Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilstolguruer, hva anbefales?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-07, 21:19   #21
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilstolguruer!

RÖMER Kidfix

Enten går det bra, eller så går det over.

Sist redigert av Nessie : 11-04-08 kl 08:07.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 21:19   #22
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Hvorfor jeg tenkte det er vel fordi at det skal litt til for at en toåring veier 25 kg.
Det er ikke alle som vet at det finnes seter opp til 25 kg.

Beltestol er å anbefale fremfor et vanlig barnesete om man snu.

Gammel 13-12-07, 21:20   #23
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Eh, kanskje fordi hovedinnlegger sier forovervendt? Jeg tror etterhvert vi kan forutsette at de fleste som er her en del vet at snuing ikke er anbefalt før 4 år, slik at når hun faktisk spør om hva som anbefales gitt at setet er forovervendt kan vi svare på det motfor å starte enda en diskusjon om snuing.

Takk.

Etter tid på forum vet jeg at de bør sitte lengst mulig bakovervendt ja.
Men akkurat nå spør jeg om forovervendt.

Gammel 13-12-07, 21:20   #24
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillebor har bakovervendt sete, men det begynner å bli veldig trang ved beina. Jeg tror ikke han sitter bakovervendt til han er 4, men satser på ca 3 år.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 21:21   #25
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Der er jeg veldig enig med Apan! Svar på det guniss spør om folkens.

Næsj, la nå folk slippe til å ha litt moro også. Foreløpig har vel alle svart på det hun har spurt om, stolen jeg nevnte kan brukes begge veier.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 21:22   #26
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guniss: Vi har samme sete nå, har vi ikke?

Vi kommer ikke til å kjøpe enda et sete for å få noe som går opp til 25 kg.

Gammel 13-12-07, 21:24   #27
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Guniss: Vi har samme sete nå, har vi ikke?

Vi kommer ikke til å kjøpe enda et sete for å få noe som går opp til 25 kg.

Nei, det var det vi ikke gadd. Forøvrig snudde vi ikke fordi S veier 18 kg, for det gjør han ikke, men fordi for mye av hodet hans stakk over kanten og fordi det rett og slett ikke var plass til ham MED bleie oppi setet mer . Det var ikke bena som fikk det trangest, men hele ham. Vintertøy og bleie hadde ikke sjans, han tisset utenfor og det ene med det andre. Jeje.
Vel, men det var ikke det vi snakket om.

Vi har iallfall nå den beltestolen du viser fram, Guniss, og vi er veldig fornøyde med den. Men de må altså ha en viss høyde for at beltet skal "gå" riktig, så sjekk i butikken.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 21:27   #28
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Vi er i samme situasjon selv, gutten veier 16 kg med klær og setet går kun til 18.
Vi selger setet og kjøper et som går til 25. Liten pris å betale for at han skal sitte tryggest mulig.

Av beltestoler vil jeg anbefale Britax KidFix om du har Isofix og Maxi Cosi Rodi XR om du ikke har Isofix.

Gammel 13-12-07, 21:28   #29
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Britax KidFix er vel det samme som Rømer KidFix.

Gammel 13-12-07, 21:28   #30
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Vi har Besafe Izi Kid nå ja. Og er veldig fornøyd med det.
Men snuppa på snart 2,5 er ganske stoor for alderen, og hun sliter ganske mye med plassen. Vi skal nok ikke bytte heelt enda, hun får sitte trangt litt til, siden vi kjører få lange turer.

Men tenkte begynne se meg litt rundt

Gammel 13-12-07, 21:31   #31
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Ja, det er samme som vi har til vår H. Han sitter ihvertfall bedre i den enn i den gamle Acta cosmicen som står i bil nr 2...

Gammel 13-12-07, 21:32   #32
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Vi har Besafe Izi Kid nå ja. Og er veldig fornøyd med det.
Men snuppa på snart 2,5 er ganske stoor for alderen, og hun sliter ganske mye med plassen. Vi skal nok ikke bytte heelt enda, hun får sitte trangt litt til, siden vi kjører få lange turer.

Men tenkte begynne se meg litt rundt

Er nok i akkurat samme situasjon som vi var ja. Jeg har tittet meg rundt siden i sommer, og vi kjøpte beltestolen i september, men byttet ikke før nå i slutten av november etter en bleielekkasje. Vi hadde også Izi Kid, og jeg føler vi strakk det så langt vi kunne med den stolen. Jeg kan se om jeg husker ta et bilde av S i KidFixen sin. Han er nok 97 cm lang og veier vel en 17 kg kanskje.

