Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Inspirasjonstråd for oss som liker barneklær uten prinsessekroner og dødningehoder

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-08, 13:07   #41
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inspirasjonstråd for oss som liker barneklær uten prinsessekroner og dødningehode

Jeg er enig i at en del kjeder har unisexklær Elinblu, men så snart barnet nærmer 3 år er utvalget av slike klær veldig mye mindre. Som sagt måtte jeg forlate avdelingen for gutter på KappAhl å gå over på avdelingen for jenter for å finne røde vanter til gutten min. En forelder til en jente som ønsket blå vanter ville måtte forlate jenteavdelingen å gå over i gutteavdelingen. Selv luer og vanter var inndelt i ulike avdelinger etter kjønn. Jeg har i perioder forsøkt å lete etter gensere og bodyer i klare røde farger, en farge jeg synes sønnen min kler veldig godt. Da må jeg som ofte over i jenteavdelingen og ta til takke med blonder og blomster. Jeg snakker da om større barn, da poden var mindre var det lettere å finne slike klær.

Jeg har skjønt at jeg var litt uklar med utspillet mitt (selv om jeg i hovedinnlegget presiserte at jeg er klar over at det finnes lignende klær i kjedebutikkene). Jeg kjøper mye klær på Lindex, KappAhl og H&M - meg jeg ønsker å bruke min forbrukermakt å støtte eventuelle produsenter som kjører mye eller mer unisexklær. Og mindre spiderman og prinsesse. Det er ikke snakk om å kle opp sønnen min i slik eller slik stil - eller i "statusklær" - langt i fra. Bildene jeg la ut var ment som en pekepinn på hva jeg tenker er unisexklær. Jeg irriterer meg skikkelig over den ekstreme kjønnsdelingen i kles- og lekemarkedet for barn (i nettbutikker har jeg måttet velge mellom "gutteleker" og "jenteleker" for å komme videre!), men jeg har forståelse for at alle ikke deler den irritasjonen.

Gammel 22-01-08, 13:12   #42
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Inspirasjonstråd for oss som liker barneklær uten prinsessekroner og dødningehode

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Forøvrig er det da klær å oppdrive til eldre barn også. Det er jo veldig mye brunt nå uansett kjønn, burgunder, grønt, beige, et.c. Har vel litt med hva man velger å se også.

Med slike kommentarer blir det klart for meg at jeg må har forklart meg svært dårlig i denne tråden.

Gammel 22-01-08, 13:14   #43
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Med slike kommentarer blir det klart for meg at jeg må har forklart meg svært dårlig i denne tråden.

Nja.. tror heller det du skriver leses litt ulikt.
Jeg skjønner godt hva du mener jeg. Synes ikke det er så fremtredende på babyavdelingene jeg heller, men når barna skal opp i str 98-104, så blir det ganske så annerledes.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 13:16   #44
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke du forklarer deg dårlig, men jeg tror ikke problematiseringen er allmenngyldig.

Jeg bruker Irmas briller på shopping.

Gammel 22-01-08, 13:31   #45
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, selv om jeg ikke er så glad i retro. Da storebror var liten lette jeg feks etter turkis i jenteavdelinger. Nå klarer jeg forresten ikke å finne turkis body til lillesøster (men det er jo en avsporing).

Jeg bruker mye tid på å lete etter klær uten dødningehoder, spidermann og andre sinte figurer.

Storebror har forresten tydeligvis fanget opp dette, for han sa her om dagen: "Jeg vil ha ulltrøye med sinte figurer!"

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 13:35   #46
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg tror ikke du forklarer deg dårlig, men jeg tror ikke problematiseringen er allmenngyldig.

Jeg bruker Irmas briller på shopping.

Nei, mye ligger nok i at ikke alle har samme engasjement som meg, og ikke ser på kjønnsdelingen som noe problem. Tråden var ment for de som har et lignende engasjement, men etter noen år på forum så har jeg lært at man ikke kan forbeholde egne tråder til noen grupper. Det blir litt som "For alle oss som vurderer silikon i brystene" - jeg synes det er helt greit at slike tråder blir kludret litt med. At man stilt litt på prøve. Derfor må jeg vel bite i det sure eplet si at jeg synes det er helt greit at denne tråden også kludres litt med, og at folk er uenige med meg.

