|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Ustabil
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates
Igjen - la meg spikke små fliser. Ja, det er helt greit å holde igjen. Det er også greit å ta i armen, men ikke "røske". Men om jeg holder igjen og ungen tilfeldigvis løper - da blir det jo skulderledd-røsking okke som? |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Ustabil
|
Men kjære vene... så et "blikk" - det er akseptabelt, men å stoppe en unge som løper ved å fysisk ta i barnet - det er destruktivt? Du sier at psykisk vold er OK? At hvis du kan terrorisere barnet med blikket og barnet ikke tør opponere mot deg - da har du gjort en god jobb? |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Ustabil
|
Gud bedre, Mim. Leker barnet ditt noen gang? Jeg mener fysisk, ikke med små feministiske sett for små nerder? Løper hun noen gang rundt og leker sisten eller aker på sklia i barnehagen? Hender det noen gang at hun syns det er gøy å klaske hånda i fontenen i parken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Borte
|
Nå går du ganske langt i å karakterisere meg og barnet mitt. Det får stå for din egen regning. Skjulte personangrep er jo uansett en del av diskusjonsteknikken din, og nå har du fått fortalt både meg og Glitter at vi både juger og er selvgode. Da har diskusjonen nådd sitt absolutte lavmål, så det er vel best å ta helgen.
![]() |
#105 |
kamerat
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg tror bina har rett i at det er mange som tråkker over sine egne grenser mellom hva som er akseptabelt og hva som er vold i heftige situasjoner og i sinne. (Det er også helt åpenbart at det er en gråsone der.) Jeg har gjort det selv et par ganger, og skammer meg like mye hver gang. Men jeg vil ikke være sånn, jeg vil ikke bruke det virkemidlet, og etter alt å dømme virker det også mye dårligere enn en rolig og sindig og ikke-fysisk eller i hvert fall ikke smertefull metode. Det skal ikke være lov, det skal ikke være akseptabelt. Den voksne skal innse at det er et overtramp og maktmisbruk, og ikke lulle seg inn i «det gikk bra med meg»- og «hva annet kunne jeg gjøre»-tanker.
![]() |
#106 |
Ustabil
|
Se der ja! Et konkret scenario - som i prinsippet beskriver akkurat det jeg mener. Sånt skjer! Og kanskje er det sånn at ettbarnsmødrene ikke skjønner det, for de har aldri hatt mer enn en å konsentrere seg om av gangen. Det ER ikke alltid man har anledning til å bruke pedagogisk snakk. Noen ganger må man bare skjære igjennom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Ustabil
|
Ja, jeg tror at både du og Glitter ljuger. Enkelt og greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Ustabil
|
Ja, samvittigheten er jo det som sier om vi som foreldre gjør dette igjen og igjen, eller om vi bare gjør det i de ekstreme tilfellene hvor det føles som siste utvei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
kamerat
|
Jeg har aldri gjort det fordi jeg følte det som siste utvei, aldri fordi det føltes riktig. Jeg har utelukkende gjort det i irrasjonelt sinne. (Og jeg har ikke dengt ungene mine, altså, for ordens skyld.)
![]() |
#110 |
Glamorøs
|
Bina sier selv i innlegget sitt at det er fysisk avstraffing. Da tar man ikke i armen for å stoppa, da tar man for å straffe.
Er du virkelig så tett at du ikke ser forskjellen i å stoppe noen fra å gjøre noe som potensielt er skadelig/dødelig og å fysisk straffe vedkommende? Jeg straffer jo ikke et barn ved å forhindre det i å gå ut i veien eller hoppe på sjøen?!
Da er jeg interessert i å vite, hva er det jeg juger om? Og hvor?
![]() |
#111 |
Epikur
|
Hehe, Kasias lille vidunder og Mims lille datter er faktisk veldig harmoniske unger som fant hverandre fint og husket sammen nesten uten pause i timesvis, før de hånd i hånd gikk i grøfta og passet seg for biler på vei til kasias mormor. Er det så umulig for deg å skjønne at noen unger bare er greie og at vi har øvd masse på feks å passe seg for biler, slik at det faktisk går inn og de gjør det?
Ungen min leker, og som den feministiske mor jeg er, så setter jeg veldig pris på at hun utfolder seg fysisk, leker, herjer, klatrer og løper. Hun klasker hånda i fontenen i parken og får lov til å bli våt, møkkete og få kvist og kvas i håret. Men hun får ikke oppføre seg hensynsløst. Og jeg har brølt følgende setning: Å, jeg er så SINT på deg! Og smelt med døren og gått på badet og tatt meg en time out. En lang en.
