|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Var den til meg? Jeg velger mellom å jobbe redusert eller å få "sykemelding 20%". Førstnevnte får meg til å føle meg friskere men gjør meg nok fattigere på sikt, men det driter jeg i. Jeg liker følelsen av å ha et valg og jeg føler meg friskere ved å velge redusert stilling. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Pauset
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetHar bare lest deler av tråden, men det jeg syntes er litt merkelig er at det er en del som argumenterer med at det er vanskelig å få hverdagen til å gå opp, og derfor jobber de deltid? Når man er 2 personer som bor sammen, som har omsorg for felles barn.. hvordan kan det være så vanskelig, om begge deltar? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
'
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Men det er relevant om det er sånn at alle de som er hjemme - som er kvinner - har lav kapasitet. For da begynner det jo å se ut som om kvinner faktisk har lav kapasitet da? |
|
|
|
#5 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Ja, selvsagt.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg tror rine er inne på det samme som jeg har inntrykk av. Mange kvinner som velger å ikke forsørge seg selv velger det rett og slett fordi de ønsker å kose seg. De ønsker kort og godt ikke å slite med jobb og unger og det hele - de liker å bruke dagene sine på å kose seg. |
|
|
|
#8 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg lurer egentlig på hvor alle disse kvinne som jobber redusert er? Ikke på min arbeidsplass (kvinneyrke), ikke i min omgangskrets (de fleste med kvinneyrker). Den eneste venninna mi som jobber redusert av fri vilje (ikke fordi hun er helsevesen og ikke får større stilling) er insjinør i en stor mannsdominert arbeidsplass. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det tror ikke jeg heller.
Du kan jo gjerne tro at jeg overdriver når jeg sier at jeg kjenner mange kvinner som jobber redusert eller er hjemmeværende, (iallfall mange av den første typen) men denne gangen har jeg faktisk statistikken på min side. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
navnet sjemmer ingen
Jeg ser jo statistikken, men jeg bare lurer på hvor disse damene er hen. Ja, det vil jo være for utrolig at jeg kjenner/vet om så få av dem. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDet er jo mystisk at hver gang noe skal gjøres i heimen, eller barn trenger ekstra oppfølging, så er det damene som reduserer stillingsprosenten, og på sikt ender opp som små fattige gamle damer. Skilt blir de gjerne også, for jo mindre likestilt de er og jo mer barn med spesielle behov de har, jo oftere skiller man seg. Og da blir de hvertfall fattige.
|
|
|
#12 |
|
weird
Der er jeg enig med deg. Den delen av argumentasjonen i debatten (generelt sett, ikke bare her) jeg har et problem med er det som ser ut som en undervurdering av behovet for at noen utfører omsorgsoppgavene.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDe jeg vet som jobber/har jobbet redusert er i stor grad sykepleiere, lærere eller førskolelærere. En del har andre jobber i helsevesenet og noen har jobber type sekretær/kontorjobb. Nå høres det ut som om hele omgangskretsen min jobber redusert, men når jeg tar med naboer, venner, venners venner og kollegaer (nåværende og tidligere) så er det jo snakk om en ganske stor gruppe. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetMen altså, er det virkelig så forbudt å nyte livet litt, då? Dersom ein har råd til det?
|
|
|
#15 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Jeg hadde taklet det helt fint... Jeg har alltid jobbet fullt, bortsett fra i permisjoner ifb med fødsler, men kunne fint klart å bli delvis forsørget. Jeg klarer ikke å skjønne at det skulle være neverdigende på noen som helst måte. Jeg ser selvsagt pensjonsspørsmålet, men det går det an å løse på andre måter så sant man er føre var og ordner seg på annet vis. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Jeg håper det ikke er slik du tror alle 50%-stillinger er? Jeg jobber 60% i et system hvor jeg jobber 3-6-3-5. Dvs. jeg jobber 3 dager, deretter har jeg 6 dager fri, jobber 3 dager deretter 5 dager fri. De 3 dagene jeg jobber kan jeg produsere 30-42 timer.Dvs. mer enn hva en fulltidsarbeidende gjør på 5 dager. Det sier seg selv at arbeidsperiodene mine KUN består av jobb og søvn. Noe annet blir det overhodet ikke tid til. Når jeg så har fri har jeg altså det samme timeantallet til disposisjon for å gjøre andre ting enn å jobbe. Dvs. min fritid består stort sett av å rydde, vaske, stryke og legge bort klær, handle og lage mat, følge opp barn og barnehage, hus og bilvedlikehold osv. Det er svært liten tid til å gå på cafè og shopping altså.... men det hender det også.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetVed nærare ettersyn så er det mulig jeg farer med løgn. Hun skrev at hun jobber mindre - ikke at hun jobber under hundre prosent. Kjenner jeg Esme rett så kan det nok være hun med "mindre" mener det som for meg er "moderat mer". |
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Noen (Kie?) har jo vært inne på dette tidligere i debatten, men det er jo ikke til å komme forbi at noen yrkesgrupper har en mye større mulighet til å bestemme over egen hverdag og arbeidsmengde enn andre. Jeg tror ikke en frisør eller en hjelpepleier bare kan bestemme seg for å være i full jobb, men jobbe litt mindre en periode, altså. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Jo, hvorfor skulle de ikke kunne det? |
|
|
|
#20 |
|
|
Dere snakker forbi hverandre. Smilefjes mener en som til vanlig jobber i n-te gir i en full stilling, som ved å "kun" jobbe 100% reduserer arbeidet betraktelig |
|
|
|
![]() |
|
|