|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#122 |
|
flisespikker
|
Det er jeg ikke enig i. Det at det er vanskelig å bli objektivt enige om en person er "empatisk nok" eller ikke gjør ikke egenskapen mindre viktig.
Visst. Målet er jo nettopp ikke at "alle andre" skal synes man er empatisk - målet er at man faktisk skal være det.
Absolutt. Jeg synes selvrespekt er en av de mest grunnleggende viktige egenskapene man skal ha.
Det er klart. Men det at det ikke nødvendigvis er bra å væres noe så mye som mulig, betyr ikke at det ikke er bra eller viktig å ha egenskapen - det aller meste er best i passe mengder. Det med "lykkelig" er jo åpenbart heller ikke entydig - jeg synes heller ikke det nødvendigvis er slik at "jo mer lykkelig, jo bedre" dersom man med "lykkelig" mener å være konstant blid og smilende og ikke tro eller gå med på at det finnes problemer.
|
|
|
#123 |
|
Shake it out!
|
Jeg kan i grunnen signere den. Det er viktig at man innser at det finnes ulike måter å leve livet på, og at det ikke finnes bare en vei til gode dager. Jeg ønsker at mine barn skal få et godt liv, og at de skal kunne si at de er lykkelige - hva de nå måtte legge i begrepet - enten om det er fravær av vonde opplevelser, eller aksept av at vonde opplevelser kan være en del av et lykkelig liv
|
|
|
#124 |
|
Shake it out!
|
"Lykkelig" er vel entydig om man går rundt og virkelig ER blid og smilende og ikke har noen problemer. I det øyeblikket man smiler og er konstant blid uten at man egentlig er lykkelig, så er man jo per def ikke lykkelig lengre... Eller?
|
|
|
#125 |
|
Leser
|
For min del henger dette sammen med at jeg mener det er feil å forvente/ønske seg spesielle følelser hos andre. Følelser er ikke styrbare i den grad, tenker jeg. Ett eksempel kan være at jeg forventer meg at barna mine blir høflige og takker for gaver, men jeg forventer meg egentlig ikke at de skal få spesielle følelser når de mottar disse gavene.
|
|
|
#126 |
|
Shake it out!
|
Jeg kan ikke forstå at vi er uenige. Jeg forventer ikke at de skal være lykkelige, jeg ønsker det for dem. Jeg håper at de blir lykkelige, men kommer ikke til å elske dem en millimeter mindre om de skulle bli dypt ulykkelig og suicidale, for å sette det på spissen. Nei, følelser er ikke styrbare, selvfølgelig er de ikke det, men det må da være lov å ønske at barna skal få et liv fullt av gode følelser, uten at man da skal bli mistenkt for å prøve å presse på dem følelser de ikke ønsker/klarer å føle? Det er jo ikke akkurat som om man gjør "lykke" til et tema i hverdagen selv om man har et håp om lykke for barna....
Igjen, jeg ser ikke konflikten. Jeg håper at den følelsen mine barn ender opp med å få, er en følelse av lykke. Ikke fordi noen synes de "burde" være lykkelige, men fordi de ER lykkelige. På samme måte som jeg er lykkelig nå, helt av meg selv fordi jeg er det, ikke fordi jeg burde. Det er jo ikke i strid med Jesper Jul. For at det skal være i strid med Jesper Jul så må jo folk per def være ulykkelig som grunnfølelse, sånn at jeg med mitt ønske om at de skal være lykkelige, forsøker å endre dem til noe de ikke er. Det er jo ikke det jeg ønsker!
Jeg klarer ikke å forstå hvor du vil her? Hva har det med å ønske at noen skal være lykkelige å gjøre??
Da er jeg rett og slett dypt uenig, for jeg ønsker virkelig at mine barn skal ha et godt følelsesliv, og jeg kan ikke begripe at ikke alle foreldre ønsker seg det samme for sine barn. Hva er alternativet - å håpe at de får en skikkelig følelesesmessig karusell av et liv, med mye tårer og dritt?? Selvfølgelig ønsker man ikke det!