Gammel 13-12-07, 21:39   #33
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Er nok i akkurat samme situasjon som vi var ja. Jeg har tittet meg rundt siden i sommer, og vi kjøpte beltestolen i september, men byttet ikke før nå i slutten av november etter en bleielekkasje. Vi hadde også Izi Kid, og jeg føler vi strakk det så langt vi kunne med den stolen. Jeg kan se om jeg husker ta et bilde av S i KidFixen sin. Han er nok 97 cm lang og veier vel en 17 kg kanskje.

Glimrende

Vet ikke helt hvor lang Hannah er nå, hun var ca 91 cm i august. Har nok strekt seg litt etter det ser jeg.

Gammel 13-12-07, 21:48   #34
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

guniss: Jeg skal ikke legge meg opp i om dere skal snu eller ikke, det antar jeg dere vet best selv. Men jeg stusser bare på det du og apan sier ang. at HTS-setet er lite. For jeg får det bare ikke til å stemme inne i hodet mitt. Vi har nemlig dette setet til lillesøster nå, hun overtok etter storebror da han var 3,5. Og storebror er en stor gutt, ett år etter dette er han 114 cm. Vil tippe han var 107-108 på det tidspunktet han fikk ny stol. Og han satt overhodet ikke trangt, selv på vinteren med fullt utstyr og alt. Nå har vi en stor bil med romslig baksete, men likevel. Nå sitter lillesøster på 91-92 cm i setet, og hun har veldig god plass enn så lenge. Kan det være at HTS-setet har blitt mindre, vi kjøpte vårt i 2004 (Izi Kid)?

Men, når det er sagt og jeg har lagt meg opp i ting jeg ikke har noe med, så vil jeg anbefale et Recarosete, tror det heter Recaro Start. Det er tyngre enn andre seter, men storebror sitter som en konge i setet sitt. Det er en beltestol, vi ble anbefalt å gå direkte over på beltestol når han skulle sitte forovervendt, fordi bilens trepunktssele er bedre når man sitter forovervendt, visstnok. Vi har også et Britaxsete, som står i lillebilen, og det er også helt OK. Det som var viktig for oss var at setet som skulle stå i storebilen hadde god polstring, for vi drar på langtur to-tre ganger i året, og da er det greit at det er behagelig for gutten å sitte der.

Gammel 13-12-07, 21:50   #35
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Det vi stort sett slet med, Adrienne, var avstand mellom "den mellom bena" og ryggen. Han tok seg til skrittet og sa "vondt" fordi den "klemte" og bleie forskjøv seg. I tillegg stakk sikkert 1/3 av hodet hans opp over kanten.

Gammel 13-12-07, 21:52   #36
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Vi har også iZi setet. Gutten er 93 cm og har langt igjen før hodet når toppen.
Han har super plass, men det er kg som er problemet.

Gammel 13-12-07, 21:53   #37
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

apan: Dere har vel Izi combi - ikke Izi kid? Vet du om Izi combi er mindre enn Izi Kid? (Vi bruker fremdeles Izi kid til vår på rundt 101 cm - det er et godt stykke igjen til ørene når kanten - det eneste "problemet" vårt er at selene ikke lengre starter over skuldrene.)

Gammel 13-12-07, 21:53   #38
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vi stort sett slet med, Adrienne, var avstand mellom "den mellom bena" og ryggen. Han tok seg til skrittet og sa "vondt" fordi den "klemte" og bleie forskjøv seg. I tillegg stakk sikkert 1/3 av hodet hans opp over kanten.

Ahhh, der har du det. Storebror er ikke verdens rundeste, han har alltid vært lang og slank, så han ble aldri plaget av beltet. Din S er kanskje litt mer lubben?

Gammel 13-12-07, 21:54   #39
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har Akta Graco Rally eller noe slikt. Veldig fornøyde med den. Svigermor har BeSafe 123, og det har vi ikke vært like fornøyde med da vi har lånt det.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 21:55   #40
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

apan: Dere har vel Izi combi - ikke Izi kid? Vet du om Izi combi er mindre enn Izi Kid? (Vi bruker fremdeles Izi kid til vår på rundt 101 cm - det er et godt stykke igjen til ørene når kanten - det eneste "problemet" vårt er at selene ikke lengre starter over skuldrene.)

Vi har combi, setene er like, samme "skall".
Det er bedre at barna har selene litt nedenfor skuldrene om alternativet er snuing.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.