Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spin-off: Hvilken amarone liker du best?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-08, 11:09   #21
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spin-off: Hvilken amarone liker du best?

Nå måtte jeg ned i kjelleren å sjekke Amarone-beholdningen her. Der fant jeg Masi Costasera i diverse årganger, Santa Sofia `01 og Cesari. Det er himla godt alt sammen synes jeg, vet ikke om jeg har noen klar favoritt.
Drakk en Amarone i Italia for noen år siden som var så god at jeg holdt på å falle av stolen i pur og skjær glede, men dumme oss som ikke var våkne nok til å notere hva den het. Dette har vi lært av nå, og noterer alltid navnet på ut-av-deg-sjæl-opplevelses-viner når vi treffer på dem.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 11:41   #22
TBM
Passiv

Standard

Nebbia: Hvis du hadde drukket en dobbelmagnum fram til kl 0700, kan det vel sikkert unnskyldes!

Veronal: Her er bilde av glassene mine. Det er en vanlig 0,7 fl som står ved siden av. Denne restauranten var kjent for glassene sine - og i vinbaren sin hadde de nærmere 100 ulike viner som man kunne kjøpe et glass av hver!
Hvor mange steder i Norge tilbyr særlig mye mer enn husets vin på glass?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg vinglass4.jpg (9,4 KB, 29 visninger)
  Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 11:44   #23
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fabelaktige glass!

Det er ikke mange plasser, men heldigvis i hvert fall et par plasser i Oslo. F.eks. Dr. Kneipp (vinbaren i tilknytning til Markveien mat- og vinhus).

http://www.markveien.no/mmv/vinbar.asp

Gammel 22-01-08, 23:12   #24
Nebbia
Passiv

Standard

Må bare få påpeke at jeg fremdeles er irritert på Eurowine som ikke gidder å importere større deler av Santa Sofias sortiment. Jeg snakket med en reprensentant fra Santa Sofia på en vinmesse i Oslo for noen år siden, og hun sa hun blant annet skulle diskutere sortimentet med den norske importøren. Men skjedde det noe?

Jeg er veldig glad i Santa Sofias Amarone, men de har også en topp-Amarone: Gioé, som jeg har veldig lyst til å prøve. Lavere utbytte i vinmarken, lengre langring, noe mer ekstrakt. Alt i alt en kraftigere Amarone med de aller beste druene Santa Sofia har. Jeg forstår ikke hvor de ikke kunne tatt inn noen kasser og listeført den i bestillingsutvalget.

Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 23:44   #25
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker denne tråden.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-08, 23:52   #26
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker denne amasonen best;

Gammel 23-01-08, 11:34   #27
scilla

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Nebbia: Kjenner du til amaronen fra Cesari?? Vi har ikke smakt på den enda. Den er fra `93, så den får vel ligge noen år til - så den rekker å bli myndig.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
Gammel 23-01-08, 11:48   #28
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Nebbia: Kjenner du til amaronen fra Cesari?? Vi har ikke smakt på den enda. Den er fra `93, så den får vel ligge noen år til - så den rekker å bli myndig.

De lager 3 ulike amaroner hvis jeg ikke husker feil. En vanlig og to enkeltvinmarksutgaver. Jeg har aldri sett andre enn Il Bosco tilgjengelig i Norge, som er én av enkeltvinmarksamaronene deres. Jeg begikk barnedrap på den i 2003-2004 (1997-årgang) Din begynner å bli moden, så her har du noe å se frem til. Cesari er en relativt tradisjonell produsent, som minner litt om Masi. Ikke like kraftig fruktpreg (rosiner), men hos en 15 år gammel vin er det andre aromaer som er spennende. Den kan sikkert ligge enda noen år, men begynner å nærme seg konsumklar.

Å drikke en myndig amarone høres ut som en god idé.

1993 er for øvrig en god og lagringsdyktig årgang.

Sist redigert av Nebbia : 23-01-08 kl 11:50. Årsak: Glemte årgangsinfo
  Svar med sitat
Gammel 23-01-08, 11:59   #29
scilla

scilla sin avatar

Standard

Takk for svar!

Gammel 11-02-08, 00:35   #30
Nebbia
Passiv

Standard

Lite nytt på amaronefronten her inne. Jeg kan dessverre ikke bidra med så mye selv. Min bedre halvdel drikker for tiden ikke alkohol, og i ren sympati er jeg avholdsmann, jeg også - i alle fall i noen måneder til. Halve gleden ved å drikke vin er som kjent å ha noen å dele den med. Men jeg må innrømme at savnet etter en Amarone og et stort stykke parmesan begynner å bli påtagelig.

Siden sist har jeg gått til innkjøp av to Amaroner jeg aldri har prøvd før; Vaona (ny på polet i januar) og Fratta Pasini (taxfree-vare som ikke er tilgjengelig i Norge). Det er ikke mye informasjon å oppdrive om disse vinene, og mine forventninger til dem er vel deretter også. Det er 2004-årgang begge to, så her ligger det an til barnedrap på sensommeren.

Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 10:47   #31
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:kupper tråden:

Hvilken amarone er grei å prøve for en som ikke (som hun vet i hvert fall) har prøvd en før?

