Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)
Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.
Jeg personlig synes det er akkurat like galt med alle eksemplene du nevner, og ville reagert. Men som glitter sier er det en lengre og mer anerkjent historie bak rasistiske utsagn. men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til.
Ville du si at det var greit at du ikke synes rasistiske utsagn var uakseptabelt fordi mange ikke ville tatt det like alvorlig som at noen ble kalt en tjukk gris?
Hvis mange syntes at det er verre å bli kalt en tjukk gris enn en sur svarting (var det du skrev?); om jeg da også ville tatt mindre alvorlig på sur svarting-stemplet.
Jeg synes begge deler er like ille. Begge er som Azi så fint formulerer: "folk som prøver å heve seg selv ved å kalle andre stygge ting".
Men jeg er litt lei av at det er rasisme som hele tiden løftes frem og folk blir sjokkert over. Det er liksom litt mote nå.
F.eks. er det ikke like pop å løfte frem mye av det jeg ble plaga for i oppveksten med utseende, dialekt og sånne ting.
Altså; det er ikke greit med rasisme; det er forkastelig! Hvis man virkelig mener at folk med mørk hud er mindre intelligent enn lys hud er det virkelig ille.
Men det er ikke alt som er vondt ment, folk trenger bare å få utløp for negative følelser uten at det handler så mye om den personen det går ut over der og da. Sånn som HI beskriver denne damen ville hun ha rast over enhver lille tue som kom i henne vei, tror jeg.
|