|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Flervalgspoll - Har du opplevd å bli mobbet? | |||
| Nei, jeg har aldri blitt mobbet. |
|
43 | 34,13% |
| Nei, jeg har aldri blitt mobbet, men har mobbet selv |
|
2 | 1,59% |
| Ja, jeg har blitt mobbet |
|
53 | 42,06% |
| Ja, jeg har blitt mobbet og har mobbet selv |
|
10 | 7,94% |
| På barneskolen |
|
59 | 46,83% |
| På ungdomsskolen |
|
41 | 32,54% |
| På videregående eller folkehøgskole |
|
1 | 0,79% |
| På universitet/høgskole |
|
1 | 0,79% |
| På jobb |
|
8 | 6,35% |
| I forbindelse med lek utenfor skoletid, fritidsaktiviteter, idrett o.l. |
|
19 | 15,08% |
| Annet |
|
0 | 0% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 126. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#62 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Siste året på barneskolen ble jeg frosset ut av jentene i klassen - alle var ikke like ille, men det gikk såpass langt at lærerne tok affære uten at jeg selv hadde sagt i fra. Da vi begynte på undomsskolen ble klassene splittet og jeg fikk mange nye venner.
|
|
|
#63 |
|
Passiv
|
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Ja. Fra andre til niende klasse. Det var mest utestengelse. Når jeg begynte på gymnaset fikk jeg et nytt liv, men merker innimellom at noe fortsatt henger igjen etter de årene. |
|
|
|
#64 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Jeg ble både mobbet og frosset ut gjennom hele ungdomsskolen. Det var de verste tre årene i mitt liv.
|
|
|
|
#65 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Jeg lurer på av alle som føler de har blitt mobbet, hvor mange i omkretsen rundt tenkte over eller visste at det ble oppfattet som mobbing? Jeg spør fordi jeg kom til å filosofere over om man kan ha vært en mobber uten at man vet om det selv eller uten at man har vært klar over hvordan man har påvirket omgivelsene? Eller kan man føle seg mobbet uten at noen har hatt onde hensiker? Jeg tenker ikke på de klare tilfellene (som det sikkert er flest av), og jeg har ikke til hensikt å ansvarliggjøre mobbeoffer, men jeg tenker at dette kanskje er et mer sammensatt problem som ikke alltid er lett å definere. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?
Det forundrer meg ikke om noen mobbere overhodet ikke forstår at de mobber. De holder kanskje på i årevis, uten å få tilbakemelding eller refs for det. KAnskje får de heller oppmuntring av de rundt seg....
|
|
|
#67 |
|
Sliter med tastaturet
Jeg er ikke så sikker på om mobbing alltid er så svart/hvitt. Det var nettopp en diskusjon her (introvert/ekstrovert) der mange mente at de som sjenerte ofte feilaktig har blitt tolket som være overlegne. På samme måte tenker jeg at en som er tilbakeholden og lite selvsikker kan virke uinteressert i omgivelsene, ergo ikke bli inkludert, dermed føle seg utestengt. Eller at noen som er usikre og mangler selvsikkerhet kan kompensere med å være litt tøff og kjekkas, få reaksjoner deretter som ender med å gjøre usikkerheten enda større. Ett eksempel er jo Finn Kalvik-nyhetene som Bård og Harald hadde for ti år siden. Det var klarert med Finn Kalvik (så vidt jeg har lest), han stilte selv opp på et program, men har likevel i etterkant fortalt at dette gikk voldsomt inn på ham. Jeg tviler ikke på at han oppfattet det sånn, men jeg tror heller ikke at programlederne aktivt gikk inn for å ta knekken på ham. Nå skal jeg ikke gjøre dette til en debatt om dette tilfellet, men det var et godt eksempel på det jeg tenkte. Jeg tror det kan forekomme en del mobbing som ikke har mobbing som bevisst intensjon. Sist redigert av Hasselnøtt : 28-10-07 kl 17:19. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Mellom barken og veden
Ja, det er jeg enig i. Men det er like fullt mobbing, mener jeg.
|
|
|
#69 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Har aldri blitt mobbet. Heldigvis. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Jeg har aldri vært en aktiv mobber selv. Men jeg vet at det var minst to personer i klassen på barneskolen som slett ikke hadde det bra i klassemiljøet. Om noen gikk aktivt inn for å mobbe disse, eller om vi andre bare var kjipe er ikke godt å si. Aktiv utestenging er vel også mobbing. Som voksen er det hjerteskjærende å tenke på at jeg aldri var den som turde gå aktivt inn og danne et vennskap med særlig den ene jenta. Jeg tror dessverre vi er mange som meg, ikke nødvendigvis mobbere, men de som aldri gjorde noe direkte positivt heller.
|
|
|
#71 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Jeg skiller vel noe mellom mobbing og erting. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Det er bare en fase
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Aldri blitt mobbet, men kunne nok godt ha vært et passende offer dersom jeg hadde gått et annet sted. Ertet, ja, og jeg taklet det nok dårlig ettersom jeg er svært dårlig på å ta spøker, men aldri mobbet. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Viking F.K !!
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Jeg har ikke blitt mobbet selv ,men har faktisk vært med på mobbing selv..
|
|
|
#74 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#75 |
|
intro
|
Jeg er nok kanskje et tilfelle av dette. Noe mobbeoffer var jeg egentlig ikke i streng forstand, men jeg følte meg tidvis som det. Jeg var veldig lav og spinkel som barn, særlig i de sårbare åra fra ca. 11 til 15. Gutta i klassen pleide iblant å kaste seg over meg, bære meg ut og slenge meg i grøfta etc. Det var muligens spøkefullt ment, men det gjorde meg skikkelig usikker. Jeg ble også redd for klærne mine, og pleide å tenke nøye igjennom hva jeg kunne ha på meg de dagene vi hadde naturfag, der faren for overfall var ekstra stor pga rommets beliggenhet.
|
|
|
|
#76 |
|
Mellom barken og veden
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Jeg synes ikke man skal være redd for å kalle en spade for en spade!
|
|
|
#77 |
|
|
Sist redigert av Maverick : 29-10-07 kl 21:36. Årsak: gleder - gjelder. :flau: |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Sliter med tastaturet
Jeg tror du må lese mitt andre innlegg for å få hele sammenhengen jeg satt dette i. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Smugleser
|
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Jeg ble mobbet på barneskolen. En av de åpenbare grunnene var at jeg hadde livssyn i stedet for kristendom, og ikke var døpt. Siden jeg ikke var døpt hadde jeg ikke navn, ergo kunne jeg bli kalt hva som helst. :logisk:
|
|
|
#80 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Har du opplevd å bli mobbet?Jeg ble forsøkt ertet én gang i første klasse av en gutt i klassen som mente jeg var for rund. Han hadde vel rett i det forsåvidt, men jeg klabbet til ham så godt og grundig at han gråt og ropte på mamma og siden prøvde hverken han eller noen andre noe sånt igjen. Jeg tok det nok ved roten.
|
![]() |
|
|