|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
Glamorøs
|
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2
Det har du nok helt rett i, og jeg tror Schau er ærlig i forhold til hvordan han forholder seg til det. Men jeg syns allikevel det er noe helt annet enn at "han ikke vet hva han gjør".
|
|
|
#242 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2Det er da et sunt tegn på et oppegående menneske at de er i stand til å innse om de føler seg negativt påvirket eller ikke etter et slikt stunt og at de kan innrømme om de går for langt.
|
|
|
#243 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg har aldri hevda at han ikkje veit kva han gjer. Min kritikk er først og fremst retta mot TV2. Kort sagt så synest eg dei burde halde seg for gode til å sende dette som TV underhaldning når ikkje ein gong Schau ser ut til stå inne for underhaldningsverdien. Det vert berre spekulativt, kapitalistisk og destruktivt. |
|
|
|
|
|
#244 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Det er eg heilt einig i. |
|
|
|
|
|
#246 |
|
Ringskrømt
|
De som banker kone og barn har jo ingen grunn i den forstand. Jeg er enig med deg når det gjelder enkelte av stuntene hans, de er heller usmakelige, men han gjør også mye jeg ler av. |
|
|
|
|
|
#247 |
|
kamerat
|
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2Jeg tror jeg må se neste episode. Når jeg leser sånt som sitatet under (DN), kan det virkelig se ut som om anti-Schau-fraksjonen tar feil:
Neste gang er det om fråtseri. Det er jo et tema mange av dere har sterke meninger om?
|
|
|
#248 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg oppfatta han som temmeleg klar på at han ikkje opplevde det som verken morosamt eller underhaldande. Han fortalte om ekstreme både psykiske og fysiske smerter som følgje av desse "stunta", og han var ein skygge av seg sjølv under heile intervjuet, noko som han sjølv knytta nært opp til det han hadde vore gjennom. |
|
|
|
|
|
#249 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at slikt skal sendes i hva du kaller nisjekanaler. Da får jeg og mange med meg ikke tilgang, jo. Det er jo litt urettferdig.
|
|
|
#250 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2 |
|
|
|
|
|
#251 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Du tok poenget ja... |
|
|
|
|
|
#252 |
|
Leser
|
Jeg tror vi er enige, når jeg leser avsnittet under. Ekstreme påkjenninger former folk. I gjennom denne diskusjonen har jeg oppdaget at det jeg reagerer mest på ikke er Schau eller stuntene hans i seg selv. Men at det er en "industri" bak dette. Scahu blir jo hyrt inn som musiker, "stunter" eller "skuspiller" (vet ikke helt hvilket ord jeg skal bruke). Men det er jo mange, mange andre som er innvolvert. Fra publikum til tv-produsent.
|
|
|
#253 |
|
*_*
|
Men det er vel ikke akkurat programmer som får deg til å tenke, og som vekker engasjement hos folk? (Utover det å la seg begeistre og underholde, som jo er viktig en gang i blandt, men det kan lett bli for mye og fordummende behagelig.)
Og moderne kristne verdier er vel et resultat av at det nettopp har vært lov å teste ut de tradisjonelle verdiene og grensene? Ikke en gang Mr. Bean hadde fått sendetid om Nrk hadde vært styrt av middelalderske prester.
Men det kan holde ubehagelige, om enn overdrevne, sannheter opp mot folk. Er det ikke det som er kunst da? Å klare å få mennesker til å se på verden med nye øyne. Å skape debatt. Det har han jo absolutt klart, noe de 300 innleggene her er et klart bevis på.
|
|
|
|
#254 |
|
kamerat
|
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2Alfa: I at Schau bare er en kynisk sensasjonssøker og strikktøyer. Og i at han bare er ute etter å terge kristne. (Jeg sier ikke at det er (bare) det du sier i denne tråden.) Kanskje er han en blodig alvorlig samfunnsrefser, en slags satirisk performancekunstner? Men som sagt, jeg har ikke sett første episode, men tror jeg må se andre.
|
|
|
#255 |
|
*_*
|
Nå kan jo brødre med likt utgangspunkt her i livet bli ganske så forskjellige, men tror du ikke broren Alexander Schau hadde framstått som litt mindre harmonisk og sindig mann som programleder på tv og radio, om de to hadde hatt en oppvekst som du skisserer over?
|
|
|
|
#256 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg skal også sjå andre episode. Eg er mediefagleg nysgjerrig på fenomenet. Eg ser at mange ser på han som ein en blodig alvorlig samfunnsrefser, en slags satirisk performancekunstner, og kanskje har de rett, men når ein ser startgrupa for stunta til godaste Schau synest eg det er meir nærliggjande å tru at han er sensasjonslysten. |
|
|
|
|
|
#257 |
|
Pauset
|
Slik ser jeg det og. Enhver som lever ut ytterpunkter i livet kan ikke til enhver tid se de hele og fulle konsekvenser og ringvirkninger av det de gjør. Schau er ikke dum. Han vil underholde. Faren ved å presse grenser er at man kan presse de lenger enn det som er bra for en.... Ikke alltid lett å se hvor den grensen går... |
|
|
|
|
|
#258 |
|
kamerat
|
Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2Men om man velger satirisk-performancekunstner-perspektivet, kan man si at han har presset seg selv langt, kanskje for langt, for å uttrykke noe han fant det viktig og nødvendig å uttrykke. Han ville ikke akkurat være den første kunstneren som har gjort dét. Er det like galt da?
|
|
|
#259 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Øh...nei... Eg har aldri sagt at ein ikkje skal teste ut tradisjonelle verdiar og grenser. Sjølvsagt skal ein det. |
|
|
|
|
|
#260 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Som sagt, min kritikk går først og fremst til TV2 som gjer den redaksjonelle vurderinga på kva som skal få sendetid. Å sende mental nedbryting av eit menneske som underhaldning er ikkje greitt for meg. |
|
|
|
![]() |
|
|