![]() |
#112 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan vel bare signere Tinetoff.
![]() |
#113 |
Epikur
|
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesJeg har vært på barnerettsseminar der Norges fremste barnerettsjurister slo fast at det å ta i noen for å hindre dem i å volde skade på seg selv eller andre eller ting IKKE er vold. Så den er grei.
![]() |
#114 |
Ringskrømt
|
Jeg skrev litt om akkurat det i mitt første innlegg i tråden. bina mener visst at det ikke er noe forskjell på å ta barnet hardt i armen som en del av oppdragelsen, altså for å straffe, og på å miste besinnelsen og tråkke over egne grenser for hva som er greit i "kampens" hete. Jeg mener det er stor forskjell, da det enten er noe som forekommer sjelden og ikke som en del av oppdragelsen eller noe man gjør fordi det er effektivt og en del av oppdragelsen. Hvis jeg gjør noe jeg skammer meg over etterpå, sier jeg unnskyld, som de tilfellene jeg tar tak i barnet. Sist redigert av Skremmern : 26-10-07 kl 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillates[quote=Madam Mim;625454]Hehe, Kasias lille vidunder og Mims lille datter er faktisk veldig harmoniske unger som fant hverandre fint og husket sammen nesten uten pause i timesvis, før de hånd i hånd gikk i grøfta og passet seg for biler på vei til kasias mormor. Er det så umulig for deg å skjønne at noen unger bare er greie og at vi har øvd masse på feks å passe seg for biler, slik at det faktisk går inn og de gjør det?
![]() |
#116 |
interlektuell
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mild avstraffelse av barn bør tillatesSlag, klaps, knipsing, psykisk terror og trusler er sjølvsagt uakseptabelt. Både ovenfor voksne og barn. I tillegg kan jeg være tilbøyelig til å si at det kan være like slemt mot barn å ikke veilede dem på hva som er akseptabel oppførsel. Jeg kan love deg at Knøtta mi hadde fått vite ganske kjapt at løping/ skriking og herjing på legekontoret ikke er tillatt. Å la det gå så langt som du skisserer for så å uten forvarsel kaste seg over barnet og kjefte det ut, ser jeg på som ganske fæl oppførsel ovenfor barnet. Dersom det hadde vært meg som var blitt korrigert på en sånn måte, hadde jeg følt meg både skamfull over at mitt forbilde lot det gå så langt, såret og urettferdig behandlet fordi jeg ikke hadde blitt lært at dette ikke var rett.
![]() |
#117 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Havner sikkert langt ut i tråden det svaret her nå, men jeg syns et barn som bevisst skader andre barn, og som viser glede over at andre barn har det vondt er slemme. Uten at det rettferdiggjør å gjøre det samme tilbake, selv om jeg forstår det slik at Carl I Hagen ser det som en fornuftig løsning. Gi dem ris så blir de gode samfunnsborgere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Tankefull
|
Jeg tror ikke det finnes slemme barn. Barn kan utføre slemme handlinger, men jeg tror ikke på den enkle løsningen det er å si at barnet er slemt. Jeg tror det alltid ligger noe bak handlingen. Det kan være dårlige rollemodeller i barnets omgangskrets, dårlig selvtillit, hevnaksjon osv.
![]() |
#119 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ok, mulig jeg har ordlagt meg dårlig. Det er jo klart det ligger noe bak oppførselen til barnet, men jeg har ikke tro på fysisk avstraffelse for å forbedre barnets oppførsel. Og jeg har opplevd barn som liker å skade dyr, liker å plage andre barn, og som trekker med seg den oppførselen inn i voksen alder, hvor han da velger å banke opp sin gamle mor. Denne gutten fikk ikke selv juling da han var liten, men faren oppfordret ham til å være slem mot andre fordi faren så på det som matcho. "bank dem opp, gi dem juling, spark til den der katta osv". Jeg er et av de barna som fikk juling, og som vokste opp med denne gutten i nabohuset. Og som i dag (siden mine foreldre fortsatt er deres naboer) ser at den gutten, nå mannen) sine foreldre lider under den oppdragelsen de selv gav sønnen sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Det tror ikke jeg. Jeg tror alle mennesker, både barn og voksne kan være slemme, noen mer enn andre. Jeg husker godt at jeg selv var slem, gjerne sammen lekekamerater, ingen annen grunn enn at det ga en tilfredstillelse der og da, hevnaksjon som du nevner eller bare fordi vi bestemte oss for det. At det ligger grunner bak vil vel ikke si at man ikke er slem når man gjør det for det. Jeg ble ikke fysisk straffet eller oppfordret til å slåss eller slå.
![]() |
|
|