Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Det å betale barn for gode karakterer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-07, 19:59   #41
TBM
Passiv

Standard

Sv: Det å betale barn for gode karakterer?

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Ugunstig? Hvordan?
Dersom man ved hjelp av et belønningssystem aktiverer en indre motivasjon som ikke var der i utgangspunktet og dyrker den videre. Hvordan kan det være ugunstig?

Jeg tror det kan være ugunstig for noen unger og ikke ugunstig for andre.

bare for å repetere min egen historie - jeg jobbet (hadde fast jobb i butikk!) fra jeg var 12 og holdt meg selv med lommepenger. Og de pengene jeg fikk for karakterene mine føltes som en god "bonus" fra foreldrene mine.

Jeg hadde den gangen stor forståelse av verdien av penger, og for meg var penger like mye verdt som en bukse (ja, jeg hadde skjønt at en bukse OGSÅ koster penger).

I den jobben jeg har i dag motiveres jeg av en ok lønn som føles rettferdig i forhold til innsats, av et godt arbeidsmiljø - men aller mest av de mulighetene som ligger i jobben og alt jeg kan lære. En god miks av indre og ytre motivasjon med andre ord!

Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 20:24   #42
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er denne logikken som jeg sliter litt med å henge med på. All den tid den ytre motivasjonen er et verktøy for å aktivere den indre. Altså kunne jeg f.eks. ha skrevet at "målet mitt er at ungene skal være drevet av en indre motivasjon, og jeg belønner derfor gode karakterer".

Så vidt jeg vet, så er det slik at folk som har en høy indre motivasjon vil få den svekket hvis man fokuserer på en ytre motivasjon (eksempelvis belønning). For folk som har en lav indre motivasjon vil det bedre prestasjonen hvis man fokuserer på en ytre motivasjon. Om en ytre motivasjon "vekker" en indre motivasjon er avhengig av hvorfor folk ikke innehar den indre motivasjonen i utgangspunktet, skyldes det feks lav selvtillit kan en ytre motivasjon vekke den indre motivasjonen fordi personen faktisk opplever at h*n får det til. Men hvis den indre motivasjonen mangler fordi personen egentlig ikke fokuserer på oppgaven (feks har personlige problemer), vil den indre motivasjonen ikke vekkes.

Gammel 22-12-07, 20:27   #43
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Det er jeg enig i, jeg oppfattet mer at diskusjonen vår gikk på at man kan gi barn en bonus eller en påskjønnelse for at de kommer hjem med gode karakterer til jul eller til sommeren.

Jeg fikk det av mine foreldre og det fungerte bra for meg. Det er ikke sikkert at jeg kommer til å velge akkurat det systemet. I alle mine innlegg har jeg skrevet at den indre motivasjonen er viktigst å styrke, men jeg mener altså at det ikke er noe problem om man gir ungene en påskjønnelse ved f. eks. gode karakterer ved årsslutt. Og - hvis jeg visste at ungen min hadde jobbet hardt for en 3-er eller en 4-er hadde det vært like bra - man kjenner jo ungene sine selv best.

Jeg tror ikke vi er veldig uenige her Jessica - men jeg tror vel at foreldre kan benytte slik honorering hvis det er ønskelig.

Nei vi er ikke veldig uenige. Forskjellen er nok at jeg foretrekker annen ytre motivasjon enn penger. Samfunnet vårt verdsetter penger for mye som det er. Jeg foretrekker å verdsette at barna mine jobber godt og prøver så godt de kan. Jeg vil ikke fokusere for mye på karakterer. Mine barn er dyktige på skolen og heldigvis klarer de seg bra. De ligger over gjennomsnittet og vel så det. Likevel så er jeg forsiktig med å fokusere på karakterene de har fått. Jeg legger mer vekt på innsatsen.

15-åringen min skal ha avsluttende eksamen til våren. Jeg tror jeg skal be henne om å vise at hun kan jobbe godt den siste terminen og hvis hun gjør det så kan hun og jeg ta en fottur på Finnskogen sammen. Det vet jeg hun vil sette pris på.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 20:37   #44
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg forstår godt at man ikke ser vitsen med påskjønnelser om man har motiverte unger som ligger over gjennomsnittet. Jeg snakker stort sett ikke om dem. Jeg snakker om de som sliter med motivasjonene, og som trenger et puff i form av ytre motivasjon som penger.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 20:39   #45
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Jeg forstår godt at man ikke ser vitsen med påskjønnelser om man har motiverte unger som ligger over gjennomsnittet. Jeg snakker stort sett ikke om dem. Jeg snakker om de som sliter med motivasjonene, og som trenger et puff i form av ytre motivasjon som penger.