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av him : 05-12-07 kl 06:27. Årsak: Endret på øverste quote, det manglet en / |
|
|
|
|
|
#127 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Valentina, jeg tror du misforstod meg. Jeg mener absolutt ikke det er noe "galt" i å ønske at barna skal være lykkelige. Jeg påpekte at det ikke nødvendigvis er en optimal målsetting å gå rundt i konstant lykkerus hele tiden (særlig ikke dersom den situasjonen man er i egentlig kunne trenge at man hadde et klarere blikk og prøvde å forbedre ting), men det er klart jeg ønsker at sønnen min skal ha det du kaller en "lykkelig grunnfølelse".
|
|
|
#129 |
|
weird
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?For meg er det ikke nødvendig med en problemfri tilværelse eller en tilværelse i fornektelse for å kunne klare å være lykkelig. Ei heller handler det om å være passiv i forhold til ting man vil forandre.
For meg er det noe helt annet enn det jeg (og flere?) prøver å si noe om. Nemlig det å ønske noe for barna sine. Ikke fra eller av. Ikke noe de skal levere, men noe de kan få lov til å oppleve.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#130 |
|
flisespikker
|
Det mener ikke jeg heller. Jeg tror jeg må uttrykke meg veldig klønete i dag.
|
|
|
#131 |
|
weird
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Neida. Det er bare jeg som følte at jeg måtte presisere litt.
|
|
|
|
|
#132 |
|
Leser
|
Det er kanskje her vi deler oss. Jeg synes ikke at det å ha spesifikke følelser er en nødvendighet. Jeg synes at en spesifikk oppførsel er en nødvendighet. Når du sier at du håper de har skamvett til å være takknemlige så oppfatter jeg det som om du mener at spesielle følelser er mer "korrekte" enn andre.
Relevansen for meg er at det kan være vanskelig å faktisk akseptere andre sine følelser hvis man mener de er "feil".
Jeg har ingen problemer med å akseptere at man kan elske en person som slår, jeg mener man underkjenner andre sine følelser når man sier det du sier her, at egentlig er ikke dette å elske. Du sier jo nå rett ut, at hvis noen er med noen som slår så er de følelsene de har for vedkommende "feil", egentlig stemmer de ikke.
Ja, og det er greit. Jeg prøver å argumentere for mitt syn som er at det er naturlig å fokusere på handlingen eller veien som vil føre til resultatet, ikke resultatet i seg selv. Jeg vil tro at dette har noe med hvordan man oppfatter følelser, og dette er sikkert forskjellig fra person til person.
|
|
|
#133 |
|
navnet sjemmer ingen
Eh. Du sier jammen meg det jeg har sagt hele tråden. Ingen ekstatisk lykkerus, men evnen til å være lykkelig selv om alt ikke er 100%. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Epikur
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Ikke vær så dustete da, Berglijot.
|
|
|
#135 |
|
I farta!!
|
Ja da er det bra du slepp å omgås meg...
|
|
|
#136 |
|
flisespikker
|
Det var vel ikke akkurat det jeg sa, men greit nok. Jeg kom inn i diskusjonen ganske sent, så jeg bare skummet de første sidene og svarte ikke på noe av det som stod der, ettersom diskusjonen hadde beveget seg videre.
|
|
|
#137 |
|
Epikur
|
Så du har aldri hatt motgang, mistet noen, hatt kjærlighetssorg, ikke fåtten jobb du ville ha, gjort det dårlig på en eksamen du hadde lest masse på eller gjort en ordenlitg blemme?
|
|
|
#138 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Men Mim, jeg skjønner ikke helt at det er en motsetning mellom det du skriver, og å ønske at barna skal få det bra? Du ønsker jo ikke motgang for motgangens del, antar jeg? Du tror at Lille får det bedre med seg selv på lang sikt hvis hun lærer å ta en på trynet. Det betyr jo ikke at du går og håper på slagene?
|
|
|
#139 |
|
Epikur
|
Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Jeg er veldig flink til å være lykkelig, men tror neppe jeg ville vært det om jeg ikke hadde hatt de prøvelsene jeg har hatt. Jeg kunne lett trodd at det var veldig enkelt og greit for alle , fordi JEG hadde hatt det enkelt og greit. Jeg har hatt veldig godt av den motgangen. Og, ja, det er noen jeg ønsker litt motgang, slik at de skal slutte å tro at det er så lett for alle alltid, bare fordi de har hatt det enkelt. "det er jo bare å ta seg sammen".
|
|
|
#140 |
|
|
Jepp. :lillesøster: |
|
|
|
![]() |
|
|