|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?
Sverige ble også kristnet, og har en adskillig større feiring midtsommers enn det vi har. Hvis du mener at det er kristendommen som har gjort feiringene store, så svikter den logikken også her, siden midtsommers i all hovedsak er byttet ut med den kristne feiringen St. Hans.
Sist redigert av Tallulah : 27-11-07 kl 11:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Personlig ser jeg ingen grunn til å feire at dagene blir kortere. Men det er jo gøy med familiesamling og venner og helgrilla lam og bålbygging hele natten og kubb og fotball og dans og annet moro. Sist redigert av Strå : 27-11-07 kl 14:39. Årsak: forball er rettet til fotball |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Jul er ikke noe spesielt religiøs for meg, men "Christmas" er jo et religiøs ord. Derfor skjønner jeg at man kan oppfatte det religiøst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Ja, jeg oppfatter Christmas som en religiøs høytid.
![]() |
#85 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Hva er egentlig problemet med at det kan oppfattes religiøst? Kan ikke muslimer, jøder, hinduister og alle andre være så åpne at de går på en julefest i det landet de besøker enten det inneholder religiøse elementer eller ikke? Kun for å være åpne, nysgjerrige og få litt kunnskap om skikkene til det landet de er i. Jeg regner med at de fleste her på FP ville ment at vi norske burde gjort dette i et annet land.
![]() |
#86 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Veldig godt poeng. Jeg ville synes det var spennende. Nå er de fleste jøder jeg kjenner veldig avslappet i forhold til jul, deres høytid Hannukah er ganske samtidig. En skal heller ikke glemme at jesus ikke er ikkeksisterende i islam han er en profet (budbringer fra Gud) selv om han ikke er PROFETEN. De motstrider jo korsfestelsen selvsagt. Likevel så ser jeg ikke hvorfor å delta på et "christmas Party" trenger å være støtende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Jeg hadde satt pris på å bli innlemmet i tradisjonelle feiringer dersom jeg hadde studert eller bodd i et annet land uavhengig av min og deres religioner. Var dette forståelig tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|