Jeg tror rett og slett jeg heller vil at ungene mine da skal få dårligere resultater enn å "lure" dem ved å betale for at de skal gjøre det bedre.
Jeg ville selvsagt forsøkt å "dytte" på andre måter da, samtaler, oppfølging etc etc, men hvis det ikke nyttet hadde jeg ikke tydd til penger.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 20:44   #46
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tror rett og slett jeg heller vil at ungene mine da skal få dårligere resultater enn å "lure" dem ved å betale for at de skal gjøre det bedre.
Jeg ville selvsagt forsøkt å "dytte" på andre måter da, samtaler, oppfølging etc etc, men hvis det ikke nyttet hadde jeg ikke tydd til penger.

Deg om det. Jeg synes forøvrig ikke at det er luring, og jeg vet at mange som har startet med dårlig motivasjon og penger for karakterer har gått over til å se gleden ved å lære når de har hatt den ytre motivasjonen som drahjelp.

Gammel 22-12-07, 20:45   #47
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 22-12-07, 20:46   #48
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Deg om det. Jeg synes forøvrig ikke at det er luring, og jeg vet at mange som har startet med dårlig motivasjon og penger for karakterer har gått over til å se gleden ved å lære når de har hatt den ytre motivasjonen.

Jeg håper jeg klarer å gi ungene mine god nok ballast her i livet til at de klarer gjøre det greit uten å få betalt. Og gjør de det ikke så skrekkelig bra, så får nå det bare være.

Gammel 22-12-07, 20:47   #49
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Tuller ikke nei. Betale for karakterer gir meg en maks uggen magefølelse og jeg gjør ikke ting som jeg føler så dårlig for. Jeg har alltid følt meg uggen bare av å tenke på det, helt fra jeg hørte om det første gang da jeg var rundt 13, det blir bare så feil som det kan få blitt.

Gammel 22-12-07, 20:49   #50
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg håper jeg klarer å gi ungene mine god nok ballast her i livet til at de klarer gjøre det greit uten å få betalt. Og gjør de det ikke så skrekkelig bra, så får nå det bare være.

Jeg gleder meg virkelig til du får tenåringer. Hvert eneste år har jeg frustrerte foreldre som jeg vet at virkelig har gitt ungene sin en skikkelig balast, men som ikke vet sin arme råd. Det er greit å ha meninger før man kjenner det på kroppen.

Og for ordens skyld. Jeg aner ikke om jeg kommer til å premiere gode karakterer med penger, men jeg vet bare at jeg aldri skal si aldri.

Gammel 22-12-07, 20:51   #51
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg gleder meg virkelig til du får tenåringer. Hvert eneste år har jeg frustrerte foreldre som jeg vet at virkelig har gitt ungene sin en skikkelig balast, men som ikke vet sin arme råd. Det er greit å ha meninger før man kjenner det på kroppen.

Og for ordens skyld. Jeg aner ikke om jeg kommer til å premiere gode karakterer med penger, men jeg vet bare at jeg aldri skal si aldri.

Jeg har mange punkter jeg heller ikke tør å si "aldri" om, men dette er ikke en av dem. Jeg har forøvrig snakket med flere frustrerte foreldre selv om det samme, og en ting er jeg sikker på; penger er ikke veien å gå.

Gammel 22-12-07, 20:52   #52
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Og jeg er sikker på at penger kan være en god hjelp for mange.

Gammel 22-12-07, 20:53   #53
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser poenget ditt og jeg er ikke helt uenig. Ene barnet mitt har f.eks. en treer i matematikk nå. Iflg. lærer klarer barnet mitt helt sikkert en firer og kanskje en femmer før han er ferdig på ungdomsskolen. I de andre fagene går det veldig bra. Dersom jeg skulle finne på å betale han for å få en firer i første omgang så føler jeg at det er feil. Jeg vil heller prøve "positiv forsterkning" ved å skryte og oppmuntre når han jobber med leksene. Betaling av karakterer er absolutt siste utvei for min del....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 20:56   #54
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Og jeg er sikker på at penger kan være en god hjelp for mange.

