Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sjokkert! (Rasisme foran unger)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-08, 22:35   #181
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sjokkert! (Rasisme foran unger)

bønna, jeg synes ihvertfall at du bør få kreditt for å fortsette diskusjonen og åpne opp for de andres innspill, selv når de faller ned på navnekalling. Kreditten trengte du virkelig i mine øyne, etter disse utspillene dine, men jeg synes det burde berømmes likevel.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 22:39   #182
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

bønna, jeg synes ihvertfall at du bør få kreditt for å fortsette diskusjonen og åpne opp for de andres innspill, selv når de faller ned på navnekalling. Kreditten trengte du virkelig i mine øyne, etter disse utspillene dine, men jeg synes det burde berømmes likevel.

Det var faktisk hun selv som sa hun var dum hvis det er meg du sikter til.

Jeg blir så jævla forbanna over slike holdninger, Milfrid snakker om datteren sin som blir kalt neger som skjellsord på skolen, og noen folk forsvarer denne ordbruken. Det er nok mange barn rundt i de tusen hjem i Norge som hører mamma og pappa snakker om "jævla" negere akkurat som de snakker om svartinger, derfor skal ikke dette bagataliseres.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 22:42   #183
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Takk for det.
Jeg lærer jo litt innimellom all skitkastinga.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 22:46   #184
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg blir så jævla forbanna over slike holdninger, Milfrid snakker om datteren sin som blir kalt neger som skjellsord på skolen, og noen folk forsvarer denne ordbruken. Det er nok mange barn rundt i de tusen hjem i Norge som hører mamma og pappa snakker om "jævla" negere akkurat som de snakker om svartinger, derfor skal ikke dette bagataliseres.

Nå har ikke du forstått noenting. Jeg sier at det også er mennesker som bruker neger uten at de mener noe vondt med det, som vi bruker afrikanere. Som ikke vet at neger betyr slave. Men som tror det er afrikaner det er snakk om.
Jeg har all sympati for mildrids datter, det er ikke noe morro å bli mobbet, jeg ble det selv, ikke fordi jeg var brun i huden, men for blant annet at jeg hadde skjeve fortenner. Men Mildrids datter har i alle fall en mor som bryr seg, det hadde ikke jeg.

Gammel 08-05-08, 22:46   #185
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Håper vel aller helst at du bare er et troll som er ute etter å provosere ...

Gammel 08-05-08, 22:47   #186
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig med deg i sak, Lisa. Det er også helt forståelig for meg at dette setter igang sterke følelser. Det gjør det hos meg også, selv før jeg fikk et barn som får føle rasisme på kroppen. Her var ikke poenget mitt å sparke sleivspark hverken til deg eller andre. Jeg syntes bare det var flott at bønna åpnet opp for endre seg, når hun kunne ha hengt seg opp i andres ordbruk. Eller flisespikket på tåpelige måter, slik jeg synes bina har gjort i denne tråden.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 22:50   #187
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Nå har ikke du forstått noenting. Jeg sier at det også er mennesker som bruker neger uten at de mener noe vondt med det, som vi bruker afrikanere. Som ikke vet at neger betyr slave. Men som tror det er afrikaner det er snakk om.
Jeg har all sympati for mildrids datter, det er ikke noe morro å bli mobbet, jeg ble det selv, ikke fordi jeg var brun i huden, men for blant annet at jeg hadde skjeve fortenner. Men Mildrids datter har i alle fall en mor som bryr seg, det hadde ikke jeg.

Here we go again ... så fordi mange barn blir mobbet av forskjellige grunner er det greit å si neger? Or?
Tar du avstand fra ordbruken? Skjønner du at når du sier neger foran barna dine så er du med på å legitimere denne bruken?
Hvis folk sier neger så er de rasister, som Skremmern sa, det har aldri vært ok å kalle folk neger.

Jeg skjønner ikke hvor folk har vært de siste årene hvis de ikke har fått med seg dette?

***og jeg lover meg selv alltid å ikke blande meg inn i neger debatter for det er bare altfor frusterende ***

Gammel 08-05-08, 22:54   #188
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg skjønner ikke hvor folk har vært de siste årene hvis de ikke har fått med seg dette?

Nei, du gjør vel ikke det.
Jeg sier at de finnes. Og så lenge de bare blir kalt rasister; uten noe mere forklaring så er det jo kjempeflott

Gammel 08-05-08, 22:55   #189
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Nei, du gjør vel ikke det.
Jeg sier at de finnes. Og så lenge de bare blir kalt rasister; uten noe mere forklaring så er det jo kjempeflott

Uten noe mer forklaring? Trenger du det? Har du lest linker? Og folk flest som bruker ordet VET at det ikke brukes, det er flere år siden NRK osv stoppet å bruke ordet neger, det har vært utallige tv debatter, avis sider med denne debatten gjennom flere år. Jeg tror de VET, men de gir faen rett og slett.

Gammel 08-05-08, 23:16   #190
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Uten noe mer forklaring? Trenger du det? Har du lest linker? Og folk flest som bruker ordet VET at det ikke brukes, det er flere år siden NRK osv stoppet å bruke ordet neger, det har vært utallige tv debatter, avis sider med denne debatten gjennom flere år. Jeg tror de VET, men de gir faen rett og slett.

