») er: Kjøttpølse, medisterpølse, julepølse, servelatpølse, salami, fårepølse, stabburspølse og wienerpølse (og andre pølser med betegnelsen wiener i navnet). Kravene går i første rekke hva slags kjøtt og hvilke mengder som skal benyttes i fremstillingen.
For pølser med andre betegnelser (middagspølse, krydderpølse, paprikapølse, grillpølse) er ikke kravene til råvarer like høye. Det tillates gjerne mindre kjøttråvarer og mer fett samt innblanding av bl.a fremmedprotein.

Eksempel på innholdskrav, fra wienerpølse

For å benytte betegnelsen «wiener» skal pølsene være framstilt av en farse av storfekjøtt eller svinekjøtt og fett av storfe eller svin. Fremmedprotein er ikke tillatt. Fettprosenten skal ikke overstige 20. Farsen skal stoppes i fåretarmer. Wienerpølser skal være røkt.

Pølsekonsum

Det omsettes 45 millioner kilo pølser årlig i Norge. I gjennomsnitt veier hver pølse 100 gram. Det betyr at vi spiser 450 millioner pølser hvert år. Hver nordmann spiser altså i gjennomsnitt 100 pølser årlig.

Noen pølser inneholder mao mye rart, mens andre er helt ok. Pølser er forøvrig godt - i små mengder.

Gammel 23-10-07, 15:57   #28
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde problemet lå i typen kjøtt som brukes, jeg.
Slakter1: Denne da? Mat til mennesker eller dyrefôr?
Slakter2: Jeg vet da neimen. Kvern det til pølse, du.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 16:00   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg trodde problemet lå i typen kjøtt som brukes, jeg.
Slakter1: Denne da? Mat til mennesker eller dyrefôr?
Slakter2: Jeg vet da neimen. Kvern det til pølse, du.

Ja, men jeg har inntrykk av at dette er en overdrevet og seiglivet myte, egentlig.

Gammel 23-10-07, 16:01   #30
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men jeg har inntrykk av at dette er en overdrevet og seiglivet myte, egentlig.

Håper du har rett!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 16:03   #31
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Helt ærlig har jeg heller aldri skjønt hvorfor så mange har fordommer mot pølser. Jeg tviler sterkt på at Gilde og andre seriøse aktører bruker avfall til å lage pølser (tviler sterkt både fordi det ikke er i deres interesse å gjøre det, og fordi de må ha noen uhorvelige mengder med avfall!). Hvis pølser er så ille burde det samme gjelde for alt oppmalt kjøtt. Kjøttdeig, karbonadedeig - og selvsagt kjøttkaker, karbonader, kjøttboller - alt er jo lagd på en sånn måte at man ikke kan gjenkjenne de originale bestanddelene. Og for ikke å snakke om pålegg. Servelat, salami, fårepølse, og så videre.

Vi kan da ikke gå rundt og betvile at alt vi ikke kan gjenkjenne som del av et dyr er laget av ondskapsfulle mennesker som vil oss vondt?

Fettprosent og innhold i pølser av mange slag er regulert, og fremkommer på pakka. Hvis det var sånn at pølser ble fremstilt i hytt og pine av øyne, ører og slintrer ville neppe smaken vært den samme fra gang til gang. Nei, dette blir for dumt.

Jeg er forresten enig i at pølsebrødene er det "verste" med pølser.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 16:20   #32
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ketchup er sunt.

Gammel 23-10-07, 16:25   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja faktisk, det er masse lykopen i det.
Håper det kommer en sukkerfri ketchup uten kunstig søtning etterhvert. Nå bruker vi Idun sukkerfrie, men det er jo Splenda i den. Jaja.

Forøvrig er jeg (sjokkert) enig med bina, synes hun har et fornuftig innlegg over her.

Gammel 23-10-07, 16:32   #34
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Helt ærlig har jeg heller aldri skjønt hvorfor så mange har fordommer mot pølser. Jeg tviler sterkt på at Gilde og andre seriøse aktører bruker avfall til å lage pølser (tviler sterkt både fordi det ikke er i deres interesse å gjøre det, og fordi de må ha noen uhorvelige mengder med avfall!). Hvis pølser er så ille burde det samme gjelde for alt oppmalt kjøtt.

