|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Plikt til å leve?
Ja, men poenget er at det er ein rett å kunne leve til det tek slutt. Eg fryktar at aktiv dødshjelp vil kunne føre til at ein ikkje føler at ein har rett til å halde seg fast så lenge ein kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Plikt til å leve?Jeg har alltid vært for aktiv dødshjelp, til for 2,5 år siden så slet jeg veldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Absolut ateist
|
Vel, jeg tror at aktiv dødshjelp er noe som verken bør promoteres og så absolutt ikke snakkes om på helseinstitusjoner. Man bør på alle måter unngå press og det tror jeg i stor grad kan være mulig. Dessuten tror jeg (mye synsing nå) at familie ofte vil si imot. Dessuten; hvor mange er det egentlig snakk om i året? Det er jo ikke som om man kan gå rundt og aktivt hjelpe alle eldre som ligger i ensomheten på sykehjem og venter på døden og er generelt lei livet.
![]() |
#24 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Plikt til å leve?Eg trur faktisk at aktiv dødshjelp er eitt av dei einaste tema der ein ikkje kan polarisere meiningar. Det fins ikkje noko enten-eller- synspunkt. Eg er heilt einig med sitronen, men likevel ikkje ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Truth is in the x-files
|
Enig. Men det må være jævlig å få en diagnose som med 100% sikkerhet gir en lang og smertefull død. ALS og cystisk fibrose er vel sånne? Hvis det var meg så tror jeg at jeg i god tid i forveien ville funnet meg en lege som var raus med morfindosene.
![]() |
#26 |
Opp og ned
|
Jeg hadde gjort det samme selv.
![]() |
#27 |
Dukkar plutseleg opp ...
Kva er alternativet då? Sjølvmord er like lite romantisk anten det er overdose eller ei kule i hovudet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Opp og ned
|
Alternativet er å hjelpe dem istedenfor å gi dem pistolen i handa. Gå hjem å dø selv du. *klapper på skulderen*
![]() |
#29 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Plikt til å leve?Jeg er også veldig ambivalent til dette. Går det an ikke å være det, forresten? Jeg er prinsipielt helt klar på at det må være hvert enkelt menneskes soleklare rett til ikke å leve et ikke levverdig liv. Jeg ser for meg skrekkscenariet: totalt paralysert, i smerter, ute av stand til å kommunisere, men måtte leve i tortur i åresvis.
![]() |
#30 |
Passiv
|
![]() Sv: Plikt til å leve?Men er det bare når kroppen forfaller at vi våger å snakke om aktiv dødshjelp? Hva når hjernen svikter og personen bare blir et tomt skall? Alzheimer i ung alder, osv? |
![]() |
![]() |
#31 |
Dukkar plutseleg opp ...
Ja, eg er ikkje ueinig i tanken, men korleis meiner du i praksis at det bør gjerast? At legar skal avgjere kven som skal dø? At dei skal gi dei ei sprøyte? At vedkommande sjølv skal be om det? Kven bør i så fall ha rett til det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg ser absolutt poenget ditt, men mitt poeng er at retten til livet bør vere større enn retten til å dø. Vil ein dø fordi ein vil dø, eller fordi smertene er store eller at ein er til byrde for familien, liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Opp og ned
|
![]() |
#35 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Plikt til å leve?Jeg velger å sitere litt av det de sier om dødsstraff i USA; cruel and unusual punishment. Det er grusomt å la et menneske ligge og sakte kveles fordi kroppen svinner hen i muskelsykdommer. Det er grusomt å la en person med kreft i hver eneste organ ligge der dopet full av morfin og vente på døden, full i drit og faenskap, mens familien får et siste minne om sin kjære som en helt annen en den som de levde sammen med. Man gjør ikke sånt med dyr, man gjør ikke sånt med dødsdømte, men man gjør det med dem man elsker.
![]() |
#36 |
Dukkar plutseleg opp ...
Som sagt: eg forstår godt poenget ditt, men kva med dei som klamrar seg til livet? Kv amed dei som faktisk vil vere til stades så lenge som mogleg? Eg ser abolutt poenget med aktiv dødshjelp, og i prinsippet er eg for, men kva med dei (om enn få) offera som kjenner seg forplikta til å dø fordi det "er slik ein gjer det i den situasjonen"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Opp og ned
|
Det må være et sterk understrek i hjelp til aktiv dødshjelp viss man ønsker det og at det overhodet ikke er noen annen utvei en døden.
![]() |
#38 |
Absolut ateist
|
Det er jo det som er hele poenget. De må jo få lov. Skal man la mennesker som ønsker å dø måtte lide fordi noen, få eller mange, kanskje ber om noe de ikke ønsker? Har man så dårlig tillit til psykologer, leger, pleiere og andre at man ikke tror at de vil klare å skille de som ønsker å dø fra de som tror at andre ønsker at de skal dø?
![]() |
#39 |
Dukkar plutseleg opp ...
Men det veit ein sjeldan. Vi veit alle at vi skal dø, men vi veit (heldigvis) ikkje når. Eg er, som sagt, ikkje prinsippielt imot aktiv dødshjelp, men eg har vorte stadig meir imot dei siste åra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Opp og ned
|
Nå snakker jeg ikke om de som kanskje dør av sykdom, men de som VET de gjør det. Det jeg tenker er ikke at det kun er den som ønsker å dø skal bestemme det, men legen og helsepersonellet rundt.
![]() |
Emneord |
eutanasi |
|
|