Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort eller ikke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-08, 15:01   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Og når jeg leser diskusjonen her lurer jeg på om respekten for liv gjelder generelt slik at dere er vegetarianere/veganere eller er det menneskebarn og menneskefoster som har en helt spesiell stilling?

Vel, jeg boikotter f.eks. kyllingkjøtt. Ikke fordi man ikke skal spise dyr, men pga behandlingen burhøns får.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:17   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå synes jeg at dere gjør dere vanskelige. Man kan ikke få et fornuftig svar fra en nyfødt baby heller. Man kan bare anta at de aller, aller fleste velger livet. Jeg er uenig i at man kan spå fremtiden, for et dårlig utgangspunkt er ikke ensbetydende med at det kommer til å gå dårlig underveis / til slutt også.

Gammel 27-08-08, 20:26   #3
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nå synes jeg at dere gjør dere vanskelige. Man kan ikke få et fornuftig svar fra en nyfødt baby heller. Man kan bare anta at de aller, aller fleste velger livet. Jeg er uenig i at man kan spå fremtiden, for et dårlig utgangspunkt er ikke ensbetydende med at det kommer til å gå dårlig underveis / til slutt også.

Det er sant.
I veldig, veldig mange tilfeller går det bra også, selv med et mindre heldig utgangspunkt.
Men jeg står fremdeles ved at det var det beste for meg den gangen.
Etter å ha lest videre argumenter kan jeg nok moderere meg noe og si at om det var til barnets beste kan jeg kanskje ikke uttale meg så veldig om, men slik føltes det da.

Gammel 27-08-08, 20:38   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt på siden her, men VET man 100 % at et foster ikke føler smerte?

Gammel 27-08-08, 20:44   #5
Manitoba
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Litt på siden her, men VET man 100 % at et foster ikke føler smerte?

Det er det nok ingen som vet, men jeg fant denne VG-artikkelen fra 2000 der spørsmålet blir drøftet: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=1700246

Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 20:47   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet at det er diskusjoner om smerte kan føles så tidlig som rundt UL-tidspunkt, eller først senere, men jeg mener ganske bestemt at alt man vet rundt temaet tyder på at embryoner (ja, denne diskusjonen her må vi vel ikke vinkle mot senabort og andre spesielle tilfeller) ikke kan føle smerte.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 21:30   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg tåler det meste, Lykken, jeg er bare spørrende til valg av ord.

Gammel 27-08-08, 21:37   #8
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg klarer ikke å se at Plipps kvamleuttalelser er særlig saklige. Men ellers synes også jeg at dette ble en fin diskusjon, mye i tråd med hva jeg ønsket meg da jeg startet den.

Gammel 27-08-08, 21:48   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Skremmern er tøff som står frem så direkte med synet sitt, jeg kjenner mange som har samme syn som henne men som ikke tør å si det høyt. Jeg er nesten der hun er, men jeg velger, som Alfa, litt motvillig å være for fri abort selv om jeg blir knivstukket i hjertet av det.
Skulle jeg blitt kvalm av noe i diskusjoner om abort, må det være synet mange har på embryoet og fosteret, at det bare er en betydningsløs celleklump, eller en kroppsdel som moren bare kan kvitte seg med uten skrupler.

Gammel 27-08-08, 21:58   #10
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes Skremmern er tøff som står frem så direkte med synet sitt, jeg kjenner mange som har samme syn som henne men som ikke tør å si det høyt. Jeg er nesten der hun er, men jeg velger, som Alfa, litt motvillig å være for fri abort selv om jeg blir knivstukket i hjertet av det.

Helt enig.

Sist redigert av kiki : 27-08-08 kl 22:06.
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:01   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes generelt det er ganske teit å bli kvalm av syn på abort som er ganske vanlige. Det er i hvertfall ikke spesielt fremmende for en god diskusjon å kalle andres synspunkt kvalmende. Dog er man jo alltids fri til å tenke sitt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:04   #12
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes generelt det er ganske teit å bli kvalm av syn på abort som er ganske vanlige. Det er i hvertfall ikke spesielt fremmende for en god diskusjon å kalle andres synspunkt kvalmende. Dog er man jo alltids fri til å tenke sitt.

alfa sa det.

Gammel 27-08-08, 22:51   #13
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Døden er da ikke det verste her i verden. På langt nær det verste.
Jeg kunne ramset opp en lang rekke verre ting som kan hende et barn.
Vi ser det på nyhetene hver eneste dag.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-08, 22:53   #14
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer ikke henge med i alle aborttrådene her i dag.

Gammel 27-08-08, 23:05   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Døden er da ikke det verste her i verden. På langt nær det verste.
Jeg kunne ramset opp en lang rekke verre ting som kan hende et barn.
Vi ser det på nyhetene hver eneste dag.

Det har du helt rett i.

Gammel 28-08-08, 01:29   #16
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Selv om man er for selvbestemt abort og ikke ser på en 8 uker gammel embryo som et liv, så kan man da forstå sorgen til noen som har en SA på den tiden.
Det er for meg da en sorg over det barnet det kunne blitt.
Et lite begynnede liv som ikke fikk vokse seg stor og sterk til å møtte verden.

Man har da empati uansett hva man mener om abort.

Gammel 28-08-08, 10:43   #17
Manitoba
Passiv

Standard

Hos noen dyr kan foster oppløses og gå tilbake til mors kropp hvis det f.eks. ikke er nok næring i miljøet rundt moren til å kunne fostre opp en unge. Jeg synes dette viser hvor nært et lite foster er knyttet til mors kropp i de aller første stadiene av livet. Det blir noe annet når et foster kan leve utenfor morens kropp og får et selvstendig menneskeverd.

Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 10:57   #18
Manitoba
Passiv

Standard

Sist redigert av Manitoba : 10-04-12 kl 22:33.
  Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 11:16   #19
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er så utruleg samd med tankane til skremmern at eg ikkje får sagt det.
(Ja, sånn bortsett frå det prinisppielle standpunktet til abortlova då).

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-08, 11:19   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er så utruleg samd med tankane til skremmern at eg ikkje får sagt det.
(Ja, sånn bortsett frå det prinisppielle standpunktet til abortlova då).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:21.