|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?
Men snakker vi om å enten/eller her? For da er jeg selvfølgelig 100% enig i at man skal kjøpe mat til dem som ikke har det. Alvorlig talt!
|
|
|
#42 |
|
Fortynnet
|
Polyanna sa det. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?(I dette innlegget ble det visst ikke mye om «design».)
Dette er jo trivielt observert sant, spørsmålet blir jo hvilke privatøkonomiske grep man eventuelt skal føle seg forpliktet til å ta innenfor disse rammene.
Og jeg er jo også enig når det gjelder en jakke eller en klokke, men jeg kunne sikkert brukt 10 000 euro på et bilde om den riktige anledningen bød seg, og jeg skulle gjerne ha brukt 3 000 på et fjernsynsapparat. Ikke ville jeg hatt særlig dårlig samvittighet heller tror jeg. Jeg burde sikkert. Faktum er vel for de aller fleste av oss, vel iallefall for meg – jeg trenger ikke snakke for noen andre, at hvis jeg ikke kjøper en jakke, så kjøper jeg noe annet til meg selv for pengene, de blir ikke brukt til å bekjempe tropesykdommer som dreper og invalidiserer barn. Skatt har blitt nevnt i tråden, og det er naturligvis ikke særlig relevant; det totale skattetrykket for en lønnsmottager er vel rundt 2/3 i Norge som i andre moderne samfunn, men de pengen blir jo også (så godt som) i sin helhet brukt på oss selv. Og om man mener at skjevhetene i verden bør rettes opp, tror jeg det er dette området man på en eller annen måte må få gjort noe, om ikke direkte med skattetrykk eller fordeling av skattepenger, så med hvordan man skrur sammen internasjonale avtaler for handel. Jeg tror ikke appeller til den enkeltes sosiale og økonomiske samvittighet vil hjelpe noe særlig; til det er hedonistisk ansvarsfraskrivlse alt for behagelig, men jeg tror kanskje det f.eks kunne gå an å få aksept for at en jakke fra Kina skal koste litt mer fordi den ikke produseres av slaver, fordi det er noe som ville gjelde «alle», og ikke bare gå ut over min individuelle økonomi. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?[quote]
Blir brukt på oss selv er jo en sannhet med modifikasjoner da. Ja, pengene blir brukt i Norge, men jeg vil gjerne se regnestykket som viser at de som betaler skatt får igjen det de betaler inn
|
|
|
#45 |
|
|
Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?Jeg synes det er litt oppbrukt å si at man snobber hvis man kjøper godt design (merk, GODT design, ikke bare design), og har ingen problemer med å si at jeg drømmer om å ha så god råd at jeg kan kjøpe den type møbler som treffer en nerve hos meg. Snobbete? Til og med wannabesnobbete? Jaja. Det er ihvertfall ikke pisspreik. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Jeg tar jo naturligvis til etterretning at du (i alle fall etter egen definisjon) ikke har noe stort luksusforbruk, gir penger til (uspesifiserte) gode formål og betaler skatt. Vel, ut fra tidligere tråder har jeg jo også et godt intrykk av deg, og lover å ikke glemme det etterhvert som jeg oppdaterer helhetsinntrykket mitt som følge av denne tråden. For, vel, FP er jo alt jeg har å "dømme" deg etter, ettersom jeg ikke aner hvem du er eller hva du gjør IRL.
Nei, det er jo ikke som om man får igjen noen goder selv ved å bo i en velferdsstat. Og den norske stat øser som kjent så mange promille av sitt eget budsjett ut over gode formål at man må da for søren kunne unne seg en designklokke med snøhvit samvittighet hvis man til og med følger skatteloven!
Så, om man får tyn for å kjøpe Prada-vesker eller jakker for flere alminnelige månedslønner forsvinner gleden ved å tjene penger, og da gidder ikke de som har fått resten av bermen ut av steialderen (=de som kjøper luksusvarer) å jobbe lengre? ...Du jobber ganske hardt for å gi meg et vesentlig dårligere inntrykk av rike mennesker enn jeg allerede hadde, du ser det?
Vil folk ha lønn for å jobbe? Næh, det hadde jeg ikke tenkt på! Seriøst? Kommer ikke penger fra banken og melka fra butikken? Vent, ja, kansje du har rett! Kansje vi kan bruke dette til noe positivt! Ja! Vi gir mer lønn til de som gjør jobber som er vanskelige, ansvarskrevende og til gavn for andre! God idé!
Hva skal jeg kritisere for da? At de bruker dem? Det er vel ennå dummere å kjøpe en dyr jakke og så bare la den henge i skapet?
Ikke mye bedre så langt er jeg redd. Siden du er så godt i gang og allerede har tikket inn med slagerene "dere er nok misunnelige", "jeg ville også redde verden engang", "noen må skape verdiene", og -til tross for eksplisitt advarsel i forrige innlegg - "skal jeg alltid ha dårlig samvittighet?", råder jeg deg nå til å si "det nytter ikke likevel", som er den eneste du mangler for å ha bingo i nedlatende klisjeer. Er det et hefte man kan få ved henvendelse på BI? Sist redigert av Ulvefar : 05-05-08 kl 01:30. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
I menneskeham
Jepp. Elementært, jeg vil si banalt til og med. Men for å svare på utsagnet "Har man ærlig og rederlig tjent pengene sine, så bør man vel få bruke den akkurat som man vil, uten at noen skal gjøre seg til dommer over fornuften i det man velger å kjøpe?" følte jeg at jeg måtte begynne helt fra grunnen av. Sist redigert av Ulvefar : 05-05-08 kl 01:25. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?Ulvfar, jeg hadde egentlig tenkt å skrive et langt svar til deg, det har kvernet i bakhodet mitt på jobben i dag, men så kjenner jeg at jeg ikke orker. Vi blir neppe "enige" på et par-tre innlegg, og jeg er gressenke denne uka og har alt annet enn tid og overskudd til å sitte her i lange diskusjoner, om de er aldri så interessante
|
|
|
#49 |
|
I menneskeham
Sv: Hva er forskjellen på design og ikke design?Den er grei. Har litt knapt med tid til lange innlegg selv -er midt i flytting og mye annet om dagen. Men takker for diskusjonen så langt, og fortsetter gjerne en annen gang når tiden tillater det. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Pauset
|
Jeg syns egentlig ordet overforbruk er interessant. Diskusjonen går sin gang her så man kan vel si noe om overforbruk. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| design |
|
|