Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-08, 09:33   #101
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Men her er litt av poenget at han som ble kalt en sur svarting; ikke var der hvor det skjedde. Og følgelig ikke ante noenting, om hverken fornærmelsen eller "forsvaret".

Eeeeh så det er greit med rasistiske utsagn så lenge den det snakkes om ikke er til stede?

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 09:39   #102
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkert!

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg ville reagert dersom det gikk ut over en tilstedeværende. Og i så måte skiller jeg ikke på om folk skjeller ut noen fordi de er "svartinger" eller om de skjeller dem ut fordi bussen er forsinket.

Å skjelle ut en forsinka bussjåfør kan være berettiget eller surmaget, å skjelle ut noen for å være født "svartinger" er aldri greit!

Makan!

Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 09:42   #103
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Eeeeh så det er greit med rasistiske utsagn så lenge den det snakkes om ikke er til stede?

Det har jeg ikke sagt.
Hun viser seg som et utrolig dårlig forbilde for barna sine.

Men han som jobbet der opplevde nok ikke at HI tok han i forsvar; det var mitt poeng. Når nå Føniks sa at hun skulle ønske noen hadde tatt henne i forsvar, når hun fikk rasistiske kommentarer.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 09:53   #104
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Å skjelle ut en forsinka bussjåfør kan være berettiget eller surmaget, å skjelle ut noen for å være født "svartinger" er aldri greit!

Makan!

Berettiget å skjelle ut bussjåføren fordi bussen er forsinka??
Liksom at han har kjørt sakte med vilje da eller? Sikkert mange bussjåfører som helst ser at bussen blir forsinka .

Gammel 07-05-08, 09:54   #105
Maiken38
Optimist

Maiken38 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Sv: Re: Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Opprinnelig lagt inn av Maiken38, her.

Jøss! Så hvis en stemmer på FrP så er man automatisk rasist. Er du en politisk rasist? Helt mållaus ja ikke rart det er krig i verden med en sånn kommentar.
Tilbake til tråden. Dessverre så finest det slike folk uansett hva en måtte stemme på. Dette over hodet ikke noe med politikk å gjøre. Dette var tydelig hvis en meget uhøflig dame. Som sikkert hadde en ekstremt dårlig dag. Og jeg legger til at slik oppfører man seg bare ikke. Uansett hva en måtte stemme……………

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Veldig bra at du reagerte, HI.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns det er vesentlig forskjell på følgende to scenarier:

1) Damen skjeller ut en servitør og kaller han / henne for svarting. "Heltinnen" tar servitøren i forsvar.

2) Damen omtaler en person som ikke er tilstede som svarting. "Heltinnen" kommenterer dette lavmælt til sin venninne, men blir overhørt av damen.

Ser du forskjellen? Ser du forskjellen på å ta noen i forsvar (som faktisk er til stede), og det å sitte og kommentere lavmælt til sin venninne?

Jeg tok i går en gutt i 8-10 års alderen i forsvar. Han syklet langs veien, og en sur kjerring i en bil begynte å tute til han, for hun syns han skulle flytte seg. Så vrengte hun bilen inn rett foran gutten, så han nesten kjørte i siden på bilen. Deretter åpnet hun døra og kjeftet på gutten. Jeg grep inn og sa "Ærlig talt, du kan da ikke kjøre på gutten???"

Men om jeg hadde sett episoden, og senere sett damen, og så slarvet til min venninne om at "der er hun som nesten kjørte på den gutten, herregud, altså.... " - er jeg da flink?

Aminta,
Helt greit at du prikker meg. Men for det første så er jeg ikke rasist og for det andre har ikke jeg nevnt et eneste ord om bil.
Kommentaren din Aminta:
Det har selvsagt også noe med politikk å gjøre, politisk ståsted sier mye om menneskesyn. Det var nok en FrP-er (Og rettskriving er en fin bil.)

Gammel 07-05-08, 10:04   #106
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Berettiget å skjelle ut bussjåføren fordi bussen er forsinka??
Liksom at han har kjørt sakte med vilje da eller? Sikkert mange bussjåfører som helst ser at bussen blir forsinka .

