Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er forbrenning alt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-08, 20:48   #18
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er forbrenning alt?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Man må også huske at det er mye hel og halvfabrikata som rett og slett inneholder mye dritt. Og at vi spiser altfor lite grove kornprodukter og trege karbohydrater. Folk var feite før også, men det er klart at mosjon spiller en rolle. Men jeg tror faktisk at kosten er hovedproblemet.

Jeg er ikke enig i at det er et handikap å ikke kunne spise det alle andre spiser. Det er faktisk en bra ting i mange tilfeller, for å spise store tallerkener med pasta og ostesaus ol som folk flest ofte legger i seg er IKKE bra.

Jeg har nesten ikke spist karbo på en uke nå. Så spiste jeg en pakke nudler i sta og hva skjedde? Jeg følte meg bare mer sulten og er VELDIG godtesyk.

Jeg tror ikke vi er så uenige som du vil ha det til

Og når jeg snakker om å ikke kunne spise det alle andre spiser, så snakker jeg ikke om å gafle i seg usunn mat. For alt i verden. Jeg snakker om at i det fleste sammenhenger er det vanskelig å følge ekstremkurer. Og jeg har ei venninne som må gå på diett pga sykdom, og for henne er det definitivt et handikap å ikke kunne spise det hun får servert - om det er aldri så vanlig og normalt sunn kost.

Og igjen - nudler er ikke sunne karbohydrater! Det er ikke det ekspertene anbefaler når de sier hvor mye karbohydrater du skal spise! Tvert i mot....

Og nei, forskning viser at folk ikke spiser så veldig mye mer enn før, men de spiser mer usunt = mer sukker og fine kornprodukter, mer fett, mer kjøtt og mindre fisk. Men ikke nok til at vi burde legge på oss så mye som vi gjør. Men vi beveger oss veldig mye mindre. Forflytningsaktiviteten vår er halvert og vel så det. Vi går veldig mye mindre. Vi gjør mye mindre husarbeid. Vi ser veldig mye mer på tv (og da sitter vi stille).

Norges Idrettshøyskole vurderer å fjerne opptakskravene knyttet til fysisk aktivitet? Årsak? Selv de som er godt trente og interessert i idrett er i dårligere fysisk form. Veldig mange består ikke opptakskravet. Og det selv om kravene er halvert de senere årene!

Vi spiser mer enn vi forbrenner, og når vi gjør det (og ikke er i ketose ), ja da legger vi på oss. Det er en naturlov!

Og når vi jo-jo-slanker oss og prøver alle mulige kurer, ja da ødelegger vi forbrenningen. Og resultatet er at noen legger på seg/eller ikke tar av, selv når de spiser lite. Eller nettopp fordi de spiser lite.

Det finnes bare EN måte å få fikset dette på, og det er å begynne å trene. Trening er løsningen på det aller meste. Den gir oss høyere forbrenning, sterkere hjerte, bedre lungefunksjon, sterkere beinbygging, bedre psyke osv, osv, osv. Det finnes ikke EN negativ ting ved trening. Bare en haug med positive nemlig

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.