|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Epikur
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?
Hæ? Hva er lykkelig om ikke lykkelig, liksom? Altså at de skal være
|
|
|
#42 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Jeg er lykkelig, det betyr ikke at jeg befinner meg i en euforisk tilstand hvor alt er fryd og gammen. Jeg har gode og mindre gode dager, men på det jevner er lykkefaktoren høy. Jeg har en flott mann, jeg har tre flotte unger, vi har mange gode stunder sammen, god økonomi, ett godt hjem, familie og venner som vi setter pris på og som setter pris på oss. Jeg trives ikke fantastisk i jobben, men jeg har flotte kollegaer og det gjør arbeidsdagen god. Jeg har en kropp som ikke er på lag med meg, men den duger stortsett og jeg kunne jo vært mye sykere. Vi reiser vi voksne alene og hele familien og trives godt sammen. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Leser
|
Men det er jo mange som har det som deg (flott mann, flotte barn, god økonomi og grei jobb) som ikke er lykkelige? Folk som er deprimerte og suicidale har også ofte flotte folk rundt seg. Jeg tror at lykke er noe som ikke kan "tvinges frem" av en ytre "setting" - uansett hvor flott den "settingen" er.
|
|
|
#44 |
|
Epikur
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Tja. Diskusjonen dreide seg vel forsåvidt om egenskaper og adferd, ikke følelser. Og jeg står for at det er skikkelig hardt psykisk press overfor barn å avkreve dem lykke. det er jo kjempefint at dere er skikkelig lykkelige, men hva om et av barna dine ikke er det, da er de jo skikkelig mislykkede, er de ikke? Ikke bare har de det dårlig, de har skuffet deg også?
|
|
|
#45 |
|
weird
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Jeg tror at det å være lykkelig også kan være en egenskap. Du vet. Å se om glasset er halv-fullt eller halv-tomt. Det er tragisk mange som går gjennom livet uten å evne å verdsette det de har før de har mistet det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#46 |
|
navnet sjemmer ingen
For meg er ikke det å ha en flott mann som jeg trives med en ytre setting. For meg er ikke det å ha gode kollegaer som setter pris på meg en ytre setting. Det er mellommennesklige verdier, ikke stafasje. Jeg ser ikke på det å ha en kropp som fungerer greit eller å ha mange gode stunder og glede sammen med vår lille familie som en ytre setting. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
navnet sjemmer ingen
For meg er lykke en egenskap. En evne til å se at man har det godt og sette pris på det. Hva Jesper Juul mener er revnende likegyldig for meg så lenge jeg vet hva jeg mener. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Leser
|
Beklager, feil ordbruk. La meg reformulere meg: Jeg mener at en flott mann og flotte barn er faktorer utenfor en selv og har ingenting med om folk er lykkelige eller ikke. Det jeg prøver å poengtere er at det er mange folk som ikke er lykkelige, selv om de er omgitt av hyggelige folk, i nære og fjerne relasjoner. Man kan utmerket godt være bånn ulykkelig selv om barna ens er de flotteste i hele verden.
|
|
|
#49 |
|
seru
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Jeg er redd for at ungene mine skal bli rusmisbrukere, mobbeofre, anorektikere eller få andre psykiske plager. Ellers får de bli akkurat som de vil, så lenge de ikke bleker håret helt blondt. Jeg er vel i likhet med de fleste redd for at de ikke skal bli lykkelige.
Sist redigert av Siri : 03-12-07 kl 22:18. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
navnet sjemmer ingen
Da ser vi ulikt på det. rett og slett. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
navnet sjemmer ingen
Jeg er mer redd for at de skal farge det svart. De er så bleike alle tre at de vil skremme fanden på bar mark om de blir svarthårede. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Leser
|
Bare for å være sikker på hva du mener: Du mener at hvis man har flotte folk rundt seg så kan man ikke være ulykkelig?
|
|
|
#53 |
|
weird
Ja, men nå skrev jo Berglijot om relasjonene til de man har rundt seg? Og de er jo ikke noe bare utenfor en selv, men noe man i høyeste grad er en del av og påvirkes av?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Leser
|
Jeg tror at folk blir påvirket av alt som skjer rundt seg, men jeg tror ikke det er det som er avgjørende for hvilken sinnstemning man er i. Jeg tror feks ikke at det at man har flotte barn garanterer for lykke.
|
|
|
#56 |
|
navnet sjemmer ingen
Jeg snakker om hvordan man har det sammen. At jeg trives godt med mannen min, altså har en god og trygg relasjon til ham. Jeg snakker om mellommennesklige verdier. Om mine foreldre som har stilt opp for meg hele livet og som jeg koser meg glugg ihjel med. Les, vi har det godt sammen. Jeg tror du leser noe annet enn hva jeg sier. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
navnet sjemmer ingen
Hva legger du i flotte barn, da? For meg er det en trygghet som gir meg lykkefølelse når jeg ser at ungene har det godt. At de trives i eget selskap. At de tilegner seg ny kunnskap med glede. At de har tillit til andre mennesker, både andre voksne og venner. At de ser sine sterke sider og vet å bruke dem. At de vet at de ikke kan være best i alt, men at man kan prøve på ting man ikke tror man mestrer. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Him: dem låta av Dylan treffer en nerve hos meg, en av mine yndlingssanger! |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Epikur
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Det er ingenting som garanterer lykke. Hverken materielle eller relasjonelle faktorer. Fint hus er materielt. Ville et mindre hus, et styggere hus eller en leilighet gjort noe med lykken din? Er lykke indrestyrt eller styrt av fargekodet familie, pene gardiner og en lekker bil? Måten du formulerer deg på, Berglijot, får deg til å virke overfladisk og krampaktig fasadefokusert. Du mener sikkert ikke det, men det er slik det du skriver virker. Sånn femtitallshusmor med valium og gin innabords og et stivt smil. "Happyhappyhappy"
|
|
|
#60 |
|
navnet sjemmer ingen
|
|
|
|
![]() |
|
|