:begynner uken med å tenke på helgens vinvalg:

Gammel 11-02-08, 11:04   #32
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Hvilken amarone er grei å prøve for en som ikke (som hun vet i hvert fall) har prøvd en før?

De beste som finnes i fullsortimentet synes jeg er Santa Sofia, Masi og Il Sestante. De fleste Amaroner er kraftige, men disse tre har noe mer å by på i forhold til resten av standardamaronene og er alle verdt å prøve.

Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 11:14   #33
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 11:19   #34
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne M, her.

Kan jeg invitere på et glass amarone?

Gammel 11-02-08, 22:22   #35
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

De beste som finnes i fullsortimentet synes jeg er Santa Sofia, Masi og Il Sestante. De fleste Amaroner er kraftige, men disse tre har noe mer å by på i forhold til resten av standardamaronene og er alle verdt å prøve.

:Skriver ned bak øret:

Må kjøpe en ny her også snart. Lillesøster skal få øve seg med tutteflaske snart. Kjøpte en i Danmark i sommer, den var ikke så god. Men som sagt , aner ikke navnene. De jeg har kjøpt på polet har vært veldig gode. Men aner jo ikke navnet.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 22:55   #36
Nebbia
Passiv

Standard

Jeg får komme med noen anbefalinger og avbefalinger til. Jeg tror jeg har til gode å komme over en Amarone som jeg ikke har likt, men jeg har drukket en del som er kjedelige. Domini Veneti, Tenuta Pule (ja, den heter faktisk det) og Valpantena er relativt billige Amaroner som aldri har klart å begeistre meg.

Campagnola og Speri Villalta varierer veldig i de ulike årgangene. På sitt dårligste er de på nivå med de tre nevnte ovenfor. På sitt beste er de på nivå med Santa Sofia, Masi og Il Sestante.

Ønsker man derimot å prøve Amarone-godbitene, må man til bestillingsutvalget. De fleste fullsortiment har lokal tilleggsliste hvor de henter inn vin fra bestillingsutvalget. I Oslo-området er det mange pol som fører Amaroner som er hentet derfra. Prisene på disse er noe høyere, men kvaliteten er også langt høyere enn hva polets standardutvalg har å by på. De beste jeg har drukket (bortsett fra moden Masi) er i tilfeldig rekkefølge; Accordini, Zenato, Villa Monteleone, Lenotti, Serego Alighieri og Allegrini.

Amarone er så smakfull at de ofte kan overdøve maten. Hvis de ikke er for voldsomme, er vilt godt matfølge, men jeg tror 90% av alle Amaroner jeg har drukket kun har hatt grissini, parmesan og dunkel belysning som følge.

Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 23:03   #37
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De beste jeg har drukket (bortsett fra moden Masi) er i tilfeldig rekkefølge; Accordini, Zenato, Villa Monteleone, Lenotti, Serego Alighieri og Allegrini.

Mmm, jeg kan signere på Zenato, Serego Alighieri og Allegrini - resten kan jeg ikke huske å ha smakt (men kan ha vært innom dem på forrige vinmesse som hadde Amarone-tema, der hadde du likt deg).

Noen spesiell grunn til at du ikke tar med Bussola?

:slurper videre på en Il Sestante Lugana San Martino (2003) som var bortglemt for 2 somre siden, overraskende nok ganske behagelig (om ingen stor opplevelse):

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 23:19   #38
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Mmm, jeg kan signere på Zenato, Serego Alighieri og Allegrini - resten kan jeg ikke huske å ha smakt (men kan ha vært innom dem på forrige vinmesse som hadde Amarone-tema, der hadde du likt deg).

Noen spesiell grunn til at du ikke tar med Bussola?

Ingen annen grunn enn at jeg glemte den. Nå har jeg kun smakt den dårligste av Tommaso Bussolas Amaroner; BG. Den hører definitivt med blant de bedre. En relativt slank, men meget stilfull og elegant vin. De to beste Amaronene deres, TB og Vigneto Alto har jeg dessverre aldri smakt. Begge er utsolgt, men jeg ser Østerås og Drammen har et par eksemplarer av Vigneto Alto. Hmmm...én uke igjen til lønn...

En vinmesse med Amarone som tema høres ut som 17. mai og julaften på samme dag.

Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 23:30   #39
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De to beste Amaronene deres, TB og Vigneto Alto har jeg dessverre aldri smakt. Begge er utsolgt, men jeg ser Østerås og Drammen har et par eksemplarer av Vigneto Alto. Hmmm...én uke igjen til lønn...

Som jeg tror jeg har nevnt før, så er det Vigneto Alto jeg har smakt. Jeg har nok ikke smakt så mange superamaroner som deg, men jeg syns den var helt ypperlig. :slurp: (Dessverre er jeg litt for gjerrig/blakk til å handle den inn selv).

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 23:36   #40
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg har nok ikke smakt så mange superamaroner som deg, men jeg syns den var helt ypperlig. :slurp: (Dessverre er jeg litt for gjerrig/blakk til å handle den inn selv).

Det er bare å disputere, så fylles vinkjelleren nesten av seg selv. :erfaren: Pussig nok hjalp det å gifte seg også, gitt.

Emneord
amarone, rødvin

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.