Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spin-off: Hvilken amarone liker du best?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-08, 22:55   #11
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Spin-off: Hvilken amarone liker du best?

Jeg får komme med noen anbefalinger og avbefalinger til. Jeg tror jeg har til gode å komme over en Amarone som jeg ikke har likt, men jeg har drukket en del som er kjedelige. Domini Veneti, Tenuta Pule (ja, den heter faktisk det) og Valpantena er relativt billige Amaroner som aldri har klart å begeistre meg.

Campagnola og Speri Villalta varierer veldig i de ulike årgangene. På sitt dårligste er de på nivå med de tre nevnte ovenfor. På sitt beste er de på nivå med Santa Sofia, Masi og Il Sestante.

Ønsker man derimot å prøve Amarone-godbitene, må man til bestillingsutvalget. De fleste fullsortiment har lokal tilleggsliste hvor de henter inn vin fra bestillingsutvalget. I Oslo-området er det mange pol som fører Amaroner som er hentet derfra. Prisene på disse er noe høyere, men kvaliteten er også langt høyere enn hva polets standardutvalg har å by på. De beste jeg har drukket (bortsett fra moden Masi) er i tilfeldig rekkefølge; Accordini, Zenato, Villa Monteleone, Lenotti, Serego Alighieri og Allegrini.

Amarone er så smakfull at de ofte kan overdøve maten. Hvis de ikke er for voldsomme, er vilt godt matfølge, men jeg tror 90% av alle Amaroner jeg har drukket kun har hatt grissini, parmesan og dunkel belysning som følge.

Svar med sitat

Emneord
amarone, rødvin

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.