Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-06, 11:07   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg tenker egentlig litt motsatt; hvis jeg skal ha gjester setter jeg gjerne hensynet til gjestene først - hva de liker og kan tenkes å sette pris på, fremfor hva hva som er mine egne preferanser. Det innebærer at dersom jeg skulle hatt gjester som var vegetarianere, ville jeg servert vegetarmat (ev, en kombinasjon), hvis jeg skulle hatt muslimer på besøk ville jeg ikke servert svinekjøtt, osv. Som en generell og overordnet regel.

Jeg synes det er en selvfølge å servere vegetarmat til vegeterianere, noe annet enn svinekjøtt til muslimer og ikke egg til eggeallergikere.

Jeg ser derimot ikke noen nødvendighet av å på død og liv servere akkurat det gjestene liker aller best, og særlig ikke dersom det er en rett jeg selv har motforestillinger mot. Jeg ville for eksempel ikke servert hund, selv om jeg hadde invitert gjester som hadde det som livrett og selv om vedkommende var invitert på en høytidsdag der vedkommende foretrakk å spise hundekjøtt. En ting er at tanken på hundekjøtt byr meg i mot. En helt annen ting er at jeg ikke ville hatt snøring på hvordan hund skulle tilberedes. Serverer man den med rømme eller sjokoladesaus, liksom?

Jeg ser for meg at dersom en muslim skulle føle seg forpliktet til å servere ribbe på julaften, så er det ikke sikkert man får den julematen man vil ha likevel. Jeg tror ikke man kan regne med at en muslim med andre mattradisjoner, og som aldri har tilberedt svinekjøtt før, plutselig klarer å trylle frem norsk juleribbe med sprøstekt svor a la Ingrd Espelid på første forsøk. Og det er jo det man vil ha. Hvis det ferdige resultatet viser seg å bare være "svinekjøtt", så kan det vel heller være det samme, kan det ikke? Da ville i alle fall jeg foretrekke å få servert mat som verten kan tilberede. Med andre ord: heller vellykket lammesteik enn mislykket ribbe, ville vært min konklusjon.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.