Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
Vet ikke!?
Vel, til info:
Se på ord som Neger/Nigger, Guling, Gook, Fant, Pakkis, Staner, Lapp, Tjukken, etc.
Disse er alle ord ord som beskriver en persons utseende eller formodede etnisitet. Men på grunn av sin direkte betydning eller alminnelig kjente historiske forhold er de egnet til å såre eller antagonisere den de brukes om, dersom brukeren ikke er så tett knyttet til subjektet at det utvetydig oppfattes som en form for omvendt, "in-group", ironi. At brukeren selv velger å definere ordet som ikke-ekskluderende, men fastholder at h*n sier Neger/Tjukka/Gook kun i en nøytral anatomisk/etnisk betydning har ofte forbausende liten relevans for førsteinntrykket som skapes.
Å være klar over slike subtile meningsforskjeller kan gjøre underverker for ens sosiale liv.
Jeg er ikke uenig.
Men hvis du leser hva jeg svarte på om igjen; kanskje du får et klarere bilde.
"Men det er da viden kjent at neger har vært et skjellsord her til lands de siste 20-30 åra?"
Jeg er ikke 100 % sikker på at det er så viden kjent at neger er et skjellsord. Mange har nok fått med seg at bruken er omstridt; men sånn som spørsmålet er formulert så kan jeg ikke uten videre vite at det er helt sant. Da jeg kjenner flere som jeg regner som oppegående som bruker neger som et beskrivende ord, og ikke et skjellsord.
Hva var det du trodde jeg svarte på??
|