Nuvel. Nå var det jo ikke akkurat at det var greit å hetse bussjåfører som var budskapet jeg prøvde å få fram her da. Bussjåfør var ikke mitt eksempel engang, og jeg mener ikke å insinuere noe vondt i det hele tatt om de hardt prøvede utøverene av dette yrket. Men selv bussjåfører er jo bare mennesker, så en eller annen gang mellom universets fødsel og død kan det jo tenkes at en av dem gjør noe som fortjener en skyllebøtte. Men ikke en eneste gang i denne tiden er det greit å skjelle ut noen for å ha valgt seg foreldre med feil etnisk opprinnelse.

Så i klartekst var poenget å illustrere binas tilsynelatende manglende evne til å skille mellom hva en person er og gjør.

-Ingen uskyldige bussjåfører ble skadet under innspillingen av dette innlegget.-

Sist redigert av Ulvefar : 07-05-08 kl 12:29.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 10:26   #107
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

(..) og for det andre har ikke jeg nevnt et eneste ord om bil.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 12:05   #108
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Mener du man ikke skal reagere dersom det ikke er aldeles helt sikkert at det får en umiddelbar konsekvens?

At det hadde vært bedre å stilltiende godta nazisme siden den ikke forsvinner helt likevel? At unger ved et bord kan få høre voksne uttrykke uakseptable holdninger uten motbør, bare fordi de sikkert ikke forandrer mening likevel?

Jeg venter spent på binas svar på dette.

Det var litt over grensa over hva man bør si og gjøre. Ikke pent å herme og kalle han en sur svarting i klaginga si.
Jeg tenker heller at hun måtte ha en veldig dårlig dag (eller foregående natt); enn at dette er en forferdelig rasist og møkkadame.

Jeg lurer på om du mener at det er greit å la noen kaller andre svarting, fordi de kan ha hatt en dårlig dag. Er ikke dette uakseptabel oppførsel for deg?

Siden vi også snakker om biler i denne tråden tar jeg et autofilt eksempel:Hvis sønnen min har en dårlig dag og kaster stein på en bil mens ditt barn ser på, ville du bare trukket på skulderne siden det ikke var din bil? Eller ville du grepet inn? Eller i det minste gitt ditt eget barn en indikasjon på at dette ikke var akseptabel oppførsel?
Og mener du at det å irettesette barnet mitt i denne situasjonen er det samme som å kalle ham "drittunge"? Er det ikke en forskjell på å irettesette en handling og å fordømme et individ?

Jeg forstår ikke dere som mener at det ikke har en følge å være passiv når noen oppfører seg helt uakseptabelt, uansett hva slags grunn de har. Hva tenker dere rundt grenseflytting og normalisering av uakseptabel atferd?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 13:19   #109
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg lurer på om du mener at det er greit å la noen kaller andre svarting, fordi de kan ha hatt en dårlig dag. Er ikke dette uakseptabel oppførsel for deg?

Siden vi også snakker om biler i denne tråden tar jeg et autofilt eksempel:Hvis sønnen min har en dårlig dag og kaster stein på en bil mens ditt barn ser på, ville du bare trukket på skulderne siden det ikke var din bil? Eller ville du grepet inn? Eller i det minste gitt ditt eget barn en indikasjon på at dette ikke var akseptabel oppførsel?
Og mener du at det å irettesette barnet mitt i denne situasjonen er det samme som å kalle ham "drittunge"? Er det ikke en forskjell på å irettesette en handling og å fordømme et individ?

Jeg forstår ikke dere som mener at det ikke har en følge å være passiv når noen oppfører seg helt uakseptabelt, uansett hva slags grunn de har. Hva tenker dere rundt grenseflytting og normalisering av uakseptabel atferd?

Nå leser du litt for mye her. Det er forskjell på baksnakking og steinkasting. Stoooor forskjell.
Baksnakkinga det her er snakk om går ut over en person som ikke var tilstede. I forhold til barna tilstede har jeg allerede sagt at jeg synes det forkastelig. Da vet jeg ikke mer hva jeg skal si.