Sist redigert av Irma : 22-01-08 kl 13:48.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 13:39   #47
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

og at folk er uenige med meg.

Åh får vi lov til å være uenige med deg altså?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 13:39   #48
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Håper gjerne å finne linker til steder hvor de har fine og glade klær her inne altså!

Prinsen har forøvrig også masse klær som er kjøpt på jenteavdeling. Han kler rødt veldig godt, nemlig. "problemet" der igjen at det lett blir hjerter og blondekanter på jenteavdelingsklærne. Dumt det også.

Forøvrig legger jeg merke til at noen har referert til guttungen som "hun" når han har hatt på seg rød genser - og guttungen ser veldig gutt ut altså. Pussige greier.

Gammel 22-01-08, 13:40   #49
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser hva du sier, men vil fortsatt påstå at hvordan man oppfatter utvalg, plassering, tilgjengelighet og den oppdeling som er, også farges av "hvordan" man ser på dette. Altså den holdning man har til dette, og de samfunnsbriller man tar på. At de har valgt å dele opp en del klær ut fra hva man "vanligvis" velger å kjøpe, kan sees på som et problem, eller ikke sees på som et problem. Du misliker egentlig kjønnsinndelingen som starter tidlig. Dette skaper bryderi for deg som forbruker når du skal handle, for du ønsker at ideelt sett var butikker lagt opp etter hvordan du synes kjønn burde forholde seg til hverandre i tidlig alder. Når de har lagt seg på en veldig kjønnsdelt linje, så blir du irritert. Man kan også tenke at "sånn er det bare", og så lete etter klær der man antar de er - om de nå er på "jentesida" eller "guttesida". Selv har jeg vel som regel sett oppdelingen som hensiktsmessig, på samme måte som oppdeling i kategorier ellers i samfunet. En slags hjelp til å sortere ting. På samme måte som inndeling i størrelser, et.c.

Jeg har en gutt som bruker 86/92, og ei jente som nettopp har startet med 110, og problemet her er vel mer å ikke overhandle klær, fordi det nettopp er så mye fint, og utvalget er så stort - overalt. Jeg lar meg ikke stoppe av "sider" i butikkene, men finner litt her og litt der. Min gutt har også en god del rosa.

Så jo - noen ganger handler det om hvordan man ser på ting. Det var ikke ment som et flåsete svar, men mer en betraktning som et alternativt perspektiv.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 13:43   #50
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, selv om jeg ikke er så glad i retro.

Jeg ser at retro er en gjenganger i denne tråden. Jeg har aldri før tenkt at jeg er glad i retro, er klærne på bildene jeg har vist fram retro? Egentlig vet jeg ikke helt hva retro er. Liker jeg retro når jeg liker klær til barn i sterke farger og uten dødningehoder og prinsessekroner? Jeg kommer uansett aldri til å bruke ord som "Jeg liker å kjøpe retroklær til sønnen min". Jeg er fryktelig lite oppdatert på motefronten både når det gjelder voksne og barn, det innrømmer jeg glatt.

Jeg har i denne tråden brukt dødningehoder og prinsessekroner som symboler. Bare for å understreke: Jeg synes ikke klær med slikt på nødvendigvis er så stygt eller galt. Ei heller biler, traktorer eller blomster. Det blir først galt når det blir puttet i ulike avdelinger etter kjønn, inndelt i spesielle fargekoder for de ulike avdelingene. En genial måte å omgå/utfordre dette på er f.eks å faktisk gi sønnen sin en strikkegenser med rosa traktor på lik den han ønsker seg, slik Prototypen til Veronal har fått. Jeg tror det finnes få strikkegensere med rosa traktorer på. Prototypen er heldig!

Gammel 22-01-08, 13:47   #51
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Så jo - noen ganger handler det om hvordan man ser på ting. Det var ikke ment som et flåsete svar, men mer en betraktning som et alternativt perspektiv.

