Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sitronen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-06, 00:01   #401
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sitronen

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Som med alt anna kjem det vel heilt an på konteksten og korleis setninga kjem til uttrykk:

"Dette burde du vite " har eit heilt anna innhald enn "dette burde du vite ", som igjen har ein anna innhald enn " dette burde du vite "

Det står akkurat det samme om du tar bort smiliene, enten ved å deaktivere bildevisning eller å mentalt ignorere dem.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 00:04   #402
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Det står akkurat det samme om du tar bort smiliene, enten ved å deaktivere bildevisning eller å mentalt ignorere dem.

Jepp, det gjer det, og det er nettopp det som er poenget .
Det er så mykje meir enn orda som står i setninga som er med på å påverke korleis mottakaren oppfattar meiningsinnhaldet i innlegget.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 00:04   #403
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg har sett tendenser til at "en høne blir til ti". Man føler at det blir slik at man kaster seg over denne stakkaren som har "driti på draget".

Mmm, har registrert det jeg og.

Gammel 12-11-06, 00:07   #404
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Jepp, det gjer det, og det er nettopp det som er poenget .
Det er så mykje meir enn orda som står i setninga som er med på å påverke korleis mottakaren oppfattar meiningsinnhaldet i innlegget.

Men hvis du ikke ønsker at mottaker skal feiltolke det du skriver så er det ikke lurt å la betydningen hvile på et uttrykksikon alene, nettopp fordi mottaker kanskje ikke ser ikonen - eller betydningen av det.

Jeg har sett tendenser til at "en høne blir til ti". Man føler at det blir slik at man kaster seg over denne stakkaren som har "driti på draget".

Her er det like mye et spørsmål om hvor mange høner som sto i nærheten når dritten traff viften. Hvor mange som treffes av det som skrives. Ta denne tråden som eksempel, her er mange lesere og mange som kan føle sterkt for å uttrykke akkurat det de måtte mene om en ting som er skrevet.

Nå sier ikke jeg at det ikke forekommer at brukere danner fronter, men at det ikke alltid er det som skjer.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 00:14   #405
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det like mye et spørsmål om hvor mange høner som sto i nærheten når dritten traff viften. Hvor mange som treffes av det som skrives. Ta denne tråden som eksempel, her er mange lesere og mange som kan føle sterkt for å uttrykke akkurat det de måtte mene om en ting som er skrevet.

Nå sier ikke jeg at det ikke forekommer at brukere danner fronter, men at det ikke alltid er det som skjer.

Det skjer neppe alltid, men man får følelsen innimellom på at PMene går hett mellom en del forumbrukere. De varsler hverandre. Det er helt greit det, men noen ganger bør man kanskje stoppe opp og tenke litt før man lar seg rive med eller evnt. be om unnskyldning når man ser at saken var ikke helt som man trodde. For det skjer jo.... eh....håper dere skjønner hva jeg mener, for det gjør jeg

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 00:17   #406
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Standard

Det skjer neppe alltid, men man får følelsen innimellom på at PMene går hett mellom en del forumbrukere. De varsler hverandre. Det er helt greit det, men noen ganger bør man kanskje stoppe opp og tenke litt før man lar seg rive med eller evnt. be om unnskyldning når man ser at saken var ikke helt som man trodde. For det skjer jo.... eh....håper dere skjønner hva jeg mener, for det gjør jeg

Forstår hva du mener, Jessica.

Gammel 12-11-06, 00:18   #407
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvis du ikke ønsker at mottaker skal feiltolke det du skriver så er det ikke lurt å la betydningen hvile på et uttrykksikon alene, nettopp fordi mottaker kanskje ikke ser ikonen - eller betydningen av det.

Poenget er at all tekst som kan tolkast kan også mistolkast. Eg let vel sjendan meiningsinnhaldet i innlegga mine kvile på eitt eller fleire ikon, men dei kan vere med på å understreke kva eg meinar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 00:21   #408
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt greit det, men noen ganger bør man kanskje stoppe opp og tenke litt før man lar seg rive med eller evnt. be om unnskyldning når man ser at saken var ikke helt som man trodde.

Vil bare presisere at jeg ikke har skrevet noen kommentar til bildet ditt tidligere i tråden, og heller ikke mottatt noen pm fra andre brukere ang. tråden (den startet på en måte som tiltrakk oppmerksomheten så det holdt kan du si). Jeg har sant å si aldri mottatt pm ang. tråder på dette forumet i det hele tatt, det er jo ganske oversiktlig.

Men jeg lurer på en ting ang. det jeg har qoutet. Hva mener du egentlig? Syns du noen burde be deg om unnskyldning for å ha respondert negativt i forhold til bildet du postet? I så fall, hvorfor det? Hvis ikke så lurer jeg av nysgjerrighet på hva du egentlig mener her?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 00:41   #409
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Vil bare presisere at jeg ikke har skrevet noen kommentar til bildet ditt tidligere i tråden, og heller ikke mottatt noen pm fra andre brukere ang. tråden (den startet på en måte som tiltrakk oppmerksomheten så det holdt kan du si). Jeg har sant å si aldri mottatt pm ang. tråder på dette forumet i det hele tatt, det er jo ganske oversiktlig.

