Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-07, 11:17   #81
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men opprinnelig hadde også de fleste kulturer en feiring av midtsommer. Men hva er midtsommer i dag? Her i Norge? En ettermiddag med bål og pølser. That's it. Det er ikke en høytid.

Sverige ble også kristnet, og har en adskillig større feiring midtsommers enn det vi har. Hvis du mener at det er kristendommen som har gjort feiringene store, så svikter den logikken også her, siden midtsommers i all hovedsak er byttet ut med den kristne feiringen St. Hans.

Sist redigert av Tallulah : 27-11-07 kl 11:59.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 11:58   #82
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men opprinnelig hadde også de fleste kulturer en feiring av midtsommer. Men hva er midtsommer i dag? Her i Norge? En ettermiddag med bål og pølser. That's it. Det er ikke en høytid.

Personlig ser jeg ingen grunn til å feire at dagene blir kortere. Men det er jo gøy med familiesamling og venner og helgrilla lam og bålbygging hele natten og kubb og fotball og dans og annet moro.

Og så ser jeg at Sverige er nevnt. SÅ nemlig.

Sist redigert av Strå : 27-11-07 kl 14:39. Årsak: forball er rettet til fotball
Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 12:12   #83
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jul er ikke noe spesielt religiøs for meg, men "Christmas" er jo et religiøs ord. Derfor skjønner jeg at man kan oppfatte det religiøst.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 16:47   #84
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg oppfatter Christmas som en religiøs høytid.

Gammel 27-11-07, 17:30   #85
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hva er egentlig problemet med at det kan oppfattes religiøst? Kan ikke muslimer, jøder, hinduister og alle andre være så åpne at de går på en julefest i det landet de besøker enten det inneholder religiøse elementer eller ikke? Kun for å være åpne, nysgjerrige og få litt kunnskap om skikkene til det landet de er i. Jeg regner med at de fleste her på FP ville ment at vi norske burde gjort dette i et annet land.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 17:37   #86
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hva er egentlig problemet med at det kan oppfattes religiøst? Kan ikke muslimer, jøder, hinduister og alle andre være så åpne at de går på en julefest i det landet de besøker enten det inneholder religiøse elementer eller ikke? Kun for å være åpne, nysgjerrige og få litt kunnskap om skikkene til det landet de er i. Jeg regner med at de fleste her på FP ville ment at vi norske burde gjort dette i et annet land.

Veldig godt poeng. Jeg ville synes det var spennende. Nå er de fleste jøder jeg kjenner veldig avslappet i forhold til jul, deres høytid Hannukah er ganske samtidig. En skal heller ikke glemme at jesus ikke er ikkeksisterende i islam han er en profet (budbringer fra Gud) selv om han ikke er PROFETEN. De motstrider jo korsfestelsen selvsagt. Likevel så ser jeg ikke hvorfor å delta på et "christmas Party" trenger å være støtende.

Jeg kan derimot skjønne at ikke religiøse mennesker motsetter seg det, men de trenger da ikke dytte andre religioner foran seg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 19:53   #87
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde satt pris på å bli innlemmet i tradisjonelle feiringer dersom jeg hadde studert eller bodd i et annet land uavhengig av min og deres religioner. Var dette forståelig tro?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.