Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-08, 13:58   #1
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Nå leser du litt for mye her. Det er forskjell på baksnakking og steinkasting. Stoooor forskjell.
Baksnakkinga det her er snakk om går ut over en person som ikke var tilstede. I forhold til barna tilstede har jeg allerede sagt at jeg synes det forkastelig. Da vet jeg ikke mer hva jeg skal si.

Jeg forstår deg slik at du synes materielle skader er alvorlig, mens baksnakking er mindre alvorlig, ihvertfall hvis barn ikke er tilstede. Da forstår jeg også hvorfor vi er uenige, siden jeg synes det er viktig å markere at rasistiske utsagn er like uakseptabelt som steinkasting.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 14:08   #2
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg forstår deg slik at du synes materielle skader er alvorlig, mens baksnakking er mindre alvorlig, ihvertfall hvis barn ikke er tilstede. Da forstår jeg også hvorfor vi er uenige, siden jeg synes det er viktig å markere at rasistiske utsagn er like uakseptabelt som steinkasting.

Du har i alle fall litt rett her.
Jeg lurer på en ting tilbake; er det like ille å kalle noen en sur feiting; som en sur svarting? Vil du reagerere like mye?
Og hvis man hermer etter en nordlandsdialekt, istedetfor utenlands dialekt?
Jeg synes det virker som om det er verre sosialt sett, når det er innvandrere eller utlendinger det går utover.
Man bør bli like sjokkert dersom det f.eks. er en med briller det går ut over.
Eller tar jeg helt feil? Kan godt være det altså.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 14:13   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på en ting tilbake; er det like ille å kalle noen en sur feiting; som en sur svarting? Vil du reagerere like mye?
Jeg synes det virker som om det er verre sosialt sett, når det er innvandrere eller utlendinger det går utover.

Det reageres nok sterkere når det går ut over noen med mørk hud, fordi historien viser at denne gruppen har blitt mer undertrykket enn folk med briller eller nordlendinger. Det betyr ikke at det er greit å harselere med andre grupper.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 14:39   #4
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Du har i alle fall litt rett her.

Jeg personlig synes det er akkurat like galt med alle eksemplene du nevner, og ville reagert. Men som glitter sier er det en lengre og mer anerkjent historie bak rasistiske utsagn. men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til.

Ville du si at det var greit at du ikke synes rasistiske utsagn var uakseptabelt fordi mange ikke ville tatt det like alvorlig som at noen ble kalt en tjukk gris?

Gammel 07-05-08, 14:58   #5
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg personlig synes det er akkurat like galt med alle eksemplene du nevner, og ville reagert. Men som glitter sier er det en lengre og mer anerkjent historie bak rasistiske utsagn. men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til.

Ville du si at det var greit at du ikke synes rasistiske utsagn var uakseptabelt fordi mange ikke ville tatt det like alvorlig som at noen ble kalt en tjukk gris?

Hvis mange syntes at det er verre å bli kalt en tjukk gris enn en sur svarting (var det du skrev?); om jeg da også ville tatt mindre alvorlig på sur svarting-stemplet.
Jeg synes begge deler er like ille. Begge er som Azi så fint formulerer: "folk som prøver å heve seg selv ved å kalle andre stygge ting".

Men jeg er litt lei av at det er rasisme som hele tiden løftes frem og folk blir sjokkert over. Det er liksom litt mote nå.
F.eks. er det ikke like pop å løfte frem mye av det jeg ble plaga for i oppveksten med utseende, dialekt og sånne ting.
Altså; det er ikke greit med rasisme; det er forkastelig! Hvis man virkelig mener at folk med mørk hud er mindre intelligent enn lys hud er det virkelig ille.
Men det er ikke alt som er vondt ment, folk trenger bare å få utløp for negative følelser uten at det handler så mye om den personen det går ut over der og da. Sånn som HI beskriver denne damen ville hun ha rast over enhver lille tue som kom i henne vei, tror jeg.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 15:29   #6
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Men det er ikke alt som er vondt ment, folk trenger bare å få utløp for negative følelser uten at det handler så mye om den personen det går ut over der og da. Sånn som HI beskriver denne damen ville hun ha rast over enhver lille tue som kom i henne vei, tror jeg.

Her er det jeg skiller mellom
1. Hva som faktisk sies og gjøres, og hvorvidt det er uakseptabelt og bør protesteres på
2. Hvordan man bør forsøke å ta det om man er den det går ut over eller den som sa det
3. Om det var ment like galt som det var sagt

Jeg lurer på om du blander disse tingene? Hvis noen kaller meg tjukka, så tenker jeg at det er en uhøflig og uakseptabel ting å si. At personen kan ha tusen gode grunner til hvorfor det glapp ut, og at ingen av disse handler om meg er helt rett. Det kan gjøre det lettere å takle for den som sa det og den som fikk det slengt etter seg. Men det er fremdeles helt uakseptabelt og jeg ser det som min samfunnsplikt å markere at dette ikke er greit.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:24.