Men jeg lurer på en ting ang. det jeg har qoutet. Hva mener du egentlig? Syns du noen burde be deg om unnskyldning for å ha respondert negativt i forhold til bildet du postet? I så fall, hvorfor det? Hvis ikke så lurer jeg av nysgjerrighet på hva du egentlig mener her?

Nei, nei..... det hadde ikke noe med bildet å gjøre. Det var generelt. Når man har skrevet noe man angrer på eller ser at det helt klart kan bli misoppfattet. Da prøver man å endre på det for å gjøre det klarere, men da er det allerede quotet av andre. Så man får liksom ikke trukket tilbake de ordene man kanskje skulle hatt usagt. Da får man ro og be om unnskyldning

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 01:10   #410
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Joda, det kan man godt si. Men jeg synes at å kalle det en hersketeknikk får det til å høres langt mer utspekulert og avansert ut enn det egentlig er..

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

Tror du det oppleves slik for den som blir utsatt for dette?

Nå har diskusjonen gått et stykke siden du skrev dette, men jeg kom akkurat tilbake, og lurer bare på hva du mente her? Om hva oppleves slik for hvem?

Gammel 12-11-06, 01:18   #411
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, det kan man godt si. Men jeg synes at å kalle det en hersketeknikk får det til å høres langt mer utspekulert og avansert ut enn det egentlig er. Jeg ville heller bare kalle det "ufint" eller "uhøflig" eller "stygt" eller noe slikt.

Mulig jeg er en sart person, noe jeg ikke oppfatter meg selv som, men når noen legger til: Jøss, Vet du ikke det ??? osv. Hele tiden antyder at jeg må være helt tom i hodet som ikke vet så åpenbare ting..... da vil jeg kalle det hersketeknikk. Det er en måte å få motdebatanten framstilt som dum.

Jeg er mye mer enig i at slike taktikker kan kalles hersketeknikker, enn det å kalle noen idiot eller nek.

Men kommentaren min om at jeg ikke synes det å kalle noen nek er en hersketeknikk, var jo bare en sidebemerkning. Jeg synes generelt det er ufint å kalle folk stygge ting, og jeg synes generelt det er ufint å bruke manipulerende hersketeknikker. (Men jeg synes åpenbar ufinhet er lettere å forholde seg til, og dessuten lettere å avsløre for tilskuerne.)

Gammel 12-11-06, 01:40   #412
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er mye mer enig i at slike taktikker kan kalles hersketeknikker, enn det å kalle noen idiot eller nek.

Men kommentaren min om at jeg ikke synes det å kalle noen nek er en hersketeknikk, var jo bare en sidebemerkning. Jeg synes generelt det er ufint å kalle folk stygge ting, og jeg synes generelt det er ufint å bruke manipulerende hersketeknikker. (Men jeg synes åpenbar ufinhet er lettere å forholde seg til, og dessuten lettere å avsløre for tilskuerne.)

I mange tilfeller vil slike kommentarer slå tilbake på en selv framfor at det stiller andre i dårlig lys.
Men samtidig kan man få en person til å føle seg ganske så liten ved å kalle de for et nek på grunnlag av noe en person har skrevet.
Et eksempel kan være at man skriver utfra egen mening et meget bra innlegg basert på noe man synes er kjempeviktig og som tilbakemelding får man beskjed om at man er et nek. Det må jo føles ganske så sårende.
(nå var ikke dette et eksempel fra virklighetn da, ikke for min del i allefall)

Gammel 12-11-06, 01:42   #413
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

I mange tilfeller vil slike kommentarer slå tilbake på en selv framfor at det stiller andre i dårlig lys.
Men samtidig kan man få en person til å føle seg ganske så liten ved å kalle de for et nek på grunnlag av noe en person har skrevet.
Et eksempel kan være at man skriver utfra egen mening et meget bra innlegg basert på noe man synes er kjempeviktig og som tilbakemelding får man beskjed om at man er et nek. Det må jo føles ganske så sårende.
(nå var ikke dette et eksempel fra virklighetn da, ikke for min del i allefall)

Men jeg argumenterer jo ikke for at det ikke er sårende å kalle noen et nek. Jeg sier bare at jeg ikke ville kalle det en hersketeknikk. Jeg har da gjort det ganske klart at jeg mener det er uhøflig og ufint å kalle noen stygge ting?

Gammel 12-11-06, 01:44   #414
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Mitt innlegg var ikke ment som et sprsmålstegn til det du skrev Skilpadda.
Mere som jeg var for det meste enig i det du skrev.

