Sv: Når gir dere rød prikk, og hva skal til?
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Men nå er jeg av den oppfatningen at å korrigere andre uten at de har spurt om hjelp , som oftes er uhøflig.
Men her er det faktisk noe jeg ser som en vesentlig forskjell mellom RL og et diskusjonsforum. For det å fortelle folk man treffer i RL, helt uten å ha blitt spurt om råd, at de burde støvsuge mer eller oppdra barna sine annerledes, det er jeg enig i at oftest er uhøflig. Noe helt annet er det å påpeke at (man mener at) folk tar feil i en diskusjon, på et diskusjonsforum. Da er det ikke bare akseptabelt, men faktisk en ganske stor del av poenget å fortelle når man mener at folk tar feil og på hvilken måte. Det er mye det det å diskutere går ut på. (For eksempel ved å erklære at det er barnslig og uhøflig å rødprikke, selv uten at noen av rødprikkerne har bedt om råd angående dette. )
Opprinnelig lagt inn av Elin, her.
Jeg reagerer overhodet ikke på at folk kaller meg det her på FP, for her er det etter hvert lite som sjokkerer meg i fht. folks oppførsel og kotyme.Jeg bruker ikke betegnelsen sukkersøt og fisefin om meg selv, men jeg syntes nesten det var festlig når en meddebattant kalte meg det, derav brukertittelelen. Omtrent som om om du av en ren morsomhet etter å ha blitt kalt, det ikke så veldig elegante og sympatiske, jævla megge i en tråd tok det som brukertittel. Ikke verre enn det.
Når du har valgt den brukertittelen du har, så vil jeg helt klart si at du nettopp "bruker betegnelsen om deg selv" - jeg antar naturligvis at det da er ironisk ment. Og jeg synes som sagt det er meningsløst å bli sur og klage over at noen andre kaller deg for det du selv har valgt som brukertittel. At du reagerte negativt den første gangen du ble kalt det, skjønner jeg godt, men når du deretter adopterte tittelen mener jeg at du "ufarliggjorde" ordene for din egen del, og det er umulig for oss andre å vite at du fremdeles synes det er stygt å kalle deg dette når du kaller deg selv det. Det var bare det som var poenget mitt. (Som sagt: Hvis jeg hadde valgt brukertittel "jævla megge", synes jeg på ingen måte jeg kunne klagd på utskjelling dersom noen andre kalte meg det, med eller uten ironisk tonefall - samme hva som var bakgrunnen for at jeg valgte den tittelen.)