Ja, det tror jeg også, men ikke den typen hjelp jeg ønsker å gi og som jeg tror er god på sikt.

Gammel 22-12-07, 20:57   #55
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Ja, det tror jeg også, men ikke den typen hjelp jeg ønsker å gi og som jeg tror er god på sikt.

Jeg tviler på at foreldre starter med penger uten å ha prøvd andre former for motivasjonshjelp.

Gammel 22-12-07, 20:59   #56
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg tviler på at foreldre starter med penger uten å ha prøvd andre former for motivasjonshjelp.

Jeg er ganske sikker på at mange starter direkte på det fordi det er lettest. Ikke alle, men mange.

Gammel 22-12-07, 21:04   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I utgangspunktet håper jeg de selv fatter at det er en god ide å jobbe for gode karakterer. Det er faktisk DERES problem og ikke mitt, om de ikke gidder jobbe nok. Når de begynner på ungdomsskolen så syns jeg de er gamle nok til å skjønne det. Og hvis ikke så bør de lære det gjennom egen erfaring. Pengebelønninger blir jo bare en distraksjon da.

Om man er enige i at det er nødvendig å gjøre en snuoperasjon og barnet selv syns det er vanskelig å motivere seg til å endre vaner, så kanskje i en overgang. Som å belønne seg selv for å slutte å røyke eller noe.

Gammel 22-12-07, 21:06   #58
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Om man er enige i at det er nødvendig å gjøre en snuoperasjon og barnet selv syns det er vanskelig å motivere seg til å endre vaner, så kanskje i en overgang. Som å belønne seg selv for å slutte å røyke eller noe.

Der KAN jeg være enig, men da skulle jeg ikke betalt for karakterene. Da skulle jeg betalt for bedre innsats, mer leksegjøring eller noe slikt, over tid.

Gammel 22-12-07, 21:17   #59
Pio
Har ponny, ønsker høyhest

Pio sin avatar

Pio er populærPio er populærPio er populærPio er populær
Standard

Dere som er veldig imot dette med pengepremie, er det selve pengene som er problemet, eller er det enhver form for belønning av karakterer/innsats?
Som jeg skrev tidligere, så kunne jeg godt ha funnet på å belønne innsatsen, men ikke karakterer(det kan jo selvfølgelig henge sammen, men ikke nødvendigvis) og jeg kunne tenkt meg å bruke andre ting en kontanter som belønning.
Men prisippet er jo i realiteten det samme: Man bruker noe som gulrot for å oppnå en viss oppførsel hos barnet.

Spørsmål to er om det er alderen på barnet som avgjør hvorvidt dere synes det er en ok metode eller ikke?
De fleste bruker jo dette prinsippet på yngre barn for å få de til å rydde, oppføre seg "pent", spise grønnsaker eller hva det nå måtte være.
Sånn sett så er jo dette en greie som de fleste unger er vant med fra de er ganske små, så det er kanskje ikke så rart at de responderer godt på den type oppdragelse når de blir eldre?

Er det slik at når de når en viss alder så forventer man at de skal være "modne/voksne" nok til å la seg styre av en indre motivasjon istedetfor den ytre? Jeg tenker at hvis det er tilfelle, så er det jo utrolig stor forskjell på når eller om denne modenheten eller hva jeg skal kalle det, gir seg til kjenne.

Pio er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-07, 21:18   #60
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ugunstig? Hvordan?
Dersom man ved hjelp av et belønningssystem aktiverer en indre motivasjon som ikke var der i utgangspunktet og dyrker den videre. Hvordan kan det være ugunstig?

Som svar på dette tillater jeg meg å sitere apan:

Jeg har fått ganske mange gode karakterer i min tid, aldri fått penger for det. Jeg synes det er noe tull og kommer ikke til å gi det til mine barn; jeg ønsker ikke at de skal venne seg til den typen motivasjon. Jeg husker de som fikk det; de gadd gjøre det bra litt innimellom for å få litt ekstra. Ingen av de jeg kjenner som har gjort det jevnt bra har fått penger for det.

Når de begynner å studere er det ingen som betaler for karakterene lenger, så da er det rimelig usmart å trenge den type motivasjon.

Er 100% enig med apan her.

Synd jeg ikke får prikket deg, him, for du skrev også et knakende godt innlegg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.