|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonJeg synes det er høflig å ha et utvalg drikke til gjestene, herunder mineralvann/brus, øl med og uten alkohol og vin, spesielt hvis det serveres mat der det er godt med vin og øl til. Så kan de som vil velge, i vår familie er det uansett ikke noen som har alkoholproblemer, så jeg unner de som vil ha et glass eller to vin/øl til maten det. Vi har hatt det både i dåp og konfirmasjon.
![]() |
#2 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Tja, for meg vil det være det. Spesielt til type mat der det er vanlig og godt med vin til. Jeg snakker ikke om at man ikke klarer seg uten eller at det ikke er fest uten, men jeg ser ingen grunn til å ikke tilby det til gjester som liker vin til maten. Jeg skjønner ikke utsagnet om at voksne folk ala tante Gerda og bestefar ikke kan nyte vin eller øl til maten fordi barna ikke kan det. Og jeg skjønner absolutt ikke hvilken skade det har for barn, så framt ingen har alkoholproblemer. For meg blir det fanatisk å ikke kunne servere vin eller øl til maten eller konjakk til kaffen med barn til stede, av den grunn at det er barn til stede.
![]() |
#3 |
Nek er allrighte dyr
For meg i mine selskap blir det høflig, mer å velge i for gjestene, det kan ihvertfall ikke bli uhøflig for de som ønsker alkohol. Jeg reagerer selvsagt ikke på selskap uten alkohol, det er jo vanlig med begge deler i dåp og konfirmasjon, jeg synes bare argumentene med at barn og alkohol ikke hører sammen ikke har så stor gyldighet slik jeg kjenner til alkoholservering i sånne settinger.
![]() |
#4 |
Textrovert
|
Jeg er også veldig overrasket over dette. Jeg kan ikke huske å ha vært i en eneste dåp eller konfirmasjon der det har blitt servert alkohol. Men om det hadde blitt servert, så hadde jeg ikke sett på det som en mer (eller mindre, for den saks skyld) riktig/høflig ting å gjøre.
![]() |
#5 |
Nek er allrighte dyr
Jeg synes det er høflig hvis man vet det kommer gjester som setter stor pris på en god vin til mat.
![]() |
#6 |
Textrovert
|
Jeg har aldri tenkt på det på den måten. Kanskje fordi jeg har et avslappet forhold til alkohol og ikke "tar min død" av det ikke serveres. Dessuten synes jeg det skal være opptil vertsskapet å bestemme. Er det unaturlig for dem å servere alkohol, så synes jeg virkelig ikke de skal gjøre det bare fordi de vet at onkel Arne liker en Hansa til maten.
![]() |
#7 |
Nek er allrighte dyr
Så ergo har ikke jeg et avslappet forhold til alkohol og tar min død av at det ikke serveres? Det er jo nettopp som vertskap jeg tenker når jeg skriver, ikke som gjest. Personlig bryr jeg meg ikke om jeg får brus eller vin i dåp og konfirmasjon, men det er mange som setter pris på det og som virkelig nyter øl og vin til en bedre middag. Og siden jeg mener at barn absolutt ikke tar skade av at det serveres alkohol i slike settinger, så synes jeg det er høflig av meg som vertskap å tilby det og jeg mener at det ikke har noen hensikt å ikke gjøre det. Hvis folk er avholds eller bare ikke vil servere alkohol, så vær så god, men jeg synes ikke påstanden om at alkohol og barn ikke hører sammen og at når dåpsbarnet eller konfirmanten ikke kan drikke det, så kan man ikke servere det til gjester, er logisk. Jeg tror heller ikke at de fleste "tar sin død" av å ikke bli servert alkohol ved slike anledninger, jeg ser bare ingen grunn til å ikke gjøre det hvis noen liker å drikke øl eller vin til.
![]() |
#8 |
Mother of Dragons
|
Det kan jeg være enig i, men det betyr jo ikke at det er uhøflig å ikke servere heller.
![]() |
|
|