Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Mor vs. far

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-07, 23:58   #11
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Sv: Mor vs. far

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror ikke noen i denne diskusjonen prøver å ta til orde for at det ikke finnes genetiske ulikheter mellom kjønnene. (Det ville da også være ganske fånyttes; man kan jo bare kle av seg hvis man vil motbevise det.)

Det folk bestrider, er dine påstander om at disse genetiske forskjellene gjør det ene eller det andre kjønn bedre eller dårligere egnet til omsorg eller empati.

I tillegg er vi en del som prøver å forklare at de individuelle forskjellene er så uendelig mye større enn de kjønnsmessige, at det er helt umulig å bruke generelle, kjønnsbaserte forskjeller til å si noe spesifikt om det enkelte individ.

Vel. Nå var det akkurat en dokumentar om forskning som omhandlet nettopp empati. Der en ser i MR-scanning forskjellene i området for empati i hjernen, på menn og kvinner.

Å her ler jenter seg på rygg, over tanken på at likestilling har med at det har vært tabu med forskning på kjønnsførskjeller. Når fakta er at i mange år har det vært imidlertid mildt sagt ugunstig for karrieren til f.eks. medisinere og biologer å hevde at det statistisk sett eksisterer mentale forskjeller mellom menn og kvinner...

Jeg har på ingen måte nektet at det er induviduelle forskjeller som ikke har med kjønn å gjøre. Men synes det er mildt sagt merkelig at en ikke skal kunne bruke generelle, kjønnsbaserte forskjeller til å si noe generellt om egenskapene til menn og kvinner.

Samtidig som jeg synes det er merkelig at dere ikke tar opp det dere selv har sett av generelle kjønnsbaserte forskjeller på menn og kvinner når det kommer til omsorg. Jeg benekter absolutt ikke at menn er gode omsorgspersoner, eller at det i parforhold kan være slik at kvinnen er den minst omsorgsfulle.

Å bare skylde på miljø, å ikke reflektere over om det finnes biologiske forskjeller er underlig. Å ikke tenke over at disse biologiske forskjellene (som er der for å sikre overlevelse arten), ikke er knyttet opp til omsorg for å sikre den neste generasjonen synes jeg også er underlig.

Å tro at det kun har med miljøet i 2007 over hele kloden, pluss miljøet i årtusener bak oss, som er grunnen til at det er kvinnene som har hele tiden tatt den biten med omsorgen for barna. Uten at det er noe med hvordan vi er laget.. Ja, synes det er merkelig.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:18.