Gammel 07-05-08, 13:58   #110
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Nå leser du litt for mye her. Det er forskjell på baksnakking og steinkasting. Stoooor forskjell.
Baksnakkinga det her er snakk om går ut over en person som ikke var tilstede. I forhold til barna tilstede har jeg allerede sagt at jeg synes det forkastelig. Da vet jeg ikke mer hva jeg skal si.

Jeg forstår deg slik at du synes materielle skader er alvorlig, mens baksnakking er mindre alvorlig, ihvertfall hvis barn ikke er tilstede. Da forstår jeg også hvorfor vi er uenige, siden jeg synes det er viktig å markere at rasistiske utsagn er like uakseptabelt som steinkasting.

Gammel 07-05-08, 14:08   #111
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg forstår deg slik at du synes materielle skader er alvorlig, mens baksnakking er mindre alvorlig, ihvertfall hvis barn ikke er tilstede. Da forstår jeg også hvorfor vi er uenige, siden jeg synes det er viktig å markere at rasistiske utsagn er like uakseptabelt som steinkasting.

Du har i alle fall litt rett her.
Jeg lurer på en ting tilbake; er det like ille å kalle noen en sur feiting; som en sur svarting? Vil du reagerere like mye?
Og hvis man hermer etter en nordlandsdialekt, istedetfor utenlands dialekt?
Jeg synes det virker som om det er verre sosialt sett, når det er innvandrere eller utlendinger det går utover.
Man bør bli like sjokkert dersom det f.eks. er en med briller det går ut over.
Eller tar jeg helt feil? Kan godt være det altså.

Gammel 07-05-08, 14:13   #112
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på en ting tilbake; er det like ille å kalle noen en sur feiting; som en sur svarting? Vil du reagerere like mye?
Jeg synes det virker som om det er verre sosialt sett, når det er innvandrere eller utlendinger det går utover.

Det reageres nok sterkere når det går ut over noen med mørk hud, fordi historien viser at denne gruppen har blitt mer undertrykket enn folk med briller eller nordlendinger. Det betyr ikke at det er greit å harselere med andre grupper.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 14:22   #113
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Kjenner at jeg ikke ble noe sjokkert over det HI opplevde eller det bina og Line* står for.
Det er det jeg fint kaller hverdagsrasisme og folk som prøver å heve seg selv ved å kalle andre for stygge ting.

Gammel 07-05-08, 14:39   #114
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Du har i alle fall litt rett her.

Jeg personlig synes det er akkurat like galt med alle eksemplene du nevner, og ville reagert. Men som glitter sier er det en lengre og mer anerkjent historie bak rasistiske utsagn. men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til.

Ville du si at det var greit at du ikke synes rasistiske utsagn var uakseptabelt fordi mange ikke ville tatt det like alvorlig som at noen ble kalt en tjukk gris?

Gammel 07-05-08, 14:58   #115
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg personlig synes det er akkurat like galt med alle eksemplene du nevner, og ville reagert. Men som glitter sier er det en lengre og mer anerkjent historie bak rasistiske utsagn. men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til.

Ville du si at det var greit at du ikke synes rasistiske utsagn var uakseptabelt fordi mange ikke ville tatt det like alvorlig som at noen ble kalt en tjukk gris?

Hvis mange syntes at det er verre å bli kalt en tjukk gris enn en sur svarting (var det du skrev?); om jeg da også ville tatt mindre alvorlig på sur svarting-stemplet.
Jeg synes begge deler er like ille. Begge er som Azi så fint formulerer: "folk som prøver å heve seg selv ved å kalle andre stygge ting".

