Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-07, 12:51   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppfatter du "Christmas" som en religiøs høytid?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hadde det ikke vært for kristendommen hadde vi neppe feiret jul i våre dager. Det gamle, hedenske blotet ville vært avlegs uansett. Se på andre høytider i året. De høytidene som betyr noe for oss i dag er de som etterhvert har blitt "overtatt" av kristendommen.

Det der blir jo bare sirkelargumentasjon. Hadde det ikke vært kristendom så hadde vi ikke feiret førkristne høytider på grunn av at kristendommen har tatt dem over?

Jeg bekjenner meg ikke til noen som helst religion, verken førkristen eller "etterkristen". Jeg feirer jul med familie, god mat, omtanke og glede over at det går mot lysere tider.

Jeg har ikke stjerne i toppen av treet, men har tenkt til å kanskje ha en vinduet. En som er laget i India og har null og niks med kristendom å gjøre. Kristendommen har ikke enerett på stjerner. Jeg er klar over at den i julesamenheng bygger på et kristent symbol, for meg betyr den ingenting annet enn en fin fasong og lys i mørket.

Sist redigert av Tallulah : 23-11-07 kl 13:27.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 11:06   #2
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det der blir jo bare sirkelargumentasjon. Hadde det ikke vært kristendom så hadde vi ikke feiret førkristne høytider på grunn av at kristendommen har tatt dem over?

Jeg bekjenner meg ikke til noen som helst religion, verken førkristen eller "etterkristen". Jeg feirer jul med familie, god mat, omtanke og glede over at det går mot lysere tider.

Jeg har ikke stjerne i toppen av treet, men har tenkt til å kanskje ha en vinduet. En som er laget i India og har null og niks med kristendom å gjøre. Kristendommen har ikke enerett på stjerner. Jeg er klar over at den i julesamenheng bygger på et kristent symbol, for meg betyr den ingenting annet enn en fin fasong og lys i mørket.

Samfunnet har endret seg, og den førkristne troen ville ha forsvunnet uansett. Ingen ved sine fulle fem ville i dag trodd at det var Tor med hammern som lagde lynet.

Jeg feirer heller ikke kristen jul. Men jeg innser at grunnen til at jeg - som ikke er kristen - har fri, og anledning til å feire jul - i vår tid - er kristendommen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 11:14   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Samfunnet har endret seg, og den førkristne troen ville ha forsvunnet uansett. Ingen ved sine fulle fem ville i dag trodd at det var Tor med hammern som lagde lynet.

Vel, det finnes mennesker i dag som tror at Gud skapte jorden på en uke for ca ti tusen år siden, så det skal du ikke si for sikkert.

Siden Norge og store deler av resten av verden faktisk ble kristnet så er det umulig å si hva som hadde skjedd hvis det ikke skjedde. Kanskje åsatru hadde utviklet seg på samme måte som kristendommen i store deler har gjort, at man tolker ikke alt bokstavelig lenger, slik man gjode før.

Jeg er faktisk temmelig bombesikker på at vi i dag hadde hatt en eller anen feiring rundt juletider, selv om Norge ikke hadde blit kristnet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:51.