Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om drapet på femåringen i Telemark

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-08, 19:58   #34
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om drapet på femåringen i Telemark

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Hvordan er det det? Den trenger jeg en nærmere forklaring på.

Etter min mening er det ofte et sprik mellom hva som juridisk sett ikke er et et problem, men som hos de aller fleste mennesker ansees for å være forkastelig både etisk og moralsk. Det at far har slått mor tidligere, eller kommet med trusler overfor henne når de lenger ikke bor sammen er kanskje ikke straffbare handlinger, men de er ikke handlinger som "folk flest" aksepterer. Retten vil sikkert ikke se på det som vold mot et barn, kanskje ikke en gang se på det som psykisk vold, men spør du f.eks. en psykolog om det er vold mot et barnesinn å vite at far har slått mor og truer med å slå henne (eller ev. drepe henne) så vil du nok få et ubetinget ja. Jeg tror også at de aller fleste mennesker også anser det som psykisk vold mot et barn å true dets mor (eller omvendt om det er mor som er den voldelige parten) uavhengig av om partene bor sammen.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Barn kan være vitne til ting som blir gjort mot mor.

Som han så sjarmerende sa da han truet med å skade noen jeg var glad i: "Det er verre å se en du er glad i lide, enn å lide selv".

Ja, de kan være vitner til det rent bokstavelig, men de kan også oppleve at den ene parten snakker nedsettende om den andre, kommer med trusler vedr. mor slik at barnet hører det osv. (... og jeg mener også at det er psykisk vold mot et barn når tilsvarende skjer f.eks. ved samlivsbrudd uten at det er vold med i bildet. Det å snakke nedsettende om en av de viktigste personene for barnet er ille - uansett hvilken part det kommer fra.)

... og som Allium sier over her: Det er verre å se en du er glad i lide, enn å lide selv.

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

... Jeg snakker heller ikke om engangstilfeller. Jeg syns bare det er søkt å si at er han voldelig mot mor så kommer han garantert å bli det mot barna også. ...

Jeg har forresten aldri sagt det og mener det heller ikke. Men jeg mener at det er psykisk vold mot barnet.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

... Men å si at fars vold mot mor er en separat sak, og ikke vedkommer fars forhold til barna, det er jeg ikke med på. Lar han barna være vitne til sånt, sier det mye om omsorgsevnen hans.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.