Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du opplevd å bli mobbet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Flervalgspoll - Har du opplevd å bli mobbet?
Nei, jeg har aldri blitt mobbet. 43 34,13%
Nei, jeg har aldri blitt mobbet, men har mobbet selv 2 1,59%
Ja, jeg har blitt mobbet 53 42,06%
Ja, jeg har blitt mobbet og har mobbet selv 10 7,94%
På barneskolen 59 46,83%
På ungdomsskolen 41 32,54%
På videregående eller folkehøgskole 1 0,79%
På universitet/høgskole 1 0,79%
På jobb 8 6,35%
I forbindelse med lek utenfor skoletid, fritidsaktiviteter, idrett o.l. 19 15,08%
Annet 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 126. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-07, 23:58   #61
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du opplevd å bli mobbet?

Ble mobbet litt på barneskolen. jeg var lubben og rar..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 00:43   #62
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Siste året på barneskolen ble jeg frosset ut av jentene i klassen - alle var ikke like ille, men det gikk såpass langt at lærerne tok affære uten at jeg selv hadde sagt i fra. Da vi begynte på undomsskolen ble klassene splittet og jeg fikk mange nye venner.

I dag er jeg faktisk venninne med de to som behandlet meg verst. Vi har snakket ut om det og lagt det bak oss. Barn ser ofte ikke konsekvensene av sine handllinger.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:19   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja. Fra andre til niende klasse. Det var mest utestengelse. Når jeg begynte på gymnaset fikk jeg et nytt liv, men merker innimellom at noe fortsatt henger igjen etter de årene.

Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 10:23   #64
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ble både mobbet og frosset ut gjennom hele ungdomsskolen. Det var de verste tre årene i mitt liv.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 15:32   #65
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lurer på av alle som føler de har blitt mobbet, hvor mange i omkretsen rundt tenkte over eller visste at det ble oppfattet som mobbing? Jeg spør fordi jeg kom til å filosofere over om man kan ha vært en mobber uten at man vet om det selv eller uten at man har vært klar over hvordan man har påvirket omgivelsene? Eller kan man føle seg mobbet uten at noen har hatt onde hensiker? Jeg tenker ikke på de klare tilfellene (som det sikkert er flest av), og jeg har ikke til hensikt å ansvarliggjøre mobbeoffer, men jeg tenker at dette kanskje er et mer sammensatt problem som ikke alltid er lett å definere.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 16:17   #66
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg lurer på av alle som føler de har blitt mobbet, hvor mange i omkretsen rundt tenkte over eller visste at det ble oppfattet som mobbing? Jeg spør fordi jeg kom til å filosofere over om man kan ha vært en mobber uten at man vet om det selv eller uten at man har vært klar over hvordan man har påvirket omgivelsene? Eller kan man føle seg mobbet uten at noen har hatt onde hensiker? Jeg tenker ikke på de klare tilfellene (som det sikkert er flest av), og jeg har ikke til hensikt å ansvarliggjøre mobbeoffer, men jeg tenker at dette kanskje er et mer sammensatt problem som ikke alltid er lett å definere.

Det forundrer meg ikke om noen mobbere overhodet ikke forstår at de mobber. De holder kanskje på i årevis, uten å få tilbakemelding eller refs for det. KAnskje får de heller oppmuntring av de rundt seg....

Men jeg tror at de fleste som mobber, vet det innerst inne,- men de velger bare å overse faktumet.For noen gir kanskje mobbingen status, og er deres måte å hevde seg på.

Dersom noen føler seg mobbet,(dvs plaget på noen måte over tid, psykisk eller fysisk), så ER det vel mobbing? Jeg skjønner ikke helt hvordan man kan misforstå det.

Det jeg kan se for meg, er at noen som har opplevd mobbing, og bytter miljø, i begynnelsen kan oppføre seg som om vedkommende tror han\hun skal bli mobbet eller avvist fordi personen er vant til det. Dermed er det lettere for mobbere å fange opp denne personen og starte mobbing. Ansvaret ligger selvfølgelig fullt og helt hos mobberen uansett.

