Sv: Telt og interrail alene med treåring - er det galskap?
Tusen takk for mange interessante innspill så langt! Jeg fikk noen flotte korrigeringer, som at telting nok bør vente til avleggeren er klar til å bære sin egen baggasje. Vi bruker forresten ikke barnevogn lenger, her er en som vil gå selv og er atskillig seigere enn moren sin.
Dette med risiko for å bli syk når man reiser alene er en viktig problemstilling å tenke over. I vårt tilfelle er det relativt liten risikoforskjell i forhold til alternativene. Hjemmeferie vil feks innebære være alene hjemme dager i strekk i et hus med nærmeste nabo så langt vekke at rop om hjelp er nytteløst. Når man er alene med barn må man lære seg å leve med en viss risiko, lære barnet nødnummer og telefonvett, og ha noen klare avtaler med slektninger og venner. Altså omtrent det samme som hvis man reiser på tur alene. På tur må man selvsagt ha kontaktinformasjon til forsikringsselskap, barnevaktfirmaer etc klart, samt en "nødkapsel" rundt halsen.
Jeg forstår godt Jessica, men jeg tror avveiningene her handler om en kombinasjon av hva man har av praktiske rammebetingelser, kjennskap til eget barn og egen komfortsone.
Når det er sagt, jeg synes det er litt urettferdig å si at min skisse er for å dekke mitt behov. Skulle jeg tenkt kun på egne behov må jeg innrømme at det i år ville blitt en "all inclusive resort" i syden med full barnepass hele dagen lang og en mor som sov, sov og sov...
Kanskje jeg også bør bemerke at vi tenker korte strekk på toget, kombinert med en natt eller to i sovekupe for å komme noen lengre strekk.
|