|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Vi har juletre= ikke kristent (uten engler, faktisk)
![]() |
#62 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?
Som jeg sa, jeg er ikke på noen som helst måte fanatisk motstander av kristne symboler men unngår det så langt det lar seg gjøre. (Men datteren min er med bhagen i kirken osv. bryr meg ikke så mye om slike ting ...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig med deg. Jeg har aldri ment at ateister er kristne fordi de har engler eller stjerner i juletreet. Like lite som du har ment at kristne er noen hedninger som misforstår julens opprinnelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Superaktiv
Det der høres ut som en god jul. Sist redigert av Elias : 22-11-07 kl 21:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Den julesangen har jeg ikke hørt.
![]() |
#66 |
Superaktiv
For all del: Det står respekt av det du mener. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Superaktiv
DEN er fin, ja.......skal snart innvie pepperkake-spise-sesongen med den i bakgrunnen...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Julen hadde ikke noe med kristendommen å gjøre - før Jesus "tilfeldigvis" ble født akkurat da og det ble Christmas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
villende
|
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Jeg tror at man som nordmann skal være oppmerksom på at engelske ord kan innebære signaler man ikke er klar over fordi man ikke har språket som morsmål. Man skal derfor tenke seg litt om før man benytter ordet "Christmas" i invitasjoner og på julekort - hvilke signaler er det man ønsker å sende ut? Jeg ville nok valgt varianten "Yule-party" eller rett og slett brukt ordet "juleselskap" for å signalisere at man er skal ha en typisk norsk julefeiring, som vil kunne inneholde religiøse elementer uten at selskapet er religiøst av den grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Ustabil
|
Jeg er enig med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Ustabil
|
Men er det virkelig noen i dag som bekjenner seg til førkristen tro?????? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Absolut ateist
|
Ja, det finnes faktisk de som har åsatru som tro.
![]() |
#74 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?Så og si alle kulturer som har sin opprinnelse vekk fra ekvator har en opprinnelig feiring av at man går mot lysere tider (sola snur må vite). Jesu fødsel ble lagt til det vi i Norge kaller jul fordi kirken ikke klart å få bukt med den hedenske feiringen. Derfor har vi da også et sammensurium av hedenske og kristne og nye ikkereligiøse elementer i vår julefeiring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Glamorøs
|
Det der blir jo bare sirkelargumentasjon. Hadde det ikke vært kristendom så hadde vi ikke feiret førkristne høytider på grunn av at kristendommen har tatt dem over?
Sist redigert av Tallulah : 23-11-07 kl 13:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Ustabil
|
Samfunnet har endret seg, og den førkristne troen ville ha forsvunnet uansett. Ingen ved sine fulle fem ville i dag trodd at det var Tor med hammern som lagde lynet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Ustabil
|
Men opprinnelig hadde også de fleste kulturer en feiring av midtsommer. Men hva er midtsommer i dag? Her i Norge? En ettermiddag med bål og pølser. That's it. Det er ikke en høytid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Glamorøs
|
Vel, det finnes mennesker i dag som tror at Gud skapte jorden på en uke for ca ti tusen år siden, så det skal du ikke si for sikkert.
![]() |
|
|