Sv: Gaver med ulik verdi til egne barn
Jeg teller ikke på kroner og ører når ungene får gaver, men det året storebror fikk xbox og prinsessa trengte vinterdress kjøpte jeg en ekstra flott Bratz dukke til henne i tillegg til vinterdressen.
Foreldrene mine gir 750,- til hvert barnebarn (6 tilsammen), men om det koster 30,- kroner mer eller mindre kommer det ikke småpenger i en konvolutt.
Svigersene har bare 3 barnebarn, så der er gavene ofte dyrere ( i tillegg er de skilt). Storebror fikk gitar av dem i bursdagsgave nå i oktober, og den kostet mer enn bursdagsgavene jentene har fått i år så da sa svigermor til ham at julegaven nok blir mindre.
Lillesnuppa skal få ny bilstol av dem i julegave, og den koster nok mer enn det de andre får men det jevner seg ut. Ungene (2,5 , 7 og 10 år) er ikke opptatt av prisen på gavene de får, og det er slett ikke alltid de dyreste gavene de blir mest glad for.
Jeg tror ikke barna oppfatter det som urettferdig at det skiller noen kroner på presangene, men heller dersom en kun får "fornuftige" gaver mens den andre får morsomme ting/leker/spill.
En liten avstikker: Storebror hadde som sagt bursdag nå i oktober og hadde invitert venner og venninner. En av vennene kunne ikke komme fordi han bare hadde 30,- kroner å gi bort (han sa det til en som var innom for å hente ham på tur i bursdag). Storebror ringte ham (på eget initiativ) og sa at han måtte komme for de skulle ha det så morsomt, og at han ikke trengte noen gave, men gutten ville ikke. Jeg synes det er kjempetrist at fokuset på gavenes verdi skal være så stor at enkelte barn ikke kan gå i venners bursdag fordi familiens økonomi er for dårlig til å betale det som "forventes".
Storebror var forøvrig så lite opptatt av pakkene at de ikke ble åpnet før de fleste gjestene var gått - og han ble minst like glad for noen buttons han fikk som 100,- lappene ...