|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Kan man defineres som tolerant dersom man har for vane å gi andres vaner merkelapper? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
27 | 50,94% |
Nei |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 49,06% |
Deltakere: 53. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er man tolerant?
Men skal jeg tåle at du mener ting om meg? Skal jeg feks tåle at du synes jeg er harry og samtidig måtte betrakte deg som tolerant? Er det ikke slik at om du er tolerant, så skal jeg om jeg er relativt fornuftig forstå at du er det? Eller er det slik at om jeg er harry, så er jeg så "lost case" og sannsynligvis så lite oppegående at jeg ikke har forutsetning for å skjønne at du faktisk er tolerant? |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
flisespikker
|
Jeg skjønner ikke helt hva alternativet til å "tåle" det er?
![]() |
#43 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er man tolerant?Jeg klarer ikke helt se sammenhengen i tolerant og det å sette merkelapper på folk. For meg blir det to separate ting... |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er man tolerant?Dette er en interessant, litt absurd diskusjon som jeg ikke får helt taket på. Og Skilpadda gjør det jo ikke bedre, selvsagt, for det er umulig å være uenig med henne.
![]() |
#45 |
flisespikker
|
Jeg har kanskje sagt mitt og vel så det i denne diskusjonen.
![]() |
#46 |
|
Sist redigert av Maverick : 21-11-07 kl 12:26. Årsak: Presisering, presisering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
frakoblet
|
Men snille deg, jeg går ikke rundt og forteller folk at jeg syns de er harry eller teite. Jeg kan tenke det inni meg, men jeg behandler ikke personen noe annerledes likevel. Jeg mener, bestekompisen min stemmer FrP!
Jeg signerer rett og slett hele greia.
![]() |
#48 |
Stadig underveis
Nei, du kjenner jo ikke meg, så det har du jo ingen forutsetning for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Stadig underveis
Skriver du det ikke på nettforum heller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Stadig underveis
![]() Sv: Er man tolerant?Men kjære damer (det er vel stort sett damer jeg diskuterer med her er det ikke), kan dere definere, utdype og konkretisere hva som ligger i tolerant? |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er man tolerant?Er jeg en av dem du henvender deg til nå, Nooria?
![]() |
#52 |
Stadig underveis
Ja du er absolutt en av de jeg henvender meg til |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Sv: Er man tolerant?Jeg gjentar meg selv til det kjedsommelige. Så vidt jeg kan huske har jeg aldri sagt at noen mennesker, brukere, dyr eller aliens er harry. Det jeg betegner som harry er uttrykk, trender, typer ferier, musikkstiler o.l. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er man tolerant?Dette var en spennende tråd .... Jeg mener jeg er en veldig tolerant person, dvs jeg aksepterer at mange ting er / må være slik de er i samfunnet ... men det betyr ikke automatisk at jeg "respekterer" alt og intet selv om jeg må tolerere det .... ***leter etter eksempel for å forstå det sier |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Stadig underveis
Nei det er mulig. Jeg har ikke fulgt med hva du som enkeltbruker gjør. Beklager at tråden tvinger deg til kjedsommeligheter.
Det er jo strålende! |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
flisespikker
|
Wikipedia tar litt voldsomt i, synes jeg. Store norske leksikon sier at toleranse er "[a]nerkjennelse av andres rett til å mene noe annet enn det man selv eller flertallet mener, og anerkjennelse av andres rett til å leve i samsvar med sine meninger", og det er litt der jeg er også. At man f.eks. - for å trekke det litt langt - rent privat kan synes kristne er forstokkede, SV-ere er dumme og homofile er ekle, men at man likevel mener at det skal være lov (og ikke bare i juridisk forstand) å være kristen, SV-er eller homofil, og at man lar disse gruppene være i fred til å leve (og tro, og stemme) slik de selv ønsker det.
![]() |
#58 |
Leser
|
Folk er forskjellige, og det er forskjellig hva de oppfatter som en del av seg selv. Jeg for min del liker contry. Jeg er ikke spesielt musikalsk og når det gjelder musikk har jeg bare ett kriterie på om det er "bra" musikk; Liker jeg det? Jeg blir heller ikke fornærmet om noen sier at contry er harry. Når det gjelder mat er jeg derimot en kjenner, ikke på å lage maten, men på å smake på den, men jeg blir ikke fornærmet om noen synes jeg er en snobb fordi jeg nå har konstatert at 40 år gammel balsamico eddik er bedre enn 8 år gammel eddik.
![]() |
#59 |
flisespikker
|
Jeg skjønner hva du sier, og er enig i at man kan ta det personlig på den måten at man blir "fornærmet på bokens vegne". Poenget mitt er at jeg ville ikke se det som et angrep på meg, men på boken (eventuelt som et uttrykk for den andre personens idioti eller skrekkelig dårlige smak
Jeg skal slett ikke påstå at det ikke går an å bli personlig berørt på denne måten, eller at det er "galt" å reagere slik du skisserer. Jeg mener derimot at selv om noen skulle reagere slik, må det likevel være "lov" til å si at man synes en sang eller genre er svulstig eller dårlig. (Og med "lov" mener jeg vel egentlig "akseptabelt" - altså at man må kunne si dette uten å dermed være nødt til å godta å bli beskrevet som "intolerant".)
![]() |
#60 |
Leser
|
Så du synes ikke at hvis du elsker en bok og andre synes den suger at de også (indirekte selvflølgelig) sier noe om din smak når det gjelder bøker? Jeg blir heller ikke sur på folk som ikke liker de samme bøkene som meg, men hvis de sier noe ala: "Å, man må jo være idiot hvis man synes at "Historien om Norge" er interessant." (<- Jeg er forresten offisiell "Historien om Norge" hater, så det er ikke meg selv jeg illustrerer.
Ja, her synes jo jeg at det er irriterende at folk proklamerer sine egne subjektive meninger som om de var fakta. Og jeg synes man er lite tolerant hvis man går rundt og tror at ens egne subjektive oppfattning av verden er den eneste "godkjente" måten å oppleve verden på. (For meg er det det som er toleranse.) Kommentaren min over var mer et apropo til at jeg tror det er godt mulig å oppleve sin personlige smak som en del av seg selv. Jeg tror faktisk det er veldig vanlig å oppleve sine personlige preferanser som en del av seg selv, og "forsvare" dem ovenfor "angrep".
![]() |
|
|