Jeg tror jeg dropper å skrive mer, må roe ned litt fremfor å fortsette.
Jeg har vel ikke noe nytt å komme med.

Gammel 08-05-08, 23:20   #191
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg tror jeg dropper å skrive mer, må roe ned litt fremfor å fortsette.
Jeg har vel ikke noe nytt å komme med.

Må bare si at det ikke inspirerer til videre lesning når man leser at medlemmer av statskirken er kronidioter alle som en.
Nå har det vel vært andre og bedre linker, men skremmern hadde det beste forklaringa på hvorfor neger er et fy-ord.
Jeg vurderte å åpne en tråd om neger ordet og hvorfor

Gammel 08-05-08, 23:22   #192
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Beklager trådkuppinga, som jeg jo ser at det ble.

Gammel 08-05-08, 23:30   #193
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Må bare si at det ikke inspirerer til videre lesning når man leser at medlemmer av statskirken er kronidioter alle som en.
Nå har det vel vært andre og bedre linker, men skremmern hadde det beste forklaringa på hvorfor neger er et fy-ord.
Jeg vurderte å åpne en tråd om neger ordet og hvorfor

For all del, åpne en tråd om neger ordet du men tror ikke det er så mye respons i ditt forsvar å få her på FP Bønna. Som sagt, denne debatten har vært oppe i år, lagt død om og om igjen. Har du ikke fått nok info her så har du seriøst et problem. Det har vært flere tråder her på FP også, bare søk på ordet.

Gammel 08-05-08, 23:32   #194
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Her Bønna:
http://www.foreldreportalen.no/forum...ighlight=neger

Gammel 08-05-08, 23:33   #195
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

For all del, åpne en tråd om neger ordet du men tror ikke det er så mye respons i ditt forsvar å få her på FP Bønna. Som sagt, denne debatten har vært oppe i år, lagt død om og om igjen. Har du ikke fått nok info her så har du seriøst et problem. Det har vært flere tråder her på FP også, bare søk på ordet.

Jada, jada. Jeg har da andre ting å gjøre enn å sitte her. Har brukt opp internett-tida mi for en uke; jeg nå. Jeg trodde du kanskje forstod at jeg ikke kom til å gjøre det etter denne tråden.

Gammel 09-05-08, 00:03   #196
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det finnes temmelig mange variasjoner av "negre", og langt fra alle ser ut som du beskriver. Er det ikke da veldig greit å heller si afrikaner og nordafrikaner?

Men det er vel ikke sikkert at en som er født og oppvokst i Norge føler seg komfortabel med å bli kalt afrikaner?

Gammel 09-05-08, 00:11   #197
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Det finnes likevel en positiv side ved bruken av ordet: I dag fungerer det å si ”neger” utmerket som en kronidiotdetektor, en avslørende detalj på linje med det å ha et medlemskap i Fremskrittspartiet eller statskirken.

No er ikke jeg særlig fan av hverken Fremskrittspartiet eller statskirken, men dette var da virkelig en uttalelse som ikke er det spor bedre enn bønna sine.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-08, 00:12   #198
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men det er vel ikke sikkert at en som er født og oppvokst i Norge føler seg komfortabel med å bli kalt afrikaner?

Nei men det gjelder vel alle gjør det ikke? Etterkommere av indere eller pakistanere liker kanskje heller ikke å bli kalt asiatere hvis de er født og oppvokst i Norge? Hvis man sier Afrikaner så bruker men det vel som en beskrivelse av utsende gjør man ikke?

Kanskje svarte mennesker som er født og oppvokst i Norge aller best liker å bli kalt navnet sitt som alle andre? Svart, hvit, brun whatever :roll: indeed

Gammel 09-05-08, 00:13   #199
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

No er ikke jeg særlig fan av hverken Fremskrittspartiet eller statskirken, men dette var da virkelig en uttalelse som ikke er det spor bedre enn bønna sine.

Altså, det var jo ikke JEG som skrev det da, det var en cut and paste, jeg synes han skrev en god forklaring ... skal legge inn linken ...

Gammel 09-05-08, 00:50   #200
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Rasisme mener jeg er rette ordet , ja.
Samme hvor mye den dama mente det gjorde hun veldig feil med å føre videre sine holdninger til ungene.

Slikt skjer dessverre.

Det du skriver minner meg om en episode jeg opplevde i en bokhandel. En flokk med nye landsmenn-og kvinner kom inn og skulle ha hver sin bok om norskopplæring. Ingen av dem kunne norsk.
Da benyttet ei av damene bak kassa situasjonen til å snakke om svartinger og det som verre var.

Med butikken full av "mørkhudede" enset hun ikke ei jente som stakk hodet fram bak en reol, i en annen del av bokhandelen. Hun var like mørk i huden som de andre "svartingene".
Så sa hun på velklingende vestlandsdialekt: " Eg hadde tenkt å kjøpe ei bok om hardanger-saum til bestemor mi, ho fylle sytti i morgo, men no går eg til ein annan bokhandel !!!"
Tydeligvis ei adoptert jente.

Den som da ble "farget" var dama bak disken. Rødhud !!!!
Og det hadde hun godt av.

Sist redigert av Elias : 09-05-08 kl 09:42.
Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.