Gammel 28-10-07, 17:13   #67
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Men jeg tror at de fleste som mobber, vet det innerst inne,- men de velger bare å overse faktumet.For noen gir kanskje mobbingen status, og er deres måte å hevde seg på.

Jeg er ikke så sikker på om mobbing alltid er så svart/hvitt. Det var nettopp en diskusjon her (introvert/ekstrovert) der mange mente at de som sjenerte ofte feilaktig har blitt tolket som være overlegne. På samme måte tenker jeg at en som er tilbakeholden og lite selvsikker kan virke uinteressert i omgivelsene, ergo ikke bli inkludert, dermed føle seg utestengt. Eller at noen som er usikre og mangler selvsikkerhet kan kompensere med å være litt tøff og kjekkas, få reaksjoner deretter som ender med å gjøre usikkerheten enda større. Ett eksempel er jo Finn Kalvik-nyhetene som Bård og Harald hadde for ti år siden. Det var klarert med Finn Kalvik (så vidt jeg har lest), han stilte selv opp på et program, men har likevel i etterkant fortalt at dette gikk voldsomt inn på ham. Jeg tviler ikke på at han oppfattet det sånn, men jeg tror heller ikke at programlederne aktivt gikk inn for å ta knekken på ham. Nå skal jeg ikke gjøre dette til en debatt om dette tilfellet, men det var et godt eksempel på det jeg tenkte. Jeg tror det kan forekomme en del mobbing som ikke har mobbing som bevisst intensjon.

Sist redigert av Hasselnøtt : 28-10-07 kl 17:19.
Gammel 28-10-07, 17:28   #68
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

. Jeg tror det kan forekomme en del mobbing som ikke har mobbing som bevisst intensjon.

Ja, det er jeg enig i. Men det er like fullt mobbing, mener jeg.

Gammel 29-10-07, 10:10   #69
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Har aldri blitt mobbet. Heldigvis.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 10:18   #70
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri vært en aktiv mobber selv. Men jeg vet at det var minst to personer i klassen på barneskolen som slett ikke hadde det bra i klassemiljøet. Om noen gikk aktivt inn for å mobbe disse, eller om vi andre bare var kjipe er ikke godt å si. Aktiv utestenging er vel også mobbing. Som voksen er det hjerteskjærende å tenke på at jeg aldri var den som turde gå aktivt inn og danne et vennskap med særlig den ene jenta. Jeg tror dessverre vi er mange som meg, ikke nødvendigvis mobbere, men de som aldri gjorde noe direkte positivt heller.

Dessverre er det ofte sånn at de som ikke har det så bra hjemme ikke alltid blir like godt likt ute heller. Det gjaldt ihvertfall de to "utskuddene" i min klasse, som forøvrig ble premiert for å ha et usedvanlig godt klassemiljø (for alle de som var innenfor).

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 10:42   #71
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skiller vel noe mellom mobbing og erting.

Ble ertet noe på barneskolen. Det gikk vel noe på vekt og sånn. Var ikke direkte tynn, og var sjenert og usikker, og god på skolen. Ingen god kombinasjon.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 11:20   #72
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Aldri blitt mobbet, men kunne nok godt ha vært et passende offer dersom jeg hadde gått et annet sted. Ertet, ja, og jeg taklet det nok dårlig ettersom jeg er svært dårlig på å ta spøker, men aldri mobbet.

Er introvert, men liker å vise meg frem likevel - en dårlig kombi (se, lærer, jeg kan ditt og datt og ditt og spør meg gjerne og jeg vil!). Så jeg tror jeg skal prise meg lykkelig for barndommen, selv om jeg elsket vgs fremfor ungdomsskolen.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 11:52   #73
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Jeg har ikke blitt mobbet selv ,men har faktisk vært med på mobbing selv..
ufattelig trist..

(på både barneskolen og ungdomsskolen..)

Gammel 29-10-07, 12:01   #74
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Det jeg definerer som bein i nesa på meg selv er at jeg er sta som et esel, trygg på meg selv og mine meninger, tøff i kjeften og ikke den som unngår en diskusjon/konfrontasjon. Jeg er ikke sjenert og tar gjerne ordet i en større forsamling. Dette tror jeg er egenskaper som ikke "inviterer" til mobbing uten at jeg ser på meg selv som spesielt sterk, modig eller tøff av den grunn.

