|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#62 |
|
Ustabil
|
Sv: Nei, analfabeter vil vi ikke haJeg blir litt... tja hva skal jeg si. Jeg syns utgangspunktet for tråden er interessant, og det kunne vært spennende å diskutere saken. Men i stedet har tråden (som vanlig) utviklet seg til en "Frp-ere er dumme"-tråd, og det er ikke en fullt så spennende diskusjon, syns jeg. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Shake it out!
|
Sv: Nei, analfabeter vil vi ikke haFantastisk nydelig tråd, takk for en god latter og ti
|
|
|
#64 |
|
This is normal!
|
Sv: Nei, analfabeter vil vi ikke ha
Vi som del av en større verden enn Norge kan ikke ha samvittighet til å ta imot færre innvandrere enn vi gjør nå. Jeg synes FrPs utspill er forkastlig. Med bakgrunn i det - og store deler av FrPs politikk - synes jeg det er helt greit at dette utviklet seg bl.a. til en "FrPere er dumme"-tråd. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig i at det er sider ved norsk innvandringspolitikk som kan og bør diskuteres. Sist redigert av Ulvefar : 08-04-08 kl 12:42. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Ustabil
|
Jeg er i stor grad enig med deg. Men slik jeg oppfatter innvandringspolitikken i Norge gjennom mange år så har holdningen liksom vært at "vi tar i mot alle som vil og så lar vi det skure og gå - så blir det nok bra til slutt |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Nei, analfabeter vil vi ikke haUseriøst pjatt, som denne tråden for det meste består av, er neimen ikke noe bedre enn Frps pjatt bare fordi det er ikke-Frp-ere som serverer det. Dere kan da bedre enn dette!
|
|
|
#68 |
|
Ustabil
|
Jeg er litt usikker på hvorfor du vil ha egen tråd? Mener du at temaet innvandring og begrensning ikke kan diskuteres i denne tråden? |
|
|
|
|
|
#69 |
|
I menneskeham
Hvor i alle dager har du den oppfatningen fra?
Så problemer med integrering er et ressursspørsmål som kan løses ved å hive (begrensede) pengemidler etter det? ..og du mener vi er såpass fattige her i landet at det ene i så fall utelukker det andre?
Kansje er ikke det veien å gå? Vel, klart du har lov til å si det, like mye som jeg har lov til å være høylydt uenig. Her dreier det seg nok om verdisyn, hvor jeg mener at om Norge med sitt ekstreme private forbruk og høye oljeinntekter sier "nei, vi har bare kapasitet til å ta imot mennesker som ikke trenger hjelp" så er det et utslag av en egosentrisme som nærmer seg det groteske.
Nei, det er absolutt ikke godt nok. På hvilken måte hjelper du og holdningene du støtter til med integrering? Hvor interesserte tror du mennesker er i å bli integrert i et samfunn som behandler dem som annenrangs borgere og fratar dem ethvert håp om gjenforening med familie og venner? Og ikke minst, "50 barn per familie" -eksemplet er så håpløst overdrevet at ikke er gyldig. Det er som å argumentere for at en pasient må slutte å ta medisinen sin fordi den ville vært skadelig i hundredobbelt dose. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
I menneskeham
Neida, men siden denne tråden gjalt et konkret enkelt forslag og allerede var en hetse-FrP-tråd tenkte jeg det var mer ryddig og produktivt å starte en ny. Men for all del.
Godt å høre at du ikke synes det gjeldende forslaget var vel gjennomtenkt, men det er etter mitt syn ikke formuleringene som er det største problemet. Se over. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
I menneskeham
Absolutt. Forskjellen er at dette var en pjattetråd på et forum, mens FrP-pjattet som diskuteres var et politisk utspill hvor lista burde vært høyere. Men det var derfor jeg over foreslo å også starte en seriøs tråd for å ikke blande sammen oppgitt pjatting og seriøs diskusjon. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Ustabil
|
Sv: Nei, analfabeter vil vi ikke haUlvefar - det ble for mye å sitere så du får prøve å koble kommentarene mine til riktig sted. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
I menneskeham
Nei, selvsagt vet jeg at det er i kommunene mye foregår, og at de mange kommuner har dårlig økonomi. Men hvor er det kommunene får pengene sine fra da? Tannfeen? De får det fra skattlegging av egne innbyggere (eiendomsskatt =privat rikdom) og i overføringer fra staten (som får sine inntekter igjen fra privat rikdom, oljeinntekter mm.)
Vel, jeg kjenner ikke dine holdninger utover det du skriver her, så jeg er glad for å høre at mine antakelser om dem er ute på viddene. For "vi kan ikke ta i mot andre enn de som er til nytte" -argumentet i seg selv gir meg frysninger.
Du får ikke noen ganger en litt snikende følelse av at du kan ha et ufullstendig eller unyansert bilde av innvandrere som homogen gruppe?
Vel, om jeg tolker deg i beste mening og ser bort fra den lammende generaliseringen kan jeg bare si amen! Få alle innvandrere i relevant jobb på linje med nordmenn, snakk like mye med folk med pashtunsk som med skånsk aksent, gjør skolene i Groruddalen like bra som de på Frogner, sørg for barnehagedekning så ungene kan lære norsk, gi kommunene penger til å bosette folk raskt og skikkelig, få folk ut av asylmottakene osv. osv. Ingen, hverken muslimske husmødre eller polske bygningsarbeidere skal være annenrangs borgere, og folk uten jobb, uten rettigheter og uten mulighet for å skape en bedre fremtid for seg og sine er nettopp det. Det er ikke akkurat det vi er uenige om, er det vel? |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Ustabil
|
Sv: Nei, analfabeter vil vi ikke haUlvefar: jeg aner ikke om du er politisk engasjert, ei heller hvor du jobber. Men har du noen gang på den ene eller andre måten sett kommunal virksomhet fra innsiden? Det har jeg. Og den typiske kommune som jeg kjenner er sånn: man skattlegger allerede innbyggerne maks. Eiendomsskatten ble innført for noen år siden, under stort ramaskrik. Skolene er forfalte. Eldre står i kø for plass på sykehjem eller omsorgsbolig. Psykiatrien lider av manglende ressurser. Sosialkontoret har alt for lite penger på budsjettet. Innvandrere får (som alle andre) det som er påbudt etter lov, som altså er et minimum. Hovedmålet er full barnehagedekning som en minister og en regjering har lovt innbyggerne. Men hvor ble midlene fra tannfeen egentlig av? Tja, si det. Realiteten i mange kommuner er som nevnt over. Man har driftsutgifter som er alt for høye i forhold til inntektene, og budsjettbehandlingen minner ikke mye om en ideell verden. Når fylkesmannen legger sin klamme styringshånd over politikere og administrasjon da er det slutt på alle gode intensjoner. Da er det god, gammeldags hestehandel. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Multitaskingmaniac
|
Eller lage en egen Frp pjattetråd?
|