Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-08, 12:34   #121
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Har du fremmedkulturelle venner?

Opprinnelig lagt inn av IOA, her.

Det å være adoptert er absolutt ikke noe negativt. Men i settingen jeg beskrev i innlegget ble det litt mystisk. Altså på en foreldrekaffe i barnehagen der både min datter og denne morens sønn har gått lenge, og der både jeg og min kjære var tilstede.

Ja, klar settingen kan være spesiell. Men jeg hang meg bare litt opp i at folk ikke nødvendigvis er dumme eller mangler hjerneceller om de tror at et barn som utseendemessig er vesentlig forskjellig fra den eller de foreldrene de har sett kan være adoptert. Det er mange adopterte barn, tross alt.

Og så må jeg jo si - at det er utrolig mange foreldre som ikke vet en døyt om barnas lekekamerater i barnehage eller på skole. De vet knapt nok hva barna heter, greier ofte å blande sammen ungene, aner ikke hvem foreldrene er - og jeg tror mange av dem ikke bryr seg heller.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 12:37   #122
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og så må jeg jo si - at det er utrolig mange foreldre som ikke vet en døyt om barnas lekekamerater i barnehage eller på skole. De vet knapt nok hva barna heter, greier ofte å blande sammen ungene, aner ikke hvem foreldrene er - og jeg tror mange av dem ikke bryr seg heller.

Tja, jeg bryr meg, men med 41 barn i en ny avdeling, går jeg ikke rundt og spør alle voksne jeg ser hvem de er mamman eller pappan til. Ikke vet jeg hvem alle barna er heller. Langt ifra. Noen barn har jeg knapt nok sett, for de leveres og hentes til andre tider enn sønnen min. Det betyr ikke at jeg gir beng i dem.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 12:41   #123
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Tja, jeg bryr meg, men med 41 barn i en ny avdeling, går jeg ikke rundt og spør alle voksne jeg ser hvem de er mamman eller pappan til. Ikke vet jeg hvem alle barna er heller. Langt ifra. Noen barn har jeg knapt nok sett, for de leveres og hentes til andre tider enn sønnen min. Det betyr ikke at jeg gir beng i dem.

Nei, så har jeg heller ikke sagt noe spesielt om deg. Men jeg mener oppriktig at når barna har gått i barnehagen sammen i 2-3 år så bør foreldrene vite sånn omtrentlig hvem de andre barna er, og han en viss peiling på foreldrene. Samme på skolen, etter en stund, med foreldremøter, bursdager og henting og levering er det naturlig og normalt at noen som bryr seg har en viss oversikt. Av 41 barn bør du etter 1 år vite av halvparten.

Gammel 27-03-08, 12:45   #124
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av 41 barn bør du etter 1 år vite av halvparten.

Bør jeg?

Gammel 27-03-08, 12:48   #125
bina
Ustabil

Standard

Bør jeg?

Ja, det syns jeg. Det er en stor gruppe, så jeg forventer ikke at man kan alle navnene på ungene. Men ungene vil oftest selv fortelle om de de leker med, ungene blir invitert i bursdager, og opp til en viss alder er jo foreldrene stort sett med. I tillegg treffer man vel NOEN ved henting/levering og på foreldremøter?

Gammel 27-03-08, 12:55   #126
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Sv: Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?

Nå leker ikke barnet mitt med så mange andre barn, det kan jo være en av grunnene til at jeg ikke vet hvem så mange er. Men jeg orker i alle fall ikke å krampeprate med andre voksne bare fordi jeg "kanskje burde" vite hvem de er. De det faller seg naturlig å prate med, prater jeg med.

Gammel 27-03-08, 13:17   #127
bina
Ustabil

Standard

Nå leker ikke barnet mitt med så mange andre barn, det kan jo være en av grunnene til at jeg ikke vet hvem så mange er. Men jeg orker i alle fall ikke å krampeprate med andre voksne bare fordi jeg "kanskje burde" vite hvem de er. De det faller seg naturlig å prate med, prater jeg med.

Nå mente jeg barna da. At du etter ett år i barnehagen burde vite av halvparten av barna. Vite hva de heter og sånn.

Når det gjelder de voksne så treffes man jo. Det er jo foreldrekaffe og diverse, og da er det vel naturlig å snakke med dem?

Gammel 27-03-08, 13:35   #128
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

.

Det er jo foreldrekaffe og diverse, og da er det vel naturlig å snakke med dem?

Foreldrekaffe? Nei, det har vi ikke sett.

Gammel 27-03-08, 18:24   #129
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Ja eg har eit par. Men som dei fleste venene mine er det folk med same el liknande fagleg bakgrunn som eg.
Det same med ungane. Dei har nokre vener med framandkulturell ikkje-vestleg bakgrunn, men ikkje veldig mange.
(Synest eigentleg det er litt synd. Vi bur i eit område der det berre er 3-4 % minoritetselevar på skulen. Eg er redd dei ikkje får det rette inntrykket av byen vi bur i. Eg synest ikkje noko om at nokre skular har 90% innvanrdarar medan andre så å seie har 0.)

Gammel 28-03-08, 15:27   #130
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, jeg har ingen i omgangskretsen som har ikke-vestling bakgrunn. Overhode ikke et bevisst valg, det har bare blitt sånn.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 16:42   #131
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det har jeg!

Gammel 28-03-08, 20:45   #132
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det har jeg.... og barna mine går på en skole med 30-40% elever med annen kulturbakgrunn en norsk eller vest-Europeisk.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.