Ja, og det er bare flott! Jeg er radikal på området, det er jeg klar over. Jeg mener at vi gjør samfunnet og barna en bjørnetjeneste ved å dele kjønnsmessig inn i "myke" og "harde" verdier allerede fra de kommer ut av magen. Det dreier seg ikke bare om at jeg ikke finner det jeg leter etter der hvor jeg har lyst til å finne det, det er snakk om holdninger til kjønn og likestilling på et overordnet plan.

Gammel 22-01-08, 14:55   #52
Oyoy
Alltid våken

Oyoy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Oyoy er litt kulOyoy er litt kul
Standard

Ja, og det er bare flott! Jeg er radikal på området, det er jeg klar over. Jeg mener at vi gjør samfunnet og barna en bjørnetjeneste ved å dele kjønnsmessig inn i "myke" og "harde" verdier allerede fra de kommer ut av magen. Det dreier seg ikke bare om at jeg ikke finner det jeg leter etter der hvor jeg har lyst til å finne det, det er snakk om holdninger til kjønn og likestilling på et overordnet plan.

Jupp, det irriterer meg, men ikke i den grad at jeg blir skikkelig irritert. Hvis du skjønner.
Synes bare det er teit.
Poden skulle ha hvit ensfarget strømpebukse til jul, knekort shorts. DET hadde de ikke i gutteavdelingen på Cubus.
Nå har jeg vært ute og shoppet en del før , så i jenteavdelingen fant jeg så klart strømpebukse. Hopper glatt over dit jeg, men for folk som ikke vet sånt er det teit. Har man gutt så går man inn i gutteavd. og motsatt.

Oyoy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 17:56   #53
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tar gjerne imot tips til flere norske nettbutikker som selger kule, litt "spesielle" gutteklær.
Jeg synes det er overvekt av artige jenteklær overalt, men særdeles utplukket og relativt lite utvalg i størrelse 116 til gutt.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 18:01   #54
Fruktflua
Sperret

Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Er det noen som vet om disse velourbuksene fra Katvig er lange eller korte? De ser jo korte ut, men siden de blir betegnet som bukser, så må de jo være bukselange? Det står ingenting om hvor lange de er i produktbeskrivelsen.

Gammel 22-01-08, 19:17   #55
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, selv om jeg ikke er så glad i retro. Da storebror var liten lette jeg feks etter turkis i jenteavdelinger. Nå klarer jeg forresten ikke å finne turkis body til lillesøster (men det er jo en avsporing).

Jeg bruker mye tid på å lete etter klær uten dødningehoder, spidermann og andre sinte figurer.

Storebror har forresten tydeligvis fanget opp dette, for han sa her om dagen: "Jeg vil ha ulltrøye med sinte figurer!"

Me Too har en del turkis mener jeg?

Gammel 22-01-08, 19:18   #56
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Er det noen som vet om disse velourbuksene fra Katvig er lange eller korte? De ser jo korte ut, men siden de blir betegnet som bukser, så må de jo være bukselange? Det står ingenting om hvor lange de er i produktbeskrivelsen.

Kan ikke skjønne annet enn at det der er ei bukse ja?

Gammel 22-01-08, 19:26   #57
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi finner mye på Mexx, Benetton og GAP. Jeg vil ikke ha dødningehoder, retro, striper eller ruter, så jeg er sikkert en av de mest kresne her ...
Litt striper går an altså, men ikke mye og iallfall ikke på mer enn et plagg om gangen.

Gammel 22-01-08, 19:36   #58
Oyoy
Alltid våken

Oyoy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Oyoy er litt kulOyoy er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

De er lange ja. Jeg har et par sånne. Kjempedeilige.

Oyoy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 20:12   #59
Fruktflua
Sperret

Standard

Oyoy;

Tusen takk for svar.

Gammel 22-01-08, 23:06   #60
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Så nå er det DIN skyld at jeg bestilte varer derfra for 600 kr..

Og jeg bestilte for 550,-

Var masse fint da!

Jeg synes ikke jeg finner noen fine klær i kjedebutikkene for tiden jeg. I babyavd. er det mye fint, men der går det til str 86, og Mathias bruker nå 92. Klærne i småbarnsavd. blir litt for "tøffe" synes jeg, han er jo bare 15 mnd.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:23.