Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff av epletråden. Blir du sulten av eple?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-08, 20:11   #21
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff av epletråden. Blir du sulten av eple?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Ja. Har det sånn med det meste av frukt. Banan er den eneste frukten som virker mettende på meg, men det er jeg ikke spesielt glad i.

Men jeg spiser masse frukt likevel. Der har jeg antakelig forklaringen på at jeg spiser så alt for mye.

Gammel 24-02-08, 20:14   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg kjenner også til det fenomenet. Jeg har tilskrevet det syren i eplet, for sultfølelsen trigges vel av at pH faller i magesekken?

Blodsukkeret stiger pent, da, og etter en liten stund er jeg mindre sulten enn før jeg tok eplet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 20:18   #23
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg blir også sulten av epler. Mener å ha lest en vitenskapelig forklaring på dette en gang også, så det er nok et velkjent fenomen.

Signerer denne.

Blir mest sulten av grønne epler (de som er litt syrlige).

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 20:20   #24
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Ja jeg blir sulten av å spise eple.

Gammel 24-02-08, 20:22   #25
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nope, jeg blir mett.

Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 20:25   #26
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Syre skjerper apetitten. Syre i munnen (i form av eple, sitron , grapefrukt etc) stimulerer automatisk spyttproduksjonen. Derav uttrykket "ha vann i munnen". Derfor legger kokker ofte inn syrlige sorbeter som hvileretter i en 7 rettersmeny for eksempel. Syren i sorbeten skjerper aptetitten så man orker å ta fatt på de 4 siste rettene!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 20:34   #27
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Det har jeg aldri tenkt på. Nå lærte jeg noe nytt.

Gammel 24-02-08, 20:39   #28
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble ikke sulten av epletråden, men jeg fikk lyst på ny iPod.

Og ja, ellers blir jeg ofte mer sulten enn mett av å spise eple, så det gjør jeg sjelden.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 20:48   #29
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er da andre sure frukter? Appelsin, ananas ...

Så hvis dere var skrubbsultne to timer før middag, og det eneste tilgjengelige spiselige var epler, da ville dere latt være å spise det?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 21:30   #30
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Det tror jeg i allefall ikke kan jo også ha noe med at jeg stort sett spiser frukt med en gang jeg har trent og skal spise mer rett etterpå.

Gammel 24-02-08, 21:37   #31
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir mindre sulten med det samme jeg har spist en eple, men den følelsen går fort over.

Når det gjelder gulrot og kålrot, så mener jeg å ha hørt at man bruker mere kalorier når man spiser/tygger enn man får i seg. Da er det ikke rart man blir sulten. Mulig det samme gjelder eple også?

Gammel 24-02-08, 21:40   #32
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Syre skjerper apetitten. Syre i munnen (i form av eple, sitron , grapefrukt etc) stimulerer automatisk spyttproduksjonen. Derav uttrykket "ha vann i munnen". Derfor legger kokker ofte inn syrlige sorbeter som hvileretter i en 7 rettersmeny for eksempel. Syren i sorbeten skjerper aptetitten så man orker å ta fatt på de 4 siste rettene!

Gammel 24-02-08, 21:47   #33
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg blir sulten av eple, spesielt de grønne.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 21:51   #34
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jøss, og jeg som i mange år har trodd jeg var veldig unormal...

Om jeg begynner å kjenne sultfølelse, og det ennå er en stund til neste måltid, så kan jeg ikke spise eple. Gjør jeg det, så blir jeg desperat sulten etterpå. Får dette ekle suget, og det rumler og styrer på nedi der. Grønne epler er verst.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 23:40   #35
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja! Jeg blir sulten av eple. Jeg blir også sulten av gulrot, kålrot og kål. Og dersom jeg spiser en av disse på kvelden får jeg heller ikke sove.
Banan og appelsin metter, men bare en liten stund.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-08, 23:50   #36
Left
Passiv

Standard

Det er du ikke alene om. Jeg får sug i magen, eller en slags sur følelse i magen, og må spise et eller annet. Det er helst når eplene er syrlige. Jeg liker ikke søte epler, så da så.

Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 00:06   #37
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eple får blodsukkeret til å stige, for så å falle ekstra raskt!! Dette gjelder det meste av frukt, men tror eple er den frukttypen som har raskest effekt. Mulig at syra også spiller inn her; skjerpet apetitt...?
På et foredrag i barnehagen,sa ernæringsfysiologen (som skulle snakke om mat og måltid, viktighet og diverse tips om å få barn til å spise, osv) , at frukt bør man servere før hovedmåltid: og hadde et helt konkret tips på hvordan få barn som spiser lite og sjelden "aldri sultne" til å spise: Skjær frukten (eplet) i delikate biter (altså, uten skall, hams, stilk, kjernehus, andre skumle ting som barn kan henge seg opp i ), servér disse på en smidig måte til barnet 10-20 minutter før måltidet, og ta-da, barnet er mer sulten... man kunne gjøre dette med forskjellige typer frukt, og tiden kan man prøve seg frem til.. Det tar som regel raskere tid for et barn å få dette blodsukkerfallet (som skaper sult/sug-følelsen), enn for enn voksen. Barn omsetter jo mat raskere enn voksne..
Og en annen ting hun nevnte var at man bør ha maten klar innen de 20 minuttene etter eple-inntaket: ellers kan man risikere å ha et barn på blodsukker-knekk: sur og irritabel!
En viktig beskjed til barnehager, tenker jeg, dette med at mange barnehager serverer fruktmåltid rund 14-15 tiden, som liksom skal holde helt til middag!! (uansvarlig!)

Det kan være store individuelle forskjeller på hvor kraftig sug-følelse man får etter å ha spist frukt. Selv reagerer jeg veldig fort på frukt, og er veldig var for blodsukerfall!! (kjennes nesten ut som jeg er en stoffavhengig uten stoff; kan få kaldsvette, skjelvinger, bli kvalm og temmelig irrasjonell når jeg blir sulten! tror det kalles hypoglykemi/sk tilstand)

Gammel 25-02-08, 00:10   #38
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Nei, jeg blir mett av et eple...

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 10:18   #39
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Spinoff av epletråden. Blir du sulten av eple?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg også.

Det har jeg løst ved at jeg spiser litt nøtter sammen med eplet, så får jeg ikke blodsukkerfall etterpå.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 17:39   #40
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så det er ikke bare meg... Jeg blir også sulten og bruker aldri eple som mellommåltid om jeg ikke vet det kommer annen mat relativt raskt etterpå!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.