Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fireåring innestengt på kott (Dagbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-07, 12:59   #36
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fireåring innestengt på kott (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av Elias, her.

Greit nok. Men noen ganger er det ikke nok for et barn at foreldrene VIL det beste når de ikke kan gi dem en trygg oppvekst.
De fleste foreldre er glad i sine barn, og gir dem kjærlighet. Det gjør selvfølgelig osgå de som har det vanskelig i livet sitt.
Klart foreldre trenger hjelp hvis de ikke har ressurser nok i seg selv til å klare det.

Selvsagt er det langt fra nok å ha et ønske om gjøre det beste for barna sine, man må også evne å sette det ut i praksis. Innlegget mitt var ikke ment
for å unnskylde foreldrene overfor barnet, men å prøve å sette ting i et annet perspektiv for forumistene på FP.

Sitat:

Men i dette tilfellet hadde jo foreldrene ressurser nok til å gjøre kriminelle handlinger. Med andre ord var der andre "gjøremål" i livet deres som var viktigere enn å gi barnet trygghet.

Den synes jeg er drøy, det blir litt det samme som å si at foreldrene kan men ikke vil, eller?

Sitat:

For barn som opplever slikt er det opplagt at de har det bedre andre steder, når forholdene i deres eget hjem er slik.
Man må hele tiden fokusere på at det er barna som skal ha det godt. Det er viktigere enn at foreldrene har det bra. Brutalt men sant.

Det er ikke gitt at det er opplagt for barn som opplever grov omsorgssvikt at de har det bedre andre steder. Det er mange som aller helst ønsker å være sammen med foreldrene sine, også etter at de har flyttet fra mor og far. Det at barna har opplevd grov omsorgsvikt er ikke det samme som at de ikke har opplevd også gode ting og at de er veldig glade i foreldrene sine.

Når det gjelder hvem som skal ha det bra synes jeg at man skal holde to tanker oppe samtidig. Jeg synes at både barn og voksne skal ha det bra, og jeg tror at det er mulig. Det er ikke det samme som at barna skal bo hos foreldrene sine, men at også foreldrene bør få hjelp paralelt med barna. På den måten kan foreldrene kanskje få litt mer orden i livet sitt, få det litt bedre med seg selv og dermed få mulightene til å være en støtte for barna etter at de har flyttet på institusjon/fosterhjem. Den sørgelige realiteten er at det ofte kun er biologisk familie barna sitter igjen med av nettverk etter at de er ute av barnevernsystemet, og da er det jo fint om også mor og far har fått hjelp underveis.

Sist redigert av Heiko : 17-11-07 kl 13:06.
Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.