Men jeg er litt lei av at det er rasisme som hele tiden løftes frem og folk blir sjokkert over. Det er liksom litt mote nå.
F.eks. er det ikke like pop å løfte frem mye av det jeg ble plaga for i oppveksten med utseende, dialekt og sånne ting.
Altså; det er ikke greit med rasisme; det er forkastelig! Hvis man virkelig mener at folk med mørk hud er mindre intelligent enn lys hud er det virkelig ille.
Men det er ikke alt som er vondt ment, folk trenger bare å få utløp for negative følelser uten at det handler så mye om den personen det går ut over der og da. Sånn som HI beskriver denne damen ville hun ha rast over enhver lille tue som kom i henne vei, tror jeg.

Gammel 07-05-08, 15:12   #116
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Jøss! Så hvis en stemmer på FrP så er man automatisk rasist. Er du en politisk rasist? Helt mållaus ja ikke rart det er krig i verden med en sånn kommentar.

Jeg har ikke sagt at alle som stemmer FrP er rasister. Jeg mener bare det er større sjanse for at en som sier slike utsagn er FrP-velger.

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med politisk rasist, men fordommer mot FrP-velgere, ja det har jeg, men jeg gir vel FrP-folk en sjanse på lik linje med alle andre.

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 15:29   #117
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Standard

Men det er ikke alt som er vondt ment, folk trenger bare å få utløp for negative følelser uten at det handler så mye om den personen det går ut over der og da. Sånn som HI beskriver denne damen ville hun ha rast over enhver lille tue som kom i henne vei, tror jeg.

Her er det jeg skiller mellom
1. Hva som faktisk sies og gjøres, og hvorvidt det er uakseptabelt og bør protesteres på
2. Hvordan man bør forsøke å ta det om man er den det går ut over eller den som sa det
3. Om det var ment like galt som det var sagt

Jeg lurer på om du blander disse tingene? Hvis noen kaller meg tjukka, så tenker jeg at det er en uhøflig og uakseptabel ting å si. At personen kan ha tusen gode grunner til hvorfor det glapp ut, og at ingen av disse handler om meg er helt rett. Det kan gjøre det lettere å takle for den som sa det og den som fikk det slengt etter seg. Men det er fremdeles helt uakseptabelt og jeg ser det som min samfunnsplikt å markere at dette ikke er greit.

Gammel 07-05-08, 15:38   #118
Maiken38
Optimist

Maiken38 sin avatar

Hvor: Nordmøre
Maiken38 er litt kulMaiken38 er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Ikke rart dere gikk, sikkert FrP-folk

Jeg har ikke sagt at alle som stemmer FrP er rasister. Jeg mener bare det er større sjanse for at en som sier slike utsagn er FrP-velger.

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med politisk rasist, men fordommer mot FrP-velgere, ja det har jeg, men jeg gir vel FrP-folk en sjanse på lik linje med alle andre.

Kommer ikke akkurat fram i første innlegget ditt det da. ”Sikker FrP - folk”. For meg drar du alle under en kam med denne kommentaren. Jeg kjenner folk som stemmer både rødt og grønt som faktisk er ”rasister” men jeg holder ikke det i mot den politiske fløyen for det. Og du mener du gir FrP - folk en sjanse på lik linje med alle andre……Hum! så kun at det stod FrP. Så da gir du ikke i utgangspunktet ikke dette politiske partiet sjansen på lik linje. Dette var forhåndsdømming av et parti.

Sist redigert av Maiken38 : 08-05-08 kl 20:31.
Maiken38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 17:14   #119
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Tja, forhåndsdømming av personer mer enn parti kanskje.

Skjønner ikke helt hva jeg skal dømme et parti etter om det ikke er på bakgrunn av erfaring, ting som har skjedd i fortiden (forhåndsdømming)

Gammel 07-05-08, 17:15   #120
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Standard

Tja, forhåndsdømming av personer mer enn parti kanskje.

Skjønner ikke helt hva jeg skal dømme et parti etter om det ikke er på bakgrunn av erfaring, ting som har skjedd i fortiden (forhåndsdømming)

Og jeg mener ikke alle personer i FrP er rasister, men jeg tror det er flere av de der enn i andre partier, ergo er det ut fra min oppfattelse større sjanse for at rasister også stemmer FrP!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.