Gammel 12-11-06, 01:45   #415
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Mitt innlegg var ikke ment som et sprsmålstegn til det du skrev Skilpadda.
Mere som jeg var for det meste enig i det du skrev.

OK. Jeg begynner visst å bli litt trøtt.

Gammel 12-11-06, 01:48   #416
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

OK. Jeg begynner visst å bli litt trøtt.

Du er ikke alene, for formuleringen min var ikke god
Hadde liksom vært greit å ha med at jeg stort sett var enig med deg i starten av innleggt, for så å komme med resten.

Gammel 12-11-06, 04:11   #417
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Mulig jeg er en sart person, noe jeg ikke oppfatter meg selv som, men når noen legger til: Jøss, Vet du ikke det ??? osv. Hele tiden antyder at jeg må være helt tom i hodet som ikke vet så åpenbare ting..... da vil jeg kalle det hersketeknikk. Det er en måte å få motdebatanten framstilt som dum.
.

Dette er jeg helt enig i! Enkelte har det med å bevisst/ubevisst (tror heller det første for å være ærlig) svare på innlegg på en slik måte og med slike svar at motparten skal/vil/bør føle seg dum. Det er hersketeknikk på høyt plan. INGEN kjenner hverandre personlig her inne (sånn bortsett fra de venninne-gjengene som henger her) ,og man skal være litt forsiktig med å kalle noen offentlig for noe som absolutt ikke stemmer med virkeligheten. Dersom man driver slik utpsyking så er faren stor for at enkelte kan komme til å tro/ledes til å tro at en person virkelig er slik som han/hun blir fremstilt.

Et spørsmål: Kan det å besitte mer kunnskap, mer erfaring, og bedre evne til å formulere seg skriftlig også - eventuellt feilaktig - oppfattes som en hersketeknikk?

Der kom den igjen.... et typisk NM-innlegg

Det står det samme med ord ja! Men akkurat som kroppsspråk, så viser smileys'ene en tilleggsfølelse ,og da blir ikke betydningen den samme. Vi må da ikke blinde oss helt på at alt foregår med skrift her inne. Bilder og kroppsspråk kan si mer enn 1000 ord. Det gjelder her, og i aller høyeste grad i RL.

Gammel 12-11-06, 09:14   #418
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et spørsmål: Kan det å besitte mer kunnskap, mer erfaring, og bedre evne til å formulere seg skriftlig også - eventuellt feilaktig - oppfattes som en hersketeknikk?

De som kan formulere seg, og som gir uttrykk for at de har god kunnskap, får jeg respekt for.
De som gjentatte ganger sier at andre er nek, dum, tett i pappen og det som er, innbyr ikke til respekt for meg. Og jeg synes de virker mindre intelligente - selv om de mest sannsynlig ikke er det.

Det samme med ordlegging i RL.. de som kommenterer ting i en diskusjon på de samme måtene som nevnt over, virker ikke videre smart ovenfor meg.

Synes det virker som om det er noe de hiver ut av seg i mangel på noe annet å si, og det blir bare helt usakelig.

(og dette var et tidlig-på-morgen-innlegg kjenner jeg *gjespe* )

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 10:09   #419
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Doxa, her.

For å sitere en gammel barneregle: "dåm som sier at andre er dumme, dåm er dumme dåm.

Dom som sier dom er domme, dom er domme dom! :åppklarer:

Og igjen klarte Nabojenta å spore helt av...

Gammel 12-11-06, 10:25   #420
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Standard

Nå har diskusjonen gått et stykke siden du skrev dette, men jeg kom akkurat tilbake, og lurer bare på hva du mente her? Om hva oppleves slik for hvem?

Det å svare en diskusjonspartner ved å tiltale velkommende nedlatende med utbrudd á la “nek” for sine synspunkter, er en måte å få seg selv og sine argumenter til å fremstå i et bedre lys. Da kritiserer man vedkommende som person og ikke de meningene vedkommende har. Dette er en form for hersketeknikk.

At den som kommer med slike nedlatende karakteristika ikke opplever dette som hersketeknikk er ikke ensbetydende med at den som blir kalt et “nek” ikke opplever dette som ubehagelig.
Og som “nek” er det mest sannsynelig at man gir seg i diskusjonen for å slippe å bli tiltalt på en slik måte igjen.

Jeg har sakset litt fra Wikipedia om emnet:

Professor Berit Ås skrev om i 1979 da i forhold til menns hersketeknikk ovenfor kvinner i diskusjoner.
Flere har kommet med tillegg til den opprinnelige listen til Berit Ås, og i dag brukes begrepet hersketeknikk ikke spesielt i forhold til kvinneundertrykkelse men som en generell beskrivelse av metoder for å undertrykke diskusjon og opposisjon med midler som alle er enige om er uredelige når de blir avslørt.
Her er noen slike:
- Blande sak og person, kritisere personen og ikke det han eller hun står for.
- Rakke ned på andre.
etc.

http://no.wikipedia.org/wiki/De_fem_hersketeknikker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.