Det var jo bæsj i mårpølsa deres for en kort tid siden.

At det er dritt i pølsene er ingen seiglivet myte, det er jeg overbevist om. Blandingsprodukter er og blir skummelt. Men det er nok stor forskjell fra pølse til pølse, og de man får kjøpt på slakter med garantert x antall prosent rent kjøtt i er nok ikke så ille for eksempel.
Selv spiser jeg pølser til jeg stuper når det blir servert.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 16:32   #35
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Forøvrig er jeg (sjokkert) enig med bina, synes hun har et fornuftig innlegg over her.

Ja, jeg har nok tapt meg. Det er så mange som har vært bekymringsverdig enig med meg de siste dagene.

Gammel 23-10-07, 16:35   #36
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Det var jo bæsj i mårpølsa deres for en kort tid siden.

At det er dritt i pølsene er ingen seiglivet myte, det er jeg overbevist om. Blandingsprodukter er og blir skummelt. Men det er nok stor forskjell fra pølse til pølse, og de man får kjøpt på slakter med garantert x antall prosent rent kjøtt i er nok ikke så ille for eksempel.
Selv spiser jeg pølser til jeg stuper når det blir servert.

Ja, sånt kan skje. Men det kan skje med alle matvarer. Det forekommer også insekter i brødet eller fingernegler i barnematen. All tilberedt mat kan ha blitt forurenset i produksjonen. Men at de skulle stå og kaste oppi alle slintrene med viten og vilje? Nei, det tror jeg ikke på et sekund.

Forøvrig er jeg MER skeptisk til den lille slaktern på hjørnet, enn til de store fabrikkene. FAbrikkene har mer system og kontroll, men hos slaktern på hjørnet blir det mer tilfeldig mange ganger. Brukte lenge en slakter hvor smaken på grillpølsene varierte alt etter hvem av dem som hadde laget dem. Etter hvert begynte vi å spørre hvem som hadde lagd pølsene, og bare kjøpe hvis det var riktig person... Men det ble så upopulært så vi kuttet det like godt ut.

Gammel 23-10-07, 16:38   #37
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, sånt kan skje. Men det kan skje med alle matvarer. Det forekommer også insekter i brødet eller fingernegler i barnematen. All tilberedt mat kan ha blitt forurenset i produksjonen. Men at de skulle stå og kaste oppi alle slintrene med viten og vilje? Nei, det tror jeg ikke på et sekund.

Den var ment litt sleivete den kommentaren om bæsj, altså. Men slintrer tror jeg jaggu de kaster oppi ja. Og det med viten og vilje.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 16:39   #38
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Ja, hva er forskjellen på en tarm og en arm? Det var ikke det jeg skulle si, men så var det det som kom ut av fingrene mine, og siden jeg synes den var hysterisk morsom selv, så lar jeg den stå (vel vitende om at folk flest ikke synes den var morsom, at de vil tenke at en ku ikke har armer, at den var blaut osv, men der har dere min humor, det er nettopp det som gjør det hele så morsomt. Akkurat som de der vitsene som går noe alá dette: "Det gikk en mann langs en vei, så kom det en dame syklende i luften, men det gjorde ikke noe for han hadde en tante i amerika." snakker vi humor nå, og det som gjør det hele så supermorsomt er at folk flest bare blir slik: når de hører den. Men nå har jeg sporet godt av. )

Vossakorv er forresten fælt.

Gammel 23-10-07, 16:39   #39
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Pølser er ekkelt, det er det eneste jeg vet. Man får ikke en pølsemaker til å si hva det er i pølser og bare det er nok til at jeg ikke spiser pølser selv. Fysj.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 16:50   #40
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og jeg kjenner folk som har jobbet med å produsere pølser og som selv spiser pølser så det ljomer etter. Så det der er nok individuelt. Hører jo alltid slike "historier" om folk som lager ditt og datt og som aaldri ville spist det selv. Fiskekaker, fiskepinner, pølser, nuggets, kjøttdeig og masse annet.

Sånn hadde jeg det med egg, da vi hadde høns selv. Ikke at det er noe galt med egg, men det var ekkelt å se hele prosessen på nært hold.

(ikke at dette hadde noe med saken å gjøre )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.