Du beskriver egentlig meg her, og hovedgrunnen til at jeg BLE mobbet. Jantelov, anyone?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 12:07   #75
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på av alle som føler de har blitt mobbet, hvor mange i omkretsen rundt tenkte over eller visste at det ble oppfattet som mobbing?

Jeg er nok kanskje et tilfelle av dette. Noe mobbeoffer var jeg egentlig ikke i streng forstand, men jeg følte meg tidvis som det. Jeg var veldig lav og spinkel som barn, særlig i de sårbare åra fra ca. 11 til 15. Gutta i klassen pleide iblant å kaste seg over meg, bære meg ut og slenge meg i grøfta etc. Det var muligens spøkefullt ment, men det gjorde meg skikkelig usikker. Jeg ble også redd for klærne mine, og pleide å tenke nøye igjennom hva jeg kunne ha på meg de dagene vi hadde naturfag, der faren for overfall var ekstra stor pga rommets beliggenhet.

Størrelsen min og det barnslige utseendet opplevdes generelt som et problem. Jeg var redd for å møte nye folk fordi det ofte oppstod scener av typen "hæ, jeg nekter å tro at du er 13 år!", "er det virkelig mulig å være så lita?", "er du lillesøstra til Anne?" osv. Særlig var møter med kjekke gutter som vi ikke kjente fra før, en kilde til skrekk og traumer. At jeg var flink på skolen, gjorde saken enda verre. Voksne kunne være nesten enda frekkere i kjeften. Jeg kjenner fortsatt denne angsten murre iblant. Sist den meldte seg, var da vi skulle på foreldremøte i barnehagen for første gang. Da fikk jeg plutselig for meg at folk ville nekte å tro at jeg kunne være mora til Liv. Og jeg er 34 år og kan vel vanskelig kalles en ung mor.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 12:22   #76
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

Jeg synes ikke man skal være redd for å kalle en spade for en spade!

Jeg synes mye av det flere har fortalt her inne, er mobbing!

Slik definerer det norske arbeidstilsynet mobbing:

"Det er mobbing dersom en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger. Dette kan dreie seg om trakassering, utfrysing, sårende erting. o.l. Det er typisk for situasjonen at offeret ikke er i stand til å forsvare seg."

På barneombudets sider kan man også lese om eksempler for mobbing.

Gammel 29-10-07, 12:28   #77
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe. De hadde sikkert ikke villet innrømme at det var det de holdt på med da, og de fleste vil sikkert ikke innrømme det nå heller. Selvfølgelg VET og VISSTE de det, og om de virkelig var så lite intelligente at de ikke engang skjønte det, da trenger de mer hjelp enn jeg trodde.

(dette gjelder lærerne også.)

Sist redigert av Maverick : 29-10-07 kl 21:36. Årsak: gleder - gjelder. :flau:
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 13:24   #78
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hehe. De hadde sikkert ikke villet innrømme at det var det de holdt på med da, og de fleste vil sikkert ikke innrømme det nå heller. Selvfølgelg VET og VISSTE de det, og om de virkelig var så lite intelligente at de ikke engang skjønte det, da trenger de mer hjelp enn jeg trodde.

(dette gleder lærerne også.)

Jeg tror du må lese mitt andre innlegg for å få hele sammenhengen jeg satt dette i.

Gammel 29-10-07, 13:49   #79
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ble mobbet på barneskolen. En av de åpenbare grunnene var at jeg hadde livssyn i stedet for kristendom, og ikke var døpt. Siden jeg ikke var døpt hadde jeg ikke navn, ergo kunne jeg bli kalt hva som helst. :logisk:

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 14:07   #80
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble forsøkt ertet én gang i første klasse av en gutt i klassen som mente jeg var for rund. Han hadde vel rett i det forsåvidt, men jeg klabbet til ham så godt og grundig at han gråt og ropte på mamma og siden prøvde hverken han eller noen andre noe sånt igjen. Jeg tok det nok ved roten.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.