Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Schau og "Dødssyndene" på TV2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-07, 12:14   #261
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2

Jeg syns det vitner om en kanal som ønsker variasjon at de lar dette programmet sendes. All ære til Tv2 for det.

Gammel 04-11-07, 12:15   #262
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

De som banker kone og barn har jo ingen grunn i den forstand. Jeg er enig med deg når det gjelder enkelte av stuntene hans, de er heller usmakelige, men han gjør også mye jeg ler av.

Jeg så et program på TV2 engang. En amerikansk psykiater intervjuet en massemorder ansvarlig for over 100 drap. Vedkommende satt heldigvis i fengsel, og takket ja til å la seg intervjue. Han hadde hatt en helt grusom oppvekst, mishandlet på det groveste av sin egen far, og psykiateren kunne fortelle oss at i mange tilfeller ble mennesker utsatt for en slik påkjenning da de vi var små, ofte savittighets- eller hemningløse. De kunne som intervjuobjektet bli mordere, eller de kunne rett og slett bli "vanlige" mennesker med interesse for ekstremsport, teste egne grenser, og ikke være det spor redd for faren de utsetter seg selv for. Veldig interessant. Nå vet ikke jeg noe om oppveksten til Schau, men han har absolutt ingen hemninger utifra det jeg har sett.

Det morsomme, synes jeg, er at Kristoffer var en særdeles anonym person i oppveksten, ikke den villbassen man skulle tro. Hadde det ikke vært for at han har blitt kjendis i etterkant, ville jeg knapt nok husket han.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 12:19   #263
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg syns det vitner om en kanal som ønsker variasjon at de lar dette programmet sendes. All ære til Tv2 for det.

Eg kunne kanskje ha vore tilbøyeleg til å synest det var ok om dei hadde bytta sjanger og promotert programmet på ein annan måte. Tv er ikkje tv. Sjanger seier mykje om korleis ein som sjåar skal tyde bodskapen.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 12:20   #264
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.glomdalen.no/kultur/article3103094.ece

Han har vært i byen vår i går :sjokka: :ironisk:

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 12:25   #265
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg kunne kanskje ha vore tilbøyeleg til å synest det var ok om dei hadde bytta sjanger og promotert programmet på ein annan måte. Tv er ikkje tv. Sjanger seier mykje om korleis ein som sjåar skal tyde bodskapen.

Hvordan mener du at programmet burde blitt promotert for at det skulle vært greit å sendes da?

Gammel 04-11-07, 12:29   #266
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan mener du at programmet burde blitt promotert for at det skulle vært greit å sendes da?

For å svare på det er eg avhengig av å vite kva som faktisk er meininga bak programmet.

Gammel 04-11-07, 12:31   #267
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Øh...nei... Eg har aldri sagt at ein ikkje skal teste ut tradisjonelle verdiar og grenser. Sjølvsagt skal ein det.

Jeg mente ikke at du har sagt det heller. Jeg siterte deg for å få fram et poeng, som egentlig var mer myntet på Jessicas hyllest til uskyldig humor som ikke tester etablerte grenser.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 12:33   #268
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

For å svare på det er eg avhengig av å vite kva som faktisk er meininga bak programmet.

Det er jo beskrevet f.eks. i linken en eller annen kom med tidligere i tråden. Nøyaktig hva Schau selv mener er jo ganske vanskelig å få vite siden det er inni hans hode, men hva TV2 selv mener er jo relativt simpelt å finne ut.

Gammel 04-11-07, 12:34   #269
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Nå kan jo brødre med likt utgangspunkt her i livet bli ganske så forskjellige, men tror du ikke broren Alexander Schau hadde framstått som litt mindre harmonisk og sindig mann som programleder på tv og radio, om de to hadde hatt en oppvekst som du skisserer over?

Jeg tror Alexander og Kristopher har hatt en rimelig uproblematisk barndom, men med mye lekenhet og lov til å teste grenser. Et av de første mediestuntene Kristopher Schau utførte var å lage noen helt snodige tegninger, stille dem ut på Sentrum Scene (tror jeg det var), agere eksentrisk utenlandsk kunstner og få sin far (Finn Schau) til å spille agent mens han inviterte hele pressenorge.

men når ein ser startgrupa for stunta til godaste Schau synest eg det er meir nærliggjande å tru at han er sensasjonslysten.

Ja, da regner jeg med at du har fulgt hans utvikling nøye oppgjennom åra og vet alt hva han har drevet med?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 12:38   #270
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det ikke litt bedre å gjøre det i en debatt hvor man setter seg inn i problemstillingen? Jeg synes det er en rar arena å velge å lage et underholdningsprogram på TV basert på en religionstolkning som ikke stemmer overens med det som blir trodd av den store majoritet av kristne.

Det beste stedet for den typen spørsmål som du stiller er i dialogfora. Det er utrolig interessant å følge med på og NRK har vist slike samtaler direkte. Her blir slike ting belyst og kritikk fra ulike parter blir tatt fram.

I den sammenhengen synes jeg det er et poeng og ingen spørsmål er for ille til å kunne bli tatt opp.

I et program av typen Schau lager synes jeg det virker rart å trekke fram religionskritikk som argument.

Det er ikke et program som kan avklare noe som helst tror jeg.

At du ser det på denne måten betyr jo ikke at alle andre gjør det. Men jeg kan ikke uttale meg om hans motiv, for det kjenner jeg ikke.

Ja, men synest du verkeleg det er rett å stille dagens kristne til ansvar for 2000 år med grusomheiter?

Hvor sier jeg at det er greit? Mange prester (og andre kristne) mener fremdeles at homofile er syndige og ikke bør få samme rettigheter som andre. For eksempel.

Men jeg vil ikke kalle de jeg treffer på i det daglige særlig ekstreme. Bare veldig lite tolerante på de områdene som bibelen taler imot, som f.eks. homofili. Gjerne spesielt homofili.

Akkurat. Jeg har møtt mange kristne med gode verdier, som er snille og gode mennesker, men som ser ned på homofile.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det nettopp er etiske dilemmaer som dette Schau faktisk setter fingeren på. Vi syns det er slemt og ekkelt med en flytende død gris, men driter i å ta hensyn til levende dyr i mange sammenhenger. Vi syns fisker er mindre "personifiserte" enn kjæledyr, men i utgangspunktet er det ikke det som du sier noe bedre eller verre enn en død hund. VI bare syns det er verre fordi det er et kjæledyr. På samme måte er vi i harnisk over kinesere som spiser hunder, men tenker ikke det spøtt over egen kyllingproduksjon for eksempel.

Grunnen til at jeg kalte det bekledning i dette tilfellet, er fordi det var nettopp det det var. Schau og broren hans var pirater og kledd i fisk.

Her sier du veldig mye lurt, glitter. Jeg er faktisk mer i harnisk over at levende dyr blir behandlet dårlig.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det jeg er uenig i er at dyrene i sirkus og dyrehage har det beviselig jævlig. Jeg ser ikke noe problem med at man ser dyr opptre, så lenge dyrne har det bra. På samme måte som jeg synes dyrehold generelt sett er OK så lenge dyrene har det bra.

Jeg reagerer derimot på at Schau sprengte rotter med helium. Ikke fordi rottene lider, men fordi jeg synes at døde dyr skal behandles med respekt. Jeg synes også levende dyr skal behandles med respekt - at vi der er uenige om hva som er respekt for levende dyr er jo en annen sak.

Jeg finner det faktisk litt oppsiktsvekkende at du mener at dyr på sirkus har det bra. At du mener at elefantene får leve naturlig ved å reise rundt i et bur og opptre om kvelden.

Jeg syns det er verre å betale penger for å se dyr i fangenskap på sirkus enn å kjøre en død gris i vannet og jeg likte så absolutt ikke gris med påhengsmotorstuntet.

Enig!

Nå kan jo brødre med likt utgangspunkt her i livet bli ganske så forskjellige, men tror du ikke broren Alexander Schau hadde framstått som litt mindre harmonisk og sindig mann som programleder på tv og radio, om de to hadde hatt en oppvekst som du skisserer over?

Nei, ikke nødvendigvis. Mener du at alle med vanskelig barndom ender opp som utskudd?

Gammel 04-11-07, 12:39   #271
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Ja, da regner jeg med at du har fulgt hans utvikling nøye oppgjennom åra og vet alt hva han har drevet med?

Den synest eg var unødvendig nedlatande, Glitter. Eg resonnerte ut frå historia hans som mediefigur, frå radio og vidare til TV. Du kan vel umogleg meine at ein skal kjenne personar frå det private rom for å kunne ha meiningar om dei som offentlege personar, gjer du?

Gammel 04-11-07, 12:44   #272
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg resonnerte ut frå historia hans som mediefigur, frå radio og vidare til TV.

Det gjorde jeg også.

Du kan vel umogleg meine at ein skal kjenne personar frå det private rom for å kunne ha meiningar om dei som offentlege personar, gjer du?

Nei, det mener jeg ikke.

For å utdype litt; Kristopher Schau har gjort ekstremt mye, både i radio, TV, forskjellige bandprosjekter og for å komme frem til en konklusjon som det du gjorde mener jeg at man bør ha inngående kjennskap til dette. I og med at det er fryktelig mye kan det rett og slett være vanskelig.

Sist redigert av Tallulah : 04-11-07 kl 12:49.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 12:46   #273
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Mener du at alle med vanskelig barndom ender opp som utskudd?

På ingen måte.

Gammel 04-11-07, 12:46   #274
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en time unna å ha episode 1 i hus.

Gammel 04-11-07, 12:49   #275
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

På ingen måte.

Da er det vel ingen grunn til at broren hans skulle fremstå som lite sindig og harmonisk? Jeg skjønte ikke relevansen av å stille spørsmål vet hans fremtoning.

Gammel 04-11-07, 12:52   #276
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Da er det vel ingen grunn til at broren hans skulle fremstå som lite sindig og harmonisk? Jeg skjønte ikke relevansen av å stille spørsmål vet hans fremtoning.

Ikke jeg heller, egentlig...

Gammel 04-11-07, 12:53   #277
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Jeg er på linje med Fnatten her. Mannen er bare ekkel og jeg fatter ikke at man kan skille handlingene hans fra utseende og dermed kalle han attraktiv. :blæh:

For meg kan ikke handlingene frakoples personen. Det generelle pisspreiket mange lirer av seg kan lett frakoples, folk prater og prater uten at det behøver å bety stort, men handlingene, DE sier noe om hvem man er.

Det ligg vel kanskje meir i kva ein finn tiltrekkjande med andre menneske. Eg har heller aldri blitt verken sjarmert eller mo i knea av personar eg ikkje finn mentalt tiltrekkande.

Jeg er helt enig. Hjerne er sexy.

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg liker at Kristoffer klarer å sjokkere, for jeg vet jo at det er akkurat det han prøver på. Selv syns jeg det er litt sånn guffen-ekkelt-fasinerende, men jeg anser meg ikke som noen stor fan.

Poenget er vel egentlig om han sjokkerer da. Han sjokkerer ikke meg på annen måte enn at jeg lar meg overraske over at han greier å nå nye lavmål gang etter gang. Det som skjer ute i den virkelige verden sjokkerer meg mye mer enn han greier.

Jeg tror ikke noe på at Schau har motiver som samfunnsrefs og satire for å lage dette. Det ser for meg ut som nok et forsøk på å få oppmerksomhet. For meg er han bare uinteressant og det er sikkert den verste kritikken han kan få.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 12:55   #278
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg tror ikke noe på at Schau har motiver som samfunnsrefs og satire for å lage dette. Det ser for meg ut som nok et forsøk på å få oppmerksomhet. For meg er han bare uinteressant og det er sikkert den verste kritikken han kan få.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-07, 12:56   #279
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Ikke jeg heller, egentlig...

Gammel 04-11-07, 12:57   #280
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Det gjorde jeg også.

Nei, det mener jeg ikke.

For å utdype litt; Kristopher Schau har gjort ekstremt mye, både i radio, TV, forskjellige bandprosjekter og for å komme frem til en konklusjon som det du gjorde mener jeg at man bør ha inngående kjennskap til dette. I og med at det er fryktelig mye kan det rett og slett være vanskelig.

Okay, takk for oppklaringa. Då forstod eg litt meir.
Eg meiner berre at det er eit dårleg utgangspunkt å skulle gjere det til ei kunstform å gjere ekle stunt for samfunskritikken si skuld etter å ha starta den kommersielle karriera som prøvesmakar for tran og zalo-blandingar.

Det blir i mine auge litt som at Rocco brått skulle gjere seriøs kunstkarrriere som akt-teiknar eller fotograf.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.