Sv: Nei, analfabeter vil vi ikke ha
Ulvefar - det ble for mye å sitere så du får prøve å koble kommentarene mine til riktig sted.
Når det snakkes om ressurser og integrering, og du knytter det til privat rikdom og oljeressurser så syns jeg at du bommer. Hvem er det som står for integreringen, sånn i praksis? Er det du og jeg som skal tilrettelegge og ta av vår private økonomi? Er det staten, som skal øse olje-milliarder over innvandrerne? Nei. Ingen av delene. Det er kommunene. Og kommunene... ja nå husker jeg ikke hvor mange prosent av dem som er på denne ROBEK-lista, men det er mange! Når kommunene skal ta i mot innvandrere, tilrettelegge for dem, sikre barna språkopplæring i skolen, arrangere norskkurs for innvandrer-kvinner, skaffe dem boliger og jobb - så er det ÅPENBART et ressursspørsmål. Det er ikke mange kommuner i Norge som vi kan betegne som "rike".
I mange av de kommunene som har tatt i mot mange innvandrere så har ressursene blitt brukt på å skaffe bolig, påbudt norsk-kurs, samt morsmålslærere. Det er det man har kapasitet til. Når man da har gjort det, så har man ansett seg som ferdige med jobben, og innvandrerkvinnene har bokstavelig talt gått tilbake til kjøkkenbenken.
Nå er jeg neppe objektiv, men jeg mener at fosterhjemseksemplet er bedre enn medisineksemplet. Men forsåvidt - også medisineksemplet illustrerer hva jeg mener. Det er ikke sånn at "jo mer jo bedre". Pasienten skal ikke ta 100 ganger dose for da blir han 100 ganger fortere frisk. Pasienten skal ta akkurat riktig dose. Med ujevne mellomrom er det en eller annen reportasje fra et asylmottak eller lignende. Siste jeg så var fra et mottak for mindreårige som hadde kommet alene. Og jo.... det er her jeg syns fosterhjemseksemplet er glimrende. Det er ikke godt nok å stue dem inn på små rom og klappe seg på brystet og fortelle hvor flinke vi er på å ta i mot innvandrere. For ja, kan godt hende vi er flinke til å "ta i mot", men er vi flinke til å "ta vare på"?
Når du snakker om mine holdninger så er du et stykke ute på viddene. Jeg mener jo (i motsetning til deg?) at vi skal ta ordentlig i mot de vi tar i mot. At vi skal inkludere dem og la dem bli fullverdige samfunnsborgere. Det blir de aldri så lenge de bor på asylmottak eller i ghetto-bydeler i Oslo. De blir aldri fullverdige og medregnet så lenge de lever på sosialstønad og ikke snakker norsk. Fullverdige blir de først når vi har greid å inkludere dem på en sånn måte at de er "på lik linje" med alle andre. Samme rettigheter, samme muligheter og samme plikter.
Svensker i Norge er på lik linje med nordmenn. Mange av dem blir aldri gode i norsk, men vi forstår dem og henger oss derfor ikke opp i det. De bor midt i blant oss, de har jobber og ungene deres går på norske skoler. OK, så feirer mange av dem midtsommer litt mer enn oss, men vi aksepterer dem for det. De er inkluderte og integrerte. De greier seg selv, har inntekt og bolig og deltar i samfunnslivet. Inntil innvandrere uansett opphav blir inkludert på samme måte som svensker så vil de være det du kaller annenrangs borgere - og det er det jeg mener at vi må